204 775 läst ·
909 svar
205k läst
909 svar
Mitt 2a stora projekt
Blev väl inte 100 med skarvarna så pass nära varandra men alternativet hade varit att göra en generalskarv ovanför balkongdörren...
Vet inte men det hade kanske varit bättre?
Jag limmar skarvarna, både neråt uppåt ca 5-10cm och hela kortsidan så jag hoppas att det blir bra iaf.
Vet inte men det hade kanske varit bättre?
Jag limmar skarvarna, både neråt uppåt ca 5-10cm och hela kortsidan så jag hoppas att det blir bra iaf.
Har ju tänkt att renovera balkongdörren och funderar nu på om jag ska låta karmen sitta kvar där den sitter, alltså ca 56mm in
Tror det blir svårt att få ut karmen och flytta den.
Balkongen används nog mest till att gå ut och ta en rök på så att dörrarna inte går att öppna mer än 90 grader gör kanske inget?
Tror det blir svårt att få ut karmen och flytta den.
Balkongen används nog mest till att gå ut och ta en rök på så att dörrarna inte går att öppna mer än 90 grader gör kanske inget?
Moderna balkongdörrar brukar ju begränsas till 90 grader pga dörrbroms.nino skrev:
Har ju tänkt att renovera balkongdörren och funderar nu på om jag ska låta karmen sitta kvar där den sitter, alltså ca 56mm in
Tror det blir svårt att få ut karmen och flytta den.
Balkongen används nog mest till att gå ut och ta en rök på så att dörrarna inte går att öppna mer än 90 grader gör kanske inget?
Låter enklast att göra så
Var 20+50års kalas i helgen, sen har det regnat ganska mycket så det har varit stiltje..
Men idag var det fint, lånade en skylift av en bekant.
Nu är det 4 st brädor kvar plus 1.5 mellan takstolarna sen är det 2 brädor kvar längst ner sen är nog all panel på plats
Men idag var det fint, lånade en skylift av en bekant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det 4 st brädor kvar plus 1.5 mellan takstolarna sen är det 2 brädor kvar längst ner sen är nog all panel på plats
2 frågor
1 hur långt ut ska fönsterblecket sticka? Fönstret monteras i liv med fasaden och har 22mm foder
2 ska det sitta nån plåt längst ner på fasaden?
Bonusfråga: droppnäsan längst ner ska ju sågas in15 eller 17grader men ska den målas eller ska man låta det vara obehandlat?
1 hur långt ut ska fönsterblecket sticka? Fönstret monteras i liv med fasaden och har 22mm foder
2 ska det sitta nån plåt längst ner på fasaden?
Bonusfråga: droppnäsan längst ner ska ju sågas in15 eller 17grader men ska den målas eller ska man låta det vara obehandlat?
Jag har oljat-grundat och täckmålat droppnäsa på mitt hus, tycker det är bäst.nino skrev:
Plåten bör väll sticka ut typ 20mm från fasad/foder. Köper du ett standard bleck och fönstret är i liv borde det bli bra?
Om jag inte minns fel fick vi en anmärkning på det på besiktningen när vi köpte huset. Då sas det att det ska vara 50 mm utstick, men huruvida det brukar göras så kan jag inte svara på 
Jag har aldrig sett en anmärkning om att plåten sticker ut för lite. Däremot anmärkningar när det saknas eller är löstI Ingenjör Jesper skrev:
Nu blev jag tvungen att leta fram protokollet... Inte fanns det något där, så antingen fick jag det muntligt, eller så har jag hittat på det själv! Det är 9 år sen, så det är nog 50/50 

