Hej!

Jag har en 5 år gammal pump. Utedel: MUZ- FT25VGHZ. Innedel: MSZ- FT25VGK.

i slutet av vintern runt mars så började den uppföra sig underligt. Det avfrostade väldigt ofta, ju högre jag ställde temperaturen ju oftare verkade den avfrosta sig. Den avfrostade sig alltid sin full tid som är 10 minuter. Den sämsta tiden jag mätte upp mellan avfrostningarna var 3 minuter. Ja den frostade av 10 min gick 3 minuter och frostade sedan av sig igen. tiden mellan avrostningarna varierar. allt mellan 3 till 45 minuter = Allt för ofta.
Sprang ut och såg vad den gjorde när den frostade av och om det en behövdes. Det behövdes inget men lamellerna blev varma så den försökte iallafall men dom var snus torra, ingen is fanns.
Fick dra igång direkt el pannan och öppna dörren till källaren så pumpen i källaren fick hjälpa till, det är en riktig krigare, 13 år gammal innova som aldrig klagar. Köpte den begagnad av en installatör som enbart kört den ett par år och sedan blev den liggade i hans källare. Så i realiteten är den betydligt äldre. Nog om den.

Nu när sommaren är här med sin härliga värme så tänkte jag att nåja avfrostningen är galen men det gör den ej på sommaren. Däremot kyler den väldigt dåligt. Kompressorn går och fläkten snurrar lite så där halv slött som den tappat tron på livet. Luften som kommer ut är knappt kall alls men hjälper iallafall lite.

Har rengjort både inne och utedelen ordentligt. Har kopplat ur den helt ett tag så den fått "vila" lite. kört den i olika lägen och på olika temperaturer utan resultat. När det var kallt verkade det som den avfrostade mindre ofta ju kallare jag ställde värmen men att köra den på 18 grader är inte ett alternativ.
Hur får jag fel koder eller varför visar den inga med sina 2 dioder, eller är det som med moderna bilar att bara tillverkaren kan hämta ut dom. Den går ju men når aldrig sitt bör värde.

Så vad har hänt? Har mitsubishi tappat stinget? Dom VAR bland de bästa förut och därför kändes det som ett säkert kort när jag köpte den när den gamla panasonicen dog efter 12 år.

Så vad gör jag, tar ut reparatör? kan jag fiska fram koder själv?
 
gjort riktig service med tekniker?
 
Av symtomen låter det som mer eller mindre grav brist på köldmedel. Med andra ord en pysläcka som pågått i flera år i någon koppling på innerdelen eller uttedelen.

Hur såg det ut i vintras när den precis skulle påbörja avfrostning, fanns det frost alls, frost men stora/breda partier/ränder utan frost ?? - när allt fungerar och det är tillräckligt med köldmedel och hyffsad hög värmepådrag (och ~20 grader inomhus) skall utedelen bli jämnvitt av frost när temperaturen utomhus är från enstaka plusgrader till minusgrader och kallare och luftfuktigheten är hög (vilket det oftast är på vintern)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja låter helt klart som brist och därmed läckage.
Du har 5års garanti så bara kontakta din återförsäljare.
 
Inte gjort "riktig" service någonsin på någon pump jag ägt och alla har hållit 10+ trots det. Vet inte riktigt vad det är de gör mer än att göra rent den med medel?

Misstänkte att det nog är läckage. Att ta ut någon som bara fyller på lär väll knappast hjälpa i längden, kan man fylla på med läcksök medel så man kan få veta vart det läcker iallafall?
 
A aka_the_barf skrev:
Inte gjort "riktig" service någonsin på någon pump jag ägt och alla har hållit 10+ trots det. Vet inte riktigt vad det är de gör mer än att göra rent den med medel?

