Vänder mej till forumet med en möjlig dum fråga,

Har ni erfarenhet av att man i stället för papper eller glasfiber remsa lägger i microlit i spackel skarvarna mellan gipsskivor?

Tänker mej att man köper en vanlig stor rulle å sedan kapar till 5cm breda rullar på typ bords sågen.

Varför?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Microlit skulle faktiskt bli billigare än papper om det fungerar, jag vågar inte prova om ingen annan hört talