Vi dränerade runt huset i mars, och som följd av det har vi ju sått gräs runt huset och på hela ytan på baksidan som vi grävde upp och planade ut..
Vi sådde gräsgröna för ca 1,5 mån sen och har vattnat varje, till varannan dag under ca 20-30min under den här tiden. Nu ser ytan ut som på bilderna. Har vi misslyckats helt? Eller kommer gräsmattan tätna under sommaren? Kan vi göra ngt för att speeda upp tätningsprocessen lite? Kanske dags att klippa den?
Kan tillägga att jag sådde en omgång till för 2,5 veckor sen
Vi sådde gräsgröna för ca 1,5 mån sen och har vattnat varje, till varannan dag under ca 20-30min under den här tiden. Nu ser ytan ut som på bilderna. Har vi misslyckats helt? Eller kommer gräsmattan tätna under sommaren? Kan vi göra ngt för att speeda upp tätningsprocessen lite? Kanske dags att klippa den?
Kan tillägga att jag sådde en omgång till för 2,5 veckor sen
Härda ut, vattna lite men ofta , klipp ofta när det tagit sig typ 5-6cm. Såg precis lika ut för mig när jag sådde. Hade också otur med vädret (för varmt/torrt/blåsigt) dressa och stödså på kala fläckarna i höst
mvh fremax
mvh fremax
åh okej, skönt att höra att det kan ordna upp sig. Klippte för första gången idag, hoppas det tar sig efter det. Hur lång tid tog det för dig innan du hade en tät gräsmatta?fremax skrev:
När det är så torrt och varmt som det har varit den senaste månaden så måste du vattna fröna typ 5 gånger per dag. De får verkligen aldrig någonsin torka.
Jag sådde gräsmatta i höstas och trots att hösten är en mycket bättre tid att så gräs så fick jag ganska gles gräsmatta med en del tomma fläckar. Nu på våren stödsådde jag, gödslade och vattnade massor och nu ser gräsmattan riktigt fin ut. Så fortsätt att vattna så mycket du kan hela sommaren och stödså en eller två gånger framåt mitten slutet av sommaren så kommer det bli superfint. När man stödsår så brukar fler frön överleva just för att de skyddas av det befintliga gräset och inte torkar ut så fort. Trots det så måste man vattna som en tok då med så slarva verkligen inte med vattnet.
Tänk även på att ytan som gräsfröna verkligen räcker till inte har någonting att göra med vad de skriver på paketen. Räkna med att det går åt 2-3 gånger mer gräsfrö än vad paketen anger så får du bra täckning.
Jag sådde gräsmatta i höstas och trots att hösten är en mycket bättre tid att så gräs så fick jag ganska gles gräsmatta med en del tomma fläckar. Nu på våren stödsådde jag, gödslade och vattnade massor och nu ser gräsmattan riktigt fin ut. Så fortsätt att vattna så mycket du kan hela sommaren och stödså en eller två gånger framåt mitten slutet av sommaren så kommer det bli superfint. När man stödsår så brukar fler frön överleva just för att de skyddas av det befintliga gräset och inte torkar ut så fort. Trots det så måste man vattna som en tok då med så slarva verkligen inte med vattnet.
Tänk även på att ytan som gräsfröna verkligen räcker till inte har någonting att göra med vad de skriver på paketen. Räkna med att det går åt 2-3 gånger mer gräsfrö än vad paketen anger så får du bra täckning.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
oj är det så ofta!! Trodde att en gång om dagen räckte iaf. Men okej, får ge det ngn månad till, sen dressa, gödsla och så en gång till. Och hoppas på lite mer regn den periodenJanus82 skrev:
När det är så torrt och varmt som det har varit den senaste månaden så måste du vattna fröna typ 5 gånger per dag. De får verkligen aldrig någonsin torka.
När du säger kortare perioder, handlar det om bara ngra minuter då? För annars får ju vattenspridaren gå dygnet runt nästan. Har ju sått runt hela huset så är ett himla jobb att flytta runt vattenspridarenS Staffan-N skrev:
Sen är det stor skillnad på frön och frön... Biltema gräsfrö är ju katastrof t.ex.E Elina Possebo skrev:
Som de andra sa här, bevattningsdator, toppdress och nya frön på.
Se till att fröna har kontakt med jorden, så strö inte bara på drm, utan tryck/stryk över dem.