Jag måste fixa en trådlös strömbrytare till vårt middagsrum. Från början var jag helt inställd på att köra Nexa men eftersom jag även är sugen på att automatisera en del andra saker i framtiden så läste jag på lite och det verkar ju som att Z-wave är bästa kompromissen eller vad man nu ska säga när det ska byggas in i ett befintligt hus utan att behöva riva upp precis allt.

Min fråga är egentligen kan jag börja med att bara köpa en trådlös strömbrytare typer Schneider Exxact Connect och sedan en fibaropuck att sätta i takdosan? Eller måste jag skaffa en Vera Lite också?

Vilken puck ska jag välja? Taklampan har en LED-lampa. Jag behöver inte kunna dimma den. Huset är byggt 1976 och har inga jordade uttag om det säger något om hur elen är dragen. Jag vet inte hur det är med nolla.

Om du skall/kan montera den i takdosan, så har du rimligen både fas och nolla framme. Om du dessutom inte ska dimma den, så står valet mellan en fibaropuck med ett relä, eller ett med två reläer. Kostar samma, så ta den med två.
Om din ledlampa går att dimmra så kan du ju ta fibaros dimmermodule likaså, den har dock bara en utgång.

För strömbrytaren, så kan Schneider vara lite krångligare än andra zwave produkter. Ska den vara batteridriven så kanske du istället ska kika på Düwi.

Normalt behöver man inte en controller för att para ihop, men om man har en kontroller (eller enklare fjärrkontroll), så kan man programmera in mer finesser.

vespaman skrev:
Om du skall/kan montera den i takdosan, så har du rimligen både fas och nolla framme. Om du dessutom inte ska dimma den, så står valet mellan en fibaropuck med ett relä, eller ett med två reläer. Kostar samma, så ta den med två.
Om din ledlampa går att dimmra så kan du ju ta fibaros dimmermodule likaså, den har dock bara en utgång.

För strömbrytaren, så kan Schneider vara lite krångligare än andra zwave produkter. Ska den vara batteridriven så kanske du istället ska kika på Düwi.

Normalt behöver man inte en controller för att para ihop, men om man har en kontroller (eller enklare fjärrkontroll), så kan man programmera in mer finesser.
Tack för snabbt och bra svar!

Vad är det som gör att Schneider är krångligare? Skulle gärna vilja ha samma stil på alla brytare i huset nämligen.

Men jag kan alltså välja vilken puck som helst eller är någon av dem att föredra? Ska man satsa på en brytare med två knappar för att eventuellt kunna styra flera saker senare?

Inte alla Schneider-pryttlar är särskillt kompatibla med tex Vera, så om du vill "fortsätta" i hemautomationsträsket, kan det bli lite knepigt med Schneider. Men:- det finns vissa enheter som funkar som dom ska, men då måste du söka fram att dom är kompatibla, vilket inte alltid är det lättaste.

Ska brytaren vara batteridriven?

Ja brytaren ska vara batteridriven.

Borde det inte funka med denna? http://ecatalogue.schneider-electric.se/ProductGroup.aspx?groupid=149834&navid=78703&navoption=2

Art. nr.:WDE002901
EAN:3606480206207
E-nummer:17 008 01
Lagerförd:Ja
Connect batteridriven radiosändare med 1, 2 eller 4 kanaler, för trådlös styrning av radiosystemet Connects mottagare. Max 12 mottagare kan anslutas per kanal. Batteri: 1 st knappcellsbatteri (CR2450N). Kompletteras med valfri Exxact-ram.
<<< Tillbaka

Teknisk data
EgenskapVärde
apparatserieExxact
apparatserieSystem M
produkttrådlös tryckknapp
buss-typtrådlöst z-wave
funktionmed integrerad busskopplare
monteringinfälld
detekteringsområde100 m utomhus bruk
30 m inomhus bruk
antal vippor1
antal kanaler2
indikeringslampaLED för programeringskvittens
batteri typlitium
batteri storlekCR2450
färgVit
materialplast polerad
IP klassIP20

Redigerat:
Om du inte måste ha Schneider så kolla in www.m.nu

Har mycket z-wave
Andreas H

pixipixiL skrev:
Om du inte måste ha Schneider så kolla in www.m.nu

Har mycket z-wave
Andreas H
Måste och måste jag behöver en batteridriven trådlös strömbrytare och eftersom jag har börjat byta alla andra brytare till Schneider Exxact så vill jag gärna ha samma utseende även här.

Det står ju att det är en Z-wave så det borde väl funka eller? Trodde att det var en standard?

Aha. Men i annatfall finns mycket info på forumet där.
Andreas H

Nu har jag skickat en fråga till Schneiders support så får vi väl se vad de säger. Håller tummarna. Är det någon som har handlat från www.Ledljusdesign.se ? Tycker att de verkar hålla en väldigt bra prisbild på Fibaros grejer och även andra saker.

Nix, du skall inte lita på att Schneider kommer att funka. Köper du bara "blint" kan du ändå ha tur :)

Jag mailade igår till ledljusdesign och frågade och fick till svar att det inte skulle fungera. Däremot så sa de att Merten skulle fungera och dessa ser ju ut att vara mer eller mindre identiska med Schneider och verkar dessutom vara en del av Schneider?

OK, jag har inte hört om varken positiva eller negativa kommentarer på Merten. Visste inte ens att dom höll på med zwave, men å andra sidan är det ju inte helt ovanligt...

Känns lite rörigt det här med Z-Wave faktiskt. Man tror ju att det är en standard men så är det ändå vissa saker som inte stöds. Fick förresten svar från Schneider och de säger att det ska funka. Snurrigt värre som sagt.

Någon som testat WDE002901 och fått den att lira med Domoticz?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.