Jobbet ska göra sig av med 3st höj- och sänkbara skrivbord som jag tror klarar 150kg per pelare(2 pelare per bord) vilket känns som ett ypperligt tillfälle att bygga sig en väldigt lyxig arbetsbänk.
Toppen, botten och sidorna byggs av 22mm MDF medan ribborna på insidan byggs av 12mm MDF. Tanken var att först ha en bänkyta som kan bytas ut vid behov men då jag vill ha parf-guide hål, litet fräsbord och ett "down draft table" för slipning känns det som att den konstruktionen blir lite väl komplicerad. Men om någon sitter på en smart lösning tar jag gärna del av den
Fräsplattan är verkligen av det enklare slaget men kommer i framtiden skaffa ett separat gjutjärnsbord så detta får duga tills dess. Hittades på amazon för 182,41kr
Fräsen som kommer sitta där blir min Makita 18V DRT50Z. Kommer nästan enbart att användas för att runda av små hörn och liknande.
Den större och hålfria ytan vid fräsen kommer jag nog borra ut/snitta och bygga en liten låda under så att det blir bra sug när man kopplar in grovdammsugaren vid slipning. Det kommer inte heller vara några hål på sidorna där under som det är i den nuvarande versionen av designen.
Benen kommer troligtvis få ett eget regelverk så att tyngden fördelas bättre. Placeringen av höj- och sänkknapparna blir nog på ett av hörnen på vardera långsida.
Detta är bara den versionen så många dimensioner är fel och mycket kommer att ändras innan byggandet börjar
6h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Toppen, botten och sidorna byggs av 22mm MDF medan ribborna på insidan byggs av 12mm MDF. Tanken var att först ha en bänkyta som kan bytas ut vid behov men då jag vill ha parf-guide hål, litet fräsbord och ett "down draft table" för slipning känns det som att den konstruktionen blir lite väl komplicerad. Men om någon sitter på en smart lösning tar jag gärna del av den
Fräsplattan är verkligen av det enklare slaget men kommer i framtiden skaffa ett separat gjutjärnsbord så detta får duga tills dess. Hittades på amazon för 182,41kr
Den större och hålfria ytan vid fräsen kommer jag nog borra ut/snitta och bygga en liten låda under så att det blir bra sug när man kopplar in grovdammsugaren vid slipning. Det kommer inte heller vara några hål på sidorna där under som det är i den nuvarande versionen av designen.
Benen kommer troligtvis få ett eget regelverk så att tyngden fördelas bättre. Placeringen av höj- och sänkknapparna blir nog på ett av hörnen på vardera långsida.
Detta är bara den versionen så många dimensioner är fel och mycket kommer att ändras innan byggandet börjar
6h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Istället för att satsa på en helt och hållet utbytbar bänkskiva kanske jag gör som Peter Millard gjorde här med sin portabla arbetsbänk. En ca 6mm djup skåra som är 30-60mm bred fräses bort och ersätts med utbytbar MDF.
Känns som en smart lösning då det är främst sånt slitage jag tror skulle göra mest skada. Stort plus är att det är något man kan göra när som efter att bygget är färdigt och man har fått känsla av var den gör mest nytta.
7h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Känns som en smart lösning då det är främst sånt slitage jag tror skulle göra mest skada. Stort plus är att det är något man kan göra när som efter att bygget är färdigt och man har fått känsla av var den gör mest nytta.
7h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Skissade lite på slipplattan och kom fram till vad jag tror är en bra lösning. En nersänkt 12mm MDF-skiva med avrundade 30mm hål som är placerade så att det blir så lite platta ytor som möjligt. Det borde se till att det som inte sugs ner av grovdammsugaren vibrerar ner istället.
Frågan är bara om 12mm MDF med så många hål fortfarande har tillräckligt med styvhet för att inte svikta... Blir svårt att stötta upp det underifrån när lådan för slipdammet ska få plats under.
8h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Frågan är bara om 12mm MDF med så många hål fortfarande har tillräckligt med styvhet för att inte svikta... Blir svårt att stötta upp det underifrån när lådan för slipdammet ska få plats under.
