Byggahus.se
Intressant tråd. :)

Det här med att väggarna tar så mycket av byggytan, kan det inte minimeras med moderna material och byggteknik? Det kanske kostar mer men är det möjligt?

Sedan tänkte jag på en jämförelse med den typen av tält som har en ytterduk några millimeter utanpå den inre tältduken. De håller en betydligt jämnare innertemperatur än konventionella tält. Kan man möjligtvis spänna upp en 'ytterduk' på ett attefallshus och på så sätt uppnå samma effekt? Bara en spekulation... Vad tror ni?
 
J Jansch49 skrev:
Haavard - jag vet inte hur duktig arkitekt du är eller om du har tillgång till planlösningar som inte finns att tillgå på Internet. Jag tror att jag och många andra skulle vilja se de planlösningar som är möjliga för ett handikapp korrekt Attefallshus enligt BBR.
Förstår inte din jämförelse med en 25kvm lägenhet - den är ju ca 5kvm större än ett "maxat" Attefallshus.
Du får skilja på boyta och byggyta. Med ca 35cm tjocka väggar (vinterbonat ska det väl vara) blir maximala nettoytan väl ca 19kvm och om huset inte är kvadratiskt ännu mindre..
Dessutom har du vanligtvis tillgång till andra utrymmen såsom tvättstuga, källarförråd, cykelförråd osv. för en lägenhet.
Jag bodde i 20kvm lägenhet på Kungsholmen i 3 år och det gick OK (men den klarade nog inte handikapp reglerna enligt BBR nuvarande regler) och det var tur att det fanns ett förråd och tvättstuga.

Ber om ursäkt för att jag var otydlig när jag skrev om "permanent boende". Jag vill inte att människor skall luras, tvärtom! Det är väldigt vanligt att man vill ha en "gäststuga" och för säkerhets skull göra den så att den går att hyra ut i framtiden. Kanske också för att höja framtida försäljningspriset på fastigheten.
Man "lurar" alltså sig själv om man tror att man ev. skall kunna hyra ut den permanent och får därmed avslag på ansökan. Vad jag säger är alltså : Bygg en trevlig gäststuga - inte en permanentbostad = student, glöm det.
Man kan gärna handikapp anpassa gäststugan men inte efter BBR utan efter MODERNA rullstolar, handikapphjälpmedel och kluriga lösningar. (hur många har en rullstol som är över 80 bred? och varför kan man inte ha en skjutdörr till toan med 25mm tröskel så att dörren är rimligt ljuddämpad?)

När det gäller delegering är besluten formellt tagna av byggnadsnämnden. Ibland missförstås detta, man måste skilja på fysisk och juridisk person. Man dock bl.a. läsa om delegering i kommunlagen. Så fungerar ju också nästan all verksamhet med många anställda. Det skulle ju vara en katastrof om delegering i detta fall betydde att det inte var Byggnadsnämndens beslut. För kundens räkning är det dock bara att se vilken organisation som står som avsändare vid beslut är det inte rätt avsändare ska man nog dra öronen åt sig.
Så länge besluten grundas på BBR eller tidigare tagna rambeslut i nämnden är ju delegeringen inget problem. Men om handläggaren vill godkänna eller avslå något som motsägs i BBR eller går emot beslut i nämnden blir det ju problem FÖR HANDLÄGGAREN i form av att denne säkert sitter "löst till" .....delegering kräver att man gör som uppdragsgivaren vill. Alltså, man agerar i dennes namn och efter dennes vilja.
....Eller tycker du jag var otydlig vem som gör jobbet och vem som bestämmer?

Alltså - Det vore jätteintressant om du kunde förmedla din kunskap om hur man kan handikappanpassa ett Attefallshus så att man kan uppleva att de 19kvm man har till förfogande nyttjas på bästa sätt. Hur gör man med sovloftet som är så vanligt i de hus som presenteras av flera leverantörer?
Vad är det för ansökan som man ska få avslag på? Så länge man anger att attefallshuset är en komplementbyggnad (t ex gästhus med badrum och kök) och inte en komplementbostad kan man väl inte få avslag på bygglovsansökan om det är den ansökan du menar?

