Jag och sambon ska gå på visning på ett hus som jag är helt såld på. Sambon är inte lika positiv men vill ge det en chans. Efter att ha läst besiktningsprotokollet får man ju alltid lite funderingar och blir lite avskräckt när det gäller vissa saker. Enligt fuktmätning har det uppmäts över kritiska nivåer för mikrobiell påväxt i en syll i ett hörn i garaget. Jag har ingen kunskap om sånt men tänker spontant att det kanske inte är helt ovanligt och att det inte behöver bli en stor och dyr åtgärd? Sambon blir betydligt mer avskräckt.
Vad säger ni? Hur ska man tänka? Garaget är byggt -79 på betongplatta.
Vad säger ni? Hur ska man tänka? Garaget är byggt -79 på betongplatta.
Inte en ovanlig typ av anmärkning på ett äldre hus, helt riktigt.I Ik96 skrev:
Fristående garage, låter det som? Så kanske inte någon katastrof med lite fuktskador(?)
Med den informationen som ges är det svårt att bli mer specifik än att åtgärden är att 1) eliminera orsaken till att fukt tränger in i konstruktionen och 2) byta skadade delar.
Inte mycket till hjälp, men här måste du ju bilda dig en bredare uppfattning. Typiskt sådana grejor man undersöker närmare på en visning. Kan ju handla om vad som helst från ett trasigt stuprör till att marknivån höjts, byggfel, osv.
Ang garaget , beror på hur det har värmts upp , inte alla eller låg temp .
Har snöig bil parkerats varje dag .
Finns ventilation - avfuktare .
Fuktskador får man när det ej värms upp till min +16 gr på vinterhalvåret , avsaknad av ventilation , avsaknad av hygrometer .
Har snöig bil parkerats varje dag .
Finns ventilation - avfuktare .
Fuktskador får man när det ej värms upp till min +16 gr på vinterhalvåret , avsaknad av ventilation , avsaknad av hygrometer .
tack för svar!C cpalm skrev:Inte en ovanlig typ av anmärkning på ett äldre hus, helt riktigt.
Fristående garage, låter det som? Så kanske inte någon katastrof med lite fuktskador(?)
Med den informationen som ges är det svårt att bli mer specifik än att åtgärden är att 1) eliminera orsaken till att fukt tränger in i konstruktionen och 2) byta skadade delar.
Inte mycket till hjälp, men här måste du ju bilda dig en bredare uppfattning. Typiskt sådana grejor man undersöker närmare på en visning. Kan ju handla om vad som helst från ett trasigt stuprör till att marknivån höjts, byggfel, osv.
När jag har sökt runt lite har jag också förstått det som att det inte är helt ovanligt att ha fukt i garaget. Vi har tittat på hus där det har funnits påväxt i boningshuset och detta känns mer positivt även om det inte är bra såklart. Och ja, det är ett fristående garage.
Ska kika noga på detta på visningen.
Tack snälla för svar!Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mikrobiell påväxt/mögel på kallvind
Tak & Vind -
uktkvoter i syll 18–21 %, mikrobiell påväxt → risk för mögel/röta.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Mikrobiell påväxt i underlagstak
Tak & Vind -
Mikrobiell påväxt i mellantak och krypgrund – hur orolig bör jag vara?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Mikrobiell påväxt sommarstuga - vad göra innan köp!
Fritidshus