Jag har en NIBE S735. Nu när det är sommar och huset inte längre behöver värmas upp via golvvärmen undrar jag följande:
Behöver jag göra några manuella inställningar för att minska elförbrukningen under sommaren, eller är det bäst att låta värmepumpen sköta allt automatiskt?
Jag har sett att man till exempel kan:
  • Sänka varmvattentemperaturen, från 55 °C till 50 °C.
  • Aktivera "semestertider" i menyerna för att minimera både värme- och varmvattenproduktion.
Är detta något ni rekommenderar att jag justerar, eller bör jag låta systemet vara som det är, med tanke på att värmepumpen anpassar sig automatiskt efter utomhustemperaturen?

• Display med inställningar för en NIBE S735 värmepump, inklusive värmekurva, varmvatten på 54,7°C och energiloggen för juni 2025 med 69 kWh förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar jag energiloggen också

• Grafisk energilog med stapeldiagram och temperaturdata samt detaljer om energikonsumtion och produktion för olika månader och inomhusklimat.
    Skapa konto
Jag stänger av värmen. Jag vill inte att den gör någon värme.
Behöver jag värme någon dag under sommaren kör jag luftvärmepumpen el eldar i kamin.

• Skärmdump av NIBE-appens inställningar för driftläge där både "Tillsats" och "Värme" är avstängda i manuellt läge.
    Skapa konto
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Normalt så sköter datan om värmen och stänger ner den vid en temp om ca 15C ute, vid den tempen så behövs ingen värme från VP ut. VV ligger utanför värmen och regleras av givare i tanken. Prova med att låta det vara som det är nu och se hur det blir. Annars som föregånde säger, att ställa om värmen till oaktiverad.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.