Dåså, nu sätts spaden i marken och grunden påbörjas. Jag har ställt en massa frågor här på forumet inför garagebygget om tips osv så nu börjar det bli dags.
Om ca 1 vecka påbörjas grunden (entreprenör) och efter det ska jag ge mig på själva bygget och tanken är att skalet ska vara klart till maj. Jag försöker dokumentera med bilder och uppdatera er så ofta jag kan (läs kommer ihåg).
Jag vet att många av er tycker att garaget blir litet men det är i särklass det största garage jag haft någonsin. Tanken är att jag ska använda garaget till allt från att såga virke vid renoveringar/andra byggen till att meka gräsklippare/snöslungor osv. Förr eller senare kanske det även kommer in någon bil...

Just nu är jag i projekteringsstadiet och jag vill få in era tips. Räcker hammarbanden? Överliggarna över portarna, duger dessa?
En sak som inte är med på ritningen är det förråd som kommer vara i botten på garaget. Det kommer bli ca 3m, dock vet jag inte om det blir hela garagebredden eller bara halva.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, vad har ni för synpunkter (förutom att det borde vara dubbelt så brett, dubbelt så långt och dubbelt så högt)? 😋

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Ställ dubbla reglar på sidan av portarna hela vägen upp ( en extra alltså )
Ställ en extra regel ovanför portarna mot den långa stående på varje sida.
Mät ut mitten över portarna och ställ 2 reglar bredvid varandra där.
Dom extra reglarna behöver inte vara genomgående/lika tjocka som stommen, funkar med tex 45x45 så kan man isolera bakom, eller bitar av stommvirket som du ställer på plasken.
Gör en ritning på innertakets glespanel med mått innan slår på gips, målar och spacklar.

Då har du säkerställt att det går att montera vilken port som helst, och det finns nått att ordentligt att skruva i.

Tänk på att porthålet ska vara färdigt mått, ska öppningen tex kläs med en bräda, ska du öka ut stommen med brädans tjocklek x2 i bredd och x1 i höjd.

Tack för tipsen! Jag fixar till det på ritningen. Det låter rimligt!

Efter lite modifiering av tips kommer det nya bilder.

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

Nu har också grävmaskinen kommit på plats så de sätter igång i slutet på veckan.

image.jpg
Skapa konto

Vad blir det för mått? Garage 9,3 carport 4,8?

//AA

saiter skrev:
Vad blir det för mått? Garage 9,3 carport 4,8?

//AA
Det blir 7,20x14,40 varav carporten blir 7,20x4,80. På ett ungefär iaf. Plattan blir något mindre då jag inte tänkte på det vid när vi ritade nybyggnadskartan. Nybyggnadskartan är tydligen alltid fasadyttermått...

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ska bli kul att följa ditt bygge, mycket bilder och information hoppas vi på :)

Jag ska fota så ofta jag kommer ihåg. Till skillnad mot många andra garage på BH så blir det här helt standard 😋

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
rock_fc och 2 till
  • Laddar…
Det går framåt. Gjutning planeras till slutet av veckan

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Kul! Vad har du för budget för bygget och hur stor del av den går åt till plattan?

Målet är väl 250k ungefär varav plattan dryga 100k.
Tanken är att jag i "etapp 1" ska vara klar med skalet utan isolering till bostadshuset är klart. Resten får ta den tid det tar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Spännande! Påminner en del om garage/carport vi vill bygga till vårat nybygge :)

Redigerat av moderator:
Idag kom (iaf delar av) det jag beställt. Bara att sätta igång med detsamma och hoppas att taket är på innan det blir sämre väder

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
kuwi och 4 till
  • Laddar…
Kul, det här ska följas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.