/Krille
 
Styles Styles skrev:
Intressant tråd. :)

Det här med att väggarna tar så mycket av byggytan, kan det inte minimeras med moderna material och byggteknik? Det kanske kostar mer men är det möjligt?

Sedan tänkte jag på en jämförelse med den typen av tält som har en ytterduk några millimeter utanpå den inre tältduken. De håller en betydligt jämnare innertemperatur än konventionella tält. Kan man möjligtvis spänna upp en 'ytterduk' på ett attefallshus och på så sätt uppnå samma effekt? Bara en spekulation... Vad tror ni?
För att uppnå byggkraven så måste man använda cellplastisolering till de Attefallsstommar som säljs idag som har 120 eller 145 mm tjockt isolerlager. Med 145 mm PIR-isolering så klarar man med nöd och näppe kraven om man isolerar tillräckligt i tak och golv. Att bygga attefallshus med mineralullsiolering ger betydligt mindre innerutrymme.
 
Vi bygger attefallare i en bostadsrättsförening och har inga som helst problem med alla krav.
Exakt samma krav på attefallarna som radhusen i föreningen.
180cm på loftet och fullt utrustat kök och toalett med dusch och tvättmaskin.
 
T Polos skrev:
Vi bygger attefallare i en bostadsrättsförening och har inga som helst problem med alla krav.
Exakt samma krav på attefallarna som radhusen i föreningen.
180cm på loftet och fullt utrustat kök och toalett med dusch och tvättmaskin.
Låter jätteintressant - bygger ni i en slänt för att lyckas uppnå 180 cm på loftet? Du har inte några bilder och/eller ritningar som du kan dela med dig av :)

/Krille
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Ibland tycker jag att folk talar om attefall trots att det skulle vara en ovanligt enkel sak att få till ett bygglov. Kolla upp möjligheterna för bygglov, så slipper ni hålla er till alla dessa begränsningar + att ni behåller möjligheten att bygga ett attefall i framtiden.

Bygganmälan åker ni ju på oavsett, så det är endast kostnad för bygglov ni sparar in (om det är detta som hindrar er från ett "vanligt" bygge)
 
harry73
Aldrig tänkt på att ytterväggar tar så mycket plats, men så är det såklart.
Det betyder också att om man utformar en yttervägg som fönster (från golv till tak) vinner man ca 1,2 kvm
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vad är det för ansökan som man ska få avslag på? Så länge man anger att attefallshuset är en komplementbyggnad (t ex gästhus med badrum och kök) och inte en komplementbostad kan man väl inte få avslag på bygglovsansökan om det är den ansökan du menar?

/Krille
Du kan absolut få avslag på en ansökan eftersom det ska göras en lämplighetsbedömning om placering osv i anmälan. All prövning som normalt görs i detaljplaner eller bygglov görs istället i anmälan (PBL 2 kap §6).

Lättnaden för dessa åtgärder vad gäller placering är att man inte behöver ta hänsyn till begränsningar i detaljplan i form av ytor eller "prickmark".

Men du skulle ändå kunna få avslag för placeringen på "prickmark" med hänvisning till PBL 2 kap §6.1. Som ett exempel.

Attefallarna har sålts in som att fastighetsägare i princip får göra hur de vill med dessa, vilket är direkt felaktigt. Även därför som många som ska bygga sina attefallare blir så upprörda när de måste redovisa både plan- och fasadritningar samt K-handlingar osv eftersom de upplever att det bara skulle vara att smälla upp...
 
A Alias_Olle skrev:
Du kan absolut få avslag på en ansökan eftersom det ska göras en lämplighetsbedömning om placering osv i anmälan. All prövning som normalt görs i detaljplaner eller bygglov görs istället i anmälan (PBL 2 kap §6).

Lättnaden för dessa åtgärder vad gäller placering är att man inte behöver ta hänsyn till begränsningar i detaljplan i form av ytor eller "prickmark".

Men du skulle ändå kunna få avslag för placeringen på "prickmark" med hänvisning till PBL 2 kap §6.1. Som ett exempel.