8h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Skissade lite mer på en utbytbar skåra som Peter Millard hade gjort på sin bänk. Men istället för att placera den mot ena sidan som han gjort la jag den nästan i mitten av bänken så man kan stå i "hålet" och på så sätt nå lättare. I och med att jag antagligen kommer att ha min bordssåg placerad på motsatt ände av fräsinlägget så känns det som att man fortfarande har plats att slänga upp en hel skiva(120x244cm) och kapa den utan problem.
9h nerlagt och 182,41kr spenderat.
9h nerlagt och 182,41kr spenderat.
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Trodde först du ville göra som en vakuumdel på bordet för att suga fast prylarna, men du tänker dig den ytan bara så slipdamm sugs ner?
Det ser spontant ut att bli väldigt lite material kvar.
Har också tagit hem tre skrivbordsben, känner så här i efterhand att det är synd att jag inte tog hem fler...
Får se om dessa blir något liknande ditt bygge eller ett rejält skrivbord istället
Har också tagit hem tre skrivbordsben, känner så här i efterhand att det är synd att jag inte tog hem fler...
Får se om dessa blir något liknande ditt bygge eller ett rejält skrivbord istället
Ja, tanken är att det bara ska vara för dammet. Som du säger blir det väldigt lite material kvar efter alla de hålen, så den får kanske bli av något annat material... Aluminium hade vart balltrichardtenggren skrev:
Trodde först du ville göra som en vakuumdel på bordet för att suga fast prylarna, men du tänker dig den ytan bara så slipdamm sugs ner?
Får se om dessa blir något liknande ditt bygge eller ett rejält skrivbord istället![]()
Roligt! Vet du hur mycket just de benen pallar med?
UJK jiggen kom inte med någon bra förvaringslösning så jag passade på att bygga en enkel låda av byggmaterial som blivit över. Köpte också skumplastinredning(273kr) så att allt har sin plats i lådan. De mindre tillbehören i metall kommer jag dock fästa i ett trästycke med försänkningar och magneter 
Postnord ville också ha 120kr för tull & moms på fräsplattan.
12h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Postnord ville också ha 120kr för tull & moms på fräsplattan.
12h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Ett handtag och sen är den klar! Stör mig en aning på att jag inte lyckades fräsa helt rakt i träet vid linjalerna, men men.
Hålet för burken med symaskinsolja blev lite ovalt vilket visade sig vara toppen för då låses den fast när man vrider om den ett kvarts varv
Hålet för burken med symaskinsolja blev lite ovalt vilket visade sig vara toppen för då låses den fast när man vrider om den ett kvarts varv
Efter att ha funderat på det har jag bestämt mig för att skippa Paulkstilen och kör istället på en vanligare stil med utdragbara lådor och ett 150cm långt fack för skenan till sänksågen. Nackdelen blir den extra tyngden men det borde benen klara av och med tanke på att man då kommer kunna byta ut bänkskivan vid behov känns det väl värt det.
Twisten blir att lådfronterna kommer att vara färgkodade. Gul för mätverktyg, grön till borr/bits etc etc.
Så kom fräsinlägget också! Mer info här.
14h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Twisten blir att lådfronterna kommer att vara färgkodade. Gul för mätverktyg, grön till borr/bits etc etc.
Så kom fräsinlägget också! Mer info här.
14h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Två timmar på jobbet resulterade i att jag äntligen fick hem skrivbordsbenen med tillbehör!
Totalt blev det:
Tyvärr ser det ut som att ingen av kontrollenheterna har fyra portar vilket behövs för att kunna koppla in fyra ben. Öppnade upp en för att se om det skulle vara möjligt att löda på ytterligare två portar vilket det fanns plats för. Risken är att de kontrollenheterna med portar för två ben inte har samma mjukvara som de med portar för fyra ben.
Som det ser ut nu kommer jag att ha två kontrollenheter fördelat på fyra ben och två höj- och sänkknappar. Jag ska tillverka en adapter som splittar signalen från knapparna så att de aktiverar kontrollenheterna samtidigt. Risken finns att kontrollenheterna över en tid hamnar ur fas och bordet får lutning. I så fall får jag antingen löda på ytterligare portar på en av kontrollenheterna och koppla alla benen till den eller köpa en som har fyra portar. Men än har jag inte lyckats hitta en återförsäljare av LINAK som säljer till privatpersoner.
