Bänkskivan är av valnöt, och på väggen sitter en tunns rostfri "plåt" limmad. Vill ha en snygg fog i vinkeln mellan dessa två. Har provat med silikon, både transparent och grått, men jag tycker inte det blir snyggt. Fogen bli för blank och iögonfallnde. Vad tror ni? Finns det något snyggare alternativ? Gärna nåt som har en mattare yta och är enkelt att forma. Det är ju inte några jättemängder med fukt fogen ska stoppa för så silikon kanske inte är nödvändigt.

intressant, kanske kan vara nåt!, ska undersöka om jag kan hitta nån sån att köpa

Jag tänker prova att göra en liknande fog med linoljekitt. Det har man ju på fönster, så man vet ju att det tål vatten och håller i många år. Sen kan man ju måla fogen med linoljefärg sen, så man kan få den i nästan vilken nyans som helst.
Dessutom går det bättra på en fog av linoljekitt om den blir ser lite tråkig ut efter en 10-15 år. Man stryker på lite linolja eller linoljefärg. Att kittet är giftfritt känns ju också bra i ett kök.

Men jag har som sagt inte provat än så jag kan inte säga nåt om slutresultatet än.

S spaedgris skrev:
Jag tänker prova att göra en liknande fog med linoljekitt. Det har man ju på fönster, så man vet ju att det tål vatten och håller i många år. Sen kan man ju måla fogen med linoljefärg sen, så man kan få den i nästan vilken nyans som helst.
Dessutom går det bättra på en fog av linoljekitt om den blir ser lite tråkig ut efter en 10-15 år. Man stryker på lite linolja eller linoljefärg. Att kittet är giftfritt känns ju också bra i ett kök.

Men jag har som sagt inte provat än så jag kan inte säga nåt om slutresultatet än.
Länge sedan, men testade du? Hur blev resultatet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.