Byggahus.se
Hej!

Trodde först att min brunn för dricksvatten sinat men vatten verkar jag ha. Dock uppför sig pumpen märkligt (se filmen) och jag funderar på om det finns en backventil som inte fungerar längre. Trycket går upp till 4 bar och pumpen stänger av. Trycket faller sedan snabbt till 2 bar och pumpen startar igen. Den kör detta beteende i kanske 15-20 min för att sen stänga av och då rinner vattnet i hydropressen och ledningarna ut i ledningen till brunnen igen. Sen upprepas detta om och om igen.

Det är en djupborrad brunn med en sänkpump som installerades för 11-12 år sedan. Någon kunnig som kan dra slutsater av min film?



/Thomas
 
  • Gilla
Pe.Pe
  • Laddar…
S
Verkar onekligen vara backventil som givit upp. Ska sitta en sådan i änden, kanske sitter den i pumpen. Alternativt är det en trasig/öppen frostventil, om du har en sådan, eller något annat läckage, men det verkar mindre troligt.
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Förra året så hade vi så här hemma, marken hade satt sig så röret hade vikt sig och gått av lite, så den pumpade ut vatten där, så pumpen gick typ hela tiden tills jag märkte det
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Det visar sig att min pump, Grundfos SQ2, har en inbyggd backventil som enligt uppgift inte går att byta. För mig känns en livslängd på 11 år kort för denna typ av pump. Stämmer det och har nån en rekommendation på en bättre pump?
 
S
Låter spontant som förkortad livslängd av någon anledning, tor man kan förvänta sig klart längre liv. Pga åbäket och kostnaden att byta djupbrunnspump skulle jag säkerställa att det är den som är orsaken innan jag hivar upp och byter den. Är anläggningen sådan att du kan höra om det skulle läcka nära marknivå?
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
S
Haha, gillar punkt 3…men du lär behöva en backventil. Ska man då lägga tillbaka alla lösa delar..:thinking:

Skämt åsido, jag hade nog pratat med någon som kan de pumparna för att få råd om åtgärder och kostnadsbild. Och vad jag känner till ska Grundfos ändå vara helt ok.
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
T Thoomas skrev:
Hej!

Trodde först att min brunn för dricksvatten sinat men vatten verkar jag ha. Dock uppför sig pumpen märkligt (se filmen) och jag funderar på om det finns en backventil som inte fungerar längre. Trycket går upp till 4 bar och pumpen stänger av. Trycket faller sedan snabbt till 2 bar och pumpen startar igen. Den kör detta beteende i kanske 15-20 min för att sen stänga av och då rinner vattnet i hydropressen och ledningarna ut i ledningen till brunnen igen. Sen upprepas detta om och om igen.

Det är en djupborrad brunn med en sänkpump som installerades för 11-12 år sedan. Någon kunnig som kan dra slutsater av min film?

[video]

/Thomas
Sätt in en ny Backventil där vattnet kommer in i huset
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Låter spontant som förkortad livslängd av någon anledning, tor man kan förvänta sig klart längre liv. Pga åbäket och kostnaden att byta djupbrunnspump skulle jag säkerställa att det är den som är orsaken innan jag hivar upp och byter den. Är anläggningen sådan att du kan höra om det skulle läcka nära marknivå?
Nej, jag tror inte jag kan höra det men hur menar du att en sådan anläggning ser ut där man skulle kunna göra en sådan felsökning?
 
D Dilato skrev:
Manualen:

[länk]
[länk]

En ny backventil kan vid behov monteras hos en av Grundfos auktoriserade serviceverkstäder

[bild]
'
Där ser man! Tack för det. Ska prata med pumpfirman om det.
 
B Bageera skrev:
Sätt in en ny Backventil där vattnet kommer in i huset
Ja, varför inte. Borde ju funka så länge den sitter innan givaren/tryckvakten.
 
S
T Thoomas skrev:
Nej, jag tror inte jag kan höra det men hur menar du att en sådan anläggning ser ut där man skulle kunna göra en sådan felsökning?
jag tänkte att om det är frostventilen eller en koppling nära marknivå som läcker borde du höra att det skvalar i brunnshålet när trycket sjunker. Inte mera komplicerat än så. Men ibland kan det vara svårt, om man tex inte vet var borrhålet är…

Backventil innan tryckvakten låter som ok temporär lösning
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
S stugfar skrev:
jag tänkte att om det är frostventilen eller en koppling nära marknivå som läcker borde du höra att det skvalar i brunnshålet när trycket sjunker. Inte mera komplicerat än så. Men ibland kan det vara svårt, om man tex inte vet var borrhålet är…

Backventil innan tryckvakten låter som ok temporär lösning
Okej, men då är jag med. Jag har goda möjligheter att lyssna i hålet. Testar det, tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.