Sen hade jag missbedömt storleken på de också! De var betydligt kortare än vad min första skiss visade. Men det betyder bara att jag kommer ha plats för några extra lådor
17h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Totalt blev det:
- 8st ben/pelare med en maxbelastning på 1500N
- 4st klenare ben som monteras på vägg, varav en är udda.
- 2st "riktiga" skrivbord. Det ena fick min mor & det andra hamnade i pappas garage.
Tyvärr ser det ut som att ingen av kontrollenheterna har fyra portar vilket behövs för att kunna koppla in fyra ben. Öppnade upp en för att se om det skulle vara möjligt att löda på ytterligare två portar vilket det fanns plats för. Risken är att de kontrollenheterna med portar för två ben inte har samma mjukvara som de med portar för fyra ben.
Som det ser ut nu kommer jag att ha två kontrollenheter fördelat på fyra ben och två höj- och sänkknappar. Jag ska tillverka en adapter som splittar signalen från knapparna så att de aktiverar kontrollenheterna samtidigt. Risken finns att kontrollenheterna över en tid hamnar ur fas och bordet får lutning. I så fall får jag antingen löda på ytterligare portar på en av kontrollenheterna och koppla alla benen till den eller köpa en som har fyra portar. Men än har jag inte lyckats hitta en återförsäljare av LINAK som säljer till privatpersoner.
Sen hade jag missbedömt storleken på de också! De var betydligt kortare än vad min första skiss visade. Men det betyder bara att jag kommer ha plats för några extra lådor
17h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
I och med att benen var kortare än vad jag tänkt mig fick jag göra bänken högre. Ser inte lika snyggt ut men men
Bra förvaringsmöjligheter iallafall!
Med denna designen kan man ställa in höjden från 83cm till 103cm. Perfekt för en kortis som mig!
Funderar på att använda 20x40mm(m6) eller 40x40mm(m8) aluminiumprofiler som fäste och distans till toppskivan. Det skulle dock kosta ca 2000kr. Isåfall får jag nog sälja 2st av benen som blir över för att jag ska kunna motivera det
På tal om ben! Då ett ben klarar av 150kg känns det overkill med att ha fyra bara för bärighetens skull. Hade velat testa att bara ha två st och se om det blir stabilt nog. Spontant skulle det kännas OK om man hade förlängt fötterna på benen.
Självklart får det inte finnas någon risk att den välter så om den inte visar sig vara ordentligt stabil på två ben blir det fyra. Men jag ska räkna på det först
20h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Med denna designen kan man ställa in höjden från 83cm till 103cm. Perfekt för en kortis som mig!
Funderar på att använda 20x40mm(m6) eller 40x40mm(m8) aluminiumprofiler som fäste och distans till toppskivan. Det skulle dock kosta ca 2000kr. Isåfall får jag nog sälja 2st av benen som blir över för att jag ska kunna motivera det
På tal om ben! Då ett ben klarar av 150kg känns det overkill med att ha fyra bara för bärighetens skull. Hade velat testa att bara ha två st och se om det blir stabilt nog. Spontant skulle det kännas OK om man hade förlängt fötterna på benen.
Självklart får det inte finnas någon risk att den välter så om den inte visar sig vara ordentligt stabil på två ben blir det fyra. Men jag ska räkna på det först
20h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
Nu börjar designprocessen närma sig sitt slut känns det som
Det som kommer ses över ytterligare är aluminiumprofilernas typ & placering, "downdraft-inlägget" och nyttjandet av den 36x20cm avlånga håligheten som blir mitt i. Tanken med den var att förvara den 150cm långa styrskenan först och främst men i och med att den är så pass hög som den är nu hade det varit coolt med en 150cm lång utragbar låda också... Vi får se vad som händer där 
I senaste versionen ändrades följande:
24h nerlagt och 3084,16kr spenderat.
I senaste versionen ändrades följande:
- Designen på lådorna. Blir lite mer stilrent och funktionellt med dessa urfrästa handtagen samtidigt som man fortfarande kan färgkoda lådorna.
- Den ena kortsidan fick dog holes. Känns funktionellt och lätt att genomföra!
- Det blev fyra ben till slut. Sett utifrån endast stabilitet är det möjligt att det hade varit stabilt nog med bara två ben och förlängda fötter, men jag tror vridmomentet(?) som blir på benen vid eventuell last längst ut på bänken skulle introducera mer stress än vad de är designade för.
24h nerlagt och 3084,16kr spenderat.