Vi dränerade runt huset i mars, och som följd av det har vi ju sått gräs runt huset och på hela ytan på baksidan som vi grävde upp och planade ut..

Vi sådde gräsgröna för ca 1,5 mån sen och har vattnat varje, till varannan dag under ca 20-30min under den här tiden. Nu ser ytan ut som på bilderna. Har vi misslyckats helt? Eller kommer gräsmattan tätna under sommaren? Kan vi göra ngt för att speeda upp tätningsprocessen lite? Kanske dags att klippa den?

Kan tillägga att jag sådde en omgång till för 2,5 veckor sen

• Gräsplan delvis i skugga, slangen på marken, ojämnt grön område, ute i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräs, stenplattor, slang, skuggor, trädstam, staket; solig, grönt, dagtid utomhus.
    Skapa konto
  • Grön gräsmatta delad av skugga, synligt tågräls och stolpar, solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Härda ut, vattna lite men ofta , klipp ofta när det tagit sig typ 5-6cm. Såg precis lika ut för mig när jag sådde. Hade också otur med vädret (för varmt/torrt/blåsigt) dressa och stödså på kala fläckarna i höst

mvh fremax

• Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Härda ut, vattna lite men ofta , klipp ofta när det tagit sig typ 5-6cm. Såg precis lika ut för mig när jag sådde. Hade också otur med vädret (för varmt/torrt/blåsigt) dressa och stödså på kala fläckarna i höst

mvh fremax
åh okej, skönt att höra att det kan ordna upp sig. Klippte för första gången idag, hoppas det tar sig efter det. Hur lång tid tog det för dig innan du hade en tät gräsmatta?

Jag kämpade i två år och försökte få det att växa, efter det gav jag upp och köpte rullgräs...

Lite gödsel och toppdress och nya frön kan fungera.

anders07 anders07 skrev:
Jag kämpade i två år och försökte få det att växa, efter det gav jag upp och köpte rullgräs...

Lite gödsel och toppdress och nya frön kan fungera.
haha åh nej. Får hoppas det inte blir så för mig med hoppas på en fin gräsmatta helst till slutet av sommaren men iaf till nästa vår

E Elina Possebo skrev:
åh okej, skönt att höra att det kan ordna upp sig. Klippte för första gången idag, hoppas det tar sig efter det. Hur lång tid tog det för dig innan du hade en tät gräsmatta?
’ca 1-1,5år tyvärr. Även om jag håller på att finputsa 3 år senare…

Med vänlig hälsning, fremax

fremax fremax skrev:
’ca 1-1,5år tyvärr. Även om jag håller på att finputsa 3 år senare…

oh noo blir kanske att ta till toppdress redan snart dårå

Vilka frön har du sått med ?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
När det är så torrt och varmt som det har varit den senaste månaden så måste du vattna fröna typ 5 gånger per dag. De får verkligen aldrig någonsin torka.

Jag sådde gräsmatta i höstas och trots att hösten är en mycket bättre tid att så gräs så fick jag ganska gles gräsmatta med en del tomma fläckar. Nu på våren stödsådde jag, gödslade och vattnade massor och nu ser gräsmattan riktigt fin ut. Så fortsätt att vattna så mycket du kan hela sommaren och stödså en eller två gånger framåt mitten slutet av sommaren så kommer det bli superfint. När man stödsår så brukar fler frön överleva just för att de skyddas av det befintliga gräset och inte torkar ut så fort. Trots det så måste man vattna som en tok då med så slarva verkligen inte med vattnet.

Tänk även på att ytan som gräsfröna verkligen räcker till inte har någonting att göra med vad de skriver på paketen. Räkna med att det går åt 2-3 gånger mer gräsfrö än vad paketen anger så får du bra täckning.

Vattna kortare perioder men oftare, fler gånger om dagen. Se till att jordytan aldrig torkar upp. En bevattningsdator/timer och en vattenspridare kan vara en värd investering.

fremax fremax skrev:
Vilka frön har du sått med ?

En blandning av rödsvingel och engelskt rajgräs

Janus82 Janus82 skrev:
När det är så torrt och varmt som det har varit den senaste månaden så måste du vattna fröna typ 5 gånger per dag. De får verkligen aldrig någonsin torka.

Jag sådde gräsmatta i höstas och trots att hösten är en mycket bättre tid att så gräs så fick jag ganska gles gräsmatta med en del tomma fläckar. Nu på våren stödsådde jag, gödslade och vattnade massor och nu ser gräsmattan riktigt fin ut. Så fortsätt att vattna så mycket du kan hela sommaren och stödså en eller två gånger framåt mitten slutet av sommaren så kommer det bli superfint. När man stödsår så brukar fler frön överleva just för att de skyddas av det befintliga gräset och inte torkar ut så fort. Trots det så måste man vattna som en tok då med så slarva verkligen inte med vattnet.

Tänk även på att ytan som gräsfröna verkligen räcker till inte har någonting att göra med vad de skriver på paketen. Räkna med att det går åt 2-3 gånger mer gräsfrö än vad paketen anger så får du bra täckning.
oj är det så ofta!! Trodde att en gång om dagen räckte iaf. Men okej, får ge det ngn månad till, sen dressa, gödsla och så en gång till. Och hoppas på lite mer regn den perioden

• Gilla
fremax
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vattna kortare perioder men oftare, fler gånger om dagen. Se till att jordytan aldrig torkar upp. En bevattningsdator/timer och en vattenspridare kan vara en värd investering.
När du säger kortare perioder, handlar det om bara ngra minuter då? För annars får ju vattenspridaren gå dygnet runt nästan. Har ju sått runt hela huset så är ett himla jobb att flytta runt vattenspridaren

E Elina Possebo skrev:
En blandning av rödsvingel och engelskt rajgräs
Sen är det stor skillnad på frön och frön... Biltema gräsfrö är ju katastrof t.ex.

Som de andra sa här, bevattningsdator, toppdress och nya frön på.
Se till att fröna har kontakt med jorden, så strö inte bara på drm, utan tryck/stryk över dem.

E Elina Possebo skrev:
Har ju sått runt hela huset så är ett himla jobb att flytta runt vattenspridaren
Japp, en nysådd gräsmatta i torr väderlek kräver en hel del tid. Som flera har skrivit ska gräsfröna hållas kontinuerligt fuktiga och har man en stor yta så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.