Hej! Jag tänkte ge mig på att bygga ett sovrum där den tidigare varit altan med tak från huset. Min tanke är att använda befintliga plintar som altanen har stått på men byta ut bjälklaget.

Borde jag lägga ålderbeständig plast med makadam på marken? Om ja - ska jag sätta tryckt trä för att fästa den mot betongkonstruktionen?

Den nya bjälklaget kommer bli 195x45 så det kommer vara svårt att komma in i grunden när allt är på plats då plintarna inte är så höga.

Bärlinan tänkte jag sätta 2 st 195x45 men om jag sätter de på befintlig placering kommer det det inte blir någon luftspalt för panelen de sista 195 mm närmast marken, ( befintlig placering är att föredra så inte plinten sticker ut ) skulle det funka att spåra ur lite på den yttersta bärlinan så någon luft kan komma in?

Den nya ytterväggen kommer jag flytta in så jag får plats med luftspalt resten och den gamla och nya panelen möter varandra utan någon klack.

Några andra tips och råd?

Tack!

• Renovering av tidigare altan till blivande sovrum, synliga bjälkar och plintar, verktyg liggande på marken, barn i pyjamas närvarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplintar och jord vid tidigare altan, träbjälke med spik ovanpå plintar. Ett barn står nära i områdets övre vänstra del.
    Skapa konto
  • Altan med träräcke och växter klättrande längs gallret, grill och stolar synliga längre in. Planer på att bygga om till ett sovrum diskuterade.
    Skapa konto
  • Byggkonstruktion med hönsnät och trävägg, stående på mark med växter och jord, del av renoveringsprojekt för ombyggnad av altan till sovrum.
    Skapa konto
  • Betongblock och träplankor under konstruktion, omgivna av jord och stenar, med viss grön växtlighet kring strukturen.
    Skapa konto
Vad har du för grundläggning på befintligt hur, krypgrund?

Centano Centano skrev:
Vad har du för grundläggning på befintligt hur, krypgrund?
Krypgrund under den lilla tvättstugan som är den svarta dörren du ser på bilden, resterande är källare.

Personligen hade jag valt en annan grundläggningsmetod för att slippa få ett träbjälklag så nära marken.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.