Attefallarna har sålts in som att fastighetsägare i princip får göra hur de vill med dessa, vilket är direkt felaktigt. Även därför som många som ska bygga sina attefallare blir så upprörda när de måste redovisa både plan- och fasadritningar samt K-handlingar osv eftersom de upplever att det bara skulle vara att smälla upp...
Absolut - jag förstår att man naturligtvis kan få avslag på ansökan av en mängd skäl. Min fråga var relaterad till den del jag fetmarkerat/strukit under i Jansch49 inlägg:

"Ber om ursäkt för att jag var otydlig när jag skrev om "permanent boende". Jag vill inte att människor skall luras, tvärtom! Det är väldigt vanligt att man vill ha en "gäststuga" och för säkerhets skull göra den så att den går att hyra ut i framtiden. Kanske också för att höja framtida försäljningspriset på fastigheten.
Man "lurar" alltså sig själv om man tror att man ev. skall kunna hyra ut den permanent och får därmed avslag på ansökan. Vad jag säger är alltså : Bygg en trevlig gäststuga - inte en permanentbostad = student, glöm det."

Jag kan inte se att man skulle få avslag på någon ansökan bara för att man gör attefallshuset så att det går att hyra ut i framtiden? I alla fall så länge man anger att det är en komplementbyggnad och inte en komplementbostad?

/Krille
 
  • Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Låter jätteintressant - bygger ni i en slänt för att lyckas uppnå 180 cm på loftet? Du har inte några bilder och/eller ritningar som du kan dela med dig av :)

/Krille
Platta på mark med 60cm leka på tre sidor.
Så det blir som en mini suteräng för att få bättre höjd på loftet.
Får tyvärr inte lägga ut ritningar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
harry73
T Polos skrev:
ritningar
Men när det är färdigt kan du lägga ut bilder?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det verkar som om havaard har missat just den premissen, och då faller ju hela diskussionen.
Men det har jag inte missat. Såklart.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
K
Vill bara påpeka att minsta tillgängliga badrum är drygt 3m2 ingen katastrof i förlorat utrymme alltså... Kökets specialregler beror på att huset utformas för en person och är mindre än 35 m2. Inga nya regler för just attefallare vad jag förstått
 
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men vill ändå komma med lite synpunkter då jag studerat ämnet en del.

Det är inga problem att göra ett attefallshus tillgängligt. Det är mycket vanligt i Stockholm att man bygger attefallshus som en del av en brf och då är tillgänglighet ett krav. I tillgänglighetsbegreppet ingår att det vissa mått på dörrar, badrum och passager skall uppfyllas. Däremot finns inga krav på sovrum på bottenvåningen, inte ens för villor. Förutom tillgänglighet ställs också krav på energianvändning. Exakt vilka krav som gäller där är jag dock osäker på, tror inte man kan tillämpa villareglerna rakt av då ytan är så liten.

Vad gäller skatteregler så är det skattefritt att hyra ut för upp till 50000 per år, förutsatt att det du hyr ut är ett hus som till övervägande del är avsett för dig eller din familj (källa https://www.blinfo.se/uthyrning-av-privatbostad-20130812)

Om jag skulle bygga ett attefallshus så skulle jag nog inte bocka i "komplementbostadshus" i bygglovsansökan enbart för att kraven på huset vad gäller tillgänglighet och energi skulle bli högre, och jag tror att många tänker på samma sätt. Jag tror inte att detta val kommer påverka möjligheterna att hyra ut huset i framtiden heller.
 
Har hört att vissa kommuner på södra sidan av Stockholm ska ta betalt extra för att få koppla upp sig på sitt eget avlopp på tomten när man bygger attefallare.
Detta är från nacka kommun.

”Med lägenhet avses attefallshus, komplementbyggnad, kontor, ateljé, butik, gäststuga, sommarstuga med mera.

Avgiftens storlek varierar beroende på vilka vattentjänster (dricksvatten, spillvatten och dagvatten) som din fastighet har tillgång till. Även brukningsavgift tas ut enligt VA-taxan.

LÄGENHETSAVGIFT ENLIGT VA-TAXA 2016
Vatten/spillvatten 36 683 kr inkl. moms
Vatten/spillvatten/dagvatten 45 854 kr inkl. moms”
I nacka ska man alltså få betala minst 36 tusen kronor för att man bygger en attefallare med toa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.