Skönt när det duggregnar...
Hus under renovering med nya vita panelbrädor, byggställning och omonterade paneler på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är det rätt nära känns det som
Kommer att bli ca 30-40st panelbrädor kvar så jag måste väl börja på gaveln, kommer nog precis under fönstren
 
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Blev väl inte 100 med skarvarna så pass nära varandra men alternativet hade varit att göra en generalskarv ovanför balkongdörren...

Vet inte men det hade kanske varit bättre?

Jag limmar skarvarna, både neråt uppåt ca 5-10cm och hela kortsidan så jag hoppas att det blir bra iaf.
 
  • Gilla
Eva Bernesjö och 2 till
  • Laddar…
Har ju tänkt att renovera balkongdörren och funderar nu på om jag ska låta karmen sitta kvar där den sitter, alltså ca 56mm in
Tror det blir svårt att få ut karmen och flytta den.
Balkongen används nog mest till att gå ut och ta en rök på så att dörrarna inte går att öppna mer än 90 grader gör kanske inget?
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har ju tänkt att renovera balkongdörren och funderar nu på om jag ska låta karmen sitta kvar där den sitter, alltså ca 56mm in
Tror det blir svårt att få ut karmen och flytta den.
Balkongen används nog mest till att gå ut och ta en rök på så att dörrarna inte går att öppna mer än 90 grader gör kanske inget?
Moderna balkongdörrar brukar ju begränsas till 90 grader pga dörrbroms.
Låter enklast att göra så (y)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Var 20+50års kalas i helgen, sen har det regnat ganska mycket så det har varit stiltje..
Men idag var det fint, lånade en skylift av en bekant.
Ett hus under renovering med en skylift bredvid och byggmaterial spridda på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det 4 st brädor kvar plus 1.5 mellan takstolarna sen är det 2 brädor kvar längst ner sen är nog all panel på plats
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Heja dig! Duktig du är (y)
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
2 frågor

1 hur långt ut ska fönsterblecket sticka? Fönstret monteras i liv med fasaden och har 22mm foder

2 ska det sitta nån plåt längst ner på fasaden?

Bonusfråga: droppnäsan längst ner ska ju sågas in15 eller 17grader men ska den målas eller ska man låta det vara obehandlat?
 
nino nino skrev:
2 frågor

1 hur långt ut ska fönsterblecket sticka? Fönstret monteras i liv med fasaden och har 22mm foder

2 ska det sitta nån plåt längst ner på fasaden?

Bonusfråga: droppnäsan längst ner ska ju sågas in15 eller 17grader men ska den målas eller ska man låta det vara obehandlat?
Jag har oljat-grundat och täckmålat droppnäsa på mitt hus, tycker det är bäst.

Plåten bör väll sticka ut typ 20mm från fasad/foder. Köper du ett standard bleck och fönstret är i liv borde det bli bra?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om du sätter fönstret i liv med fasaden och använder ett standard bleck på 60mm så sticker det ut ca 40mm.
Måttband visar avståndet mellan fönsterbleck och fasad på en rödfärgad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
maah maah skrev:
Om du sätter fönstret i liv med fasaden och använder ett standard bleck på 60mm så sticker det ut ca 40mm.
[bild]
Inget uppvik i ändarna? :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inget uppvik i ändarna? :)
Man är väl ingen plåtslagare eller!

Inte jag som monterat detta, blir omgjort när jag byter till vita foder sen.
 
maah maah skrev:
Man är väl ingen plåtslagare eller!

Inte jag som monterat detta, blir omgjort när jag byter till vita foder sen.
Haha jag kan inte säga att jag är det heller men jag har lyckats få till uppviken på de nya fönstren :) :p
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Om jag inte minns fel fick vi en anmärkning på det på besiktningen när vi köpte huset. Då sas det att det ska vara 50 mm utstick, men huruvida det brukar göras så kan jag inte svara på :thinking:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Om jag inte minns fel fick vi en anmärkning på det på besiktningen när vi köpte huset. Då sas det att det ska vara 50 mm utstick, men huruvida det brukar göras så kan jag inte svara på :thinking:
Jag har aldrig sett en anmärkning om att plåten sticker ut för lite. Däremot anmärkningar när det saknas eller är löst
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nu blev jag tvungen att leta fram protokollet... Inte fanns det något där, så antingen fick jag det muntligt, eller så har jag hittat på det själv! Det är 9 år sen, så det är nog 50/50 :cool:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.