Misstänkte att det nog är läckage. Att ta ut någon som bara fyller på lär väll knappast hjälpa i längden, kan man fylla på med läcksök medel så man kan få veta vart det läcker iallafall?
Vad som behöver göras vid en service skiljer sig väldigt mycket åt, kan räcka med att blåsa rent med tryckluft eller är det riktigt skitigt så kan det behövas lite kemikalier eller ångtvätt.

först behöver man hitta läckaget och åtgärda det innan man återfyller.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jobbar med stora kylsystem(fjärrvärme/kyla mestadels) och våra tekniker använder olika läcksökningsmedel för att hitta läckan, kanske fungerar på samma sätt här? Bilar brukar väll också köra med det om jag inte är helt ute och cyklar?

Kan jag köra den eller ska jag ha den avstängd? Den ger nog lite kyla än.

Har fått kontakt med företaget jag köpte ifrån och de ska komma och kika på problemet.
 
Man brukar använda en elektronisk sniffer för att hitta läckage.
Man kan använda spårvätska.
Först kollar man anslutningar vid ute och innerdel, känner man oljefilm på kopplingarna så kan man vara rätt säker på att det är där det läcker.
 
Köldmedelssniffer brukar ha krav på en detekterbar nedre gräns på 3 gram per år läcka av köldmedel - vilket om jag mins rätt motsvarar 3 ppm gas i luft i läckans omedelbara närhet. Är ofta så lite att det är svårt att fånga läckan med såpbubblor i samband med läcksök med läcksökarvätska då det handlar om 2 liter utläck gas vid atmosfärstryck per år, 5 ml/dygn ( 1 tesked) eller runt 0.2 ml (0.2 kryddmått) gas per timme. Kan gå om man har läksökarvätska som ger väldigt många små fina bubblor och bubblorna inte kollapsar så lätt och att man är väldigt observant att titta efter dessa.

För TS så är läckan förmodligen betydligt större än så om mer än 0,3-0,5 kg av köldmedlet har försvunnit inom 2-3 år och bör vara mer lätthittad som att man ser oljehinna runt kopplingar etc.

Hade köldmedlet luktat som grapefrukt-merkaptan så hade ingen i hela bostadsområdet missat att det läcker då det räcker med 0,0000001 ppm för att känna det med en mänsklig näsa

Fins några ämnen till i samma region som beståndsdel i skunk-sekret och ämnen som bildas i samband med förruttnelse och som vi människor mfl. är programmerade genetiskt att avsky och hålla sig ifrån och gå långa omvägar runt. - medans insekter som lever på det, kan känna det på kilometers avstånd och leta sig fram till det.
 
Luktar alla köldmedium lika starkt? Inte känt någon lukt så det har nog sakta läckt ut till kompressorn inte orkade kompensera längre.

OM det är det som är felet vill säga. Får se när de kommer tillbaka från semestern vad de hittar.
 
Köldmedel luktar nästan inte alls - möjligen lite eter/bensin i hög dos i luft (man kör/körde i spray med R134a som drivgas i tex. astmainhalatorer - i utsläppta mängder som översteg hela europas bilpark i form av AC-läckor i bilar runt tiden vid 1999 - och innan dess körde man med R12 långt efter när man slutade med R12 på alla andra ställen - när det gäller hälsa och medicin så verkar det inte finnas några restriktioner...), undantaget är när man använder ammoniak som köldmedel, då börja man kunna känna ammoniakdoft i ungefär samma nivå som en köldmedelsdetektor reagerar för en HCF-köldmedelläcka (3-5 ppm).

Om det är märkbar doft från en läckpunkt i en kylmaskin fylld med någon av R134a, R404A, R407C, R410A, R32 mfl. så kommer det oftast från oljan och/eller nedbrytningsprodukter om tex. kompressorn har brunnit tidigare runt läckstället - inte kylmediet själv. Även maskiner fyllda med R600a eller R290 så är det nästan helt luktlöst utöver oljelukten och mot besinhållet när det är i ganska koncentrerad nivå.


Vad jag menade med inlägget tidigare var att köldmedelsdetektorer som skall leta efter köldmedelsläckor och säljarna av det marknadsför dessa som väldigt känsliga, är inte känsliga alls i jämförelse med tex. näsan för en doft som näsan har receptorer att kunna detektera och då speciellt föreningar med svavel i sig och som förknippas med dålig och rutten mat.
 
  • Gilla
aka_the_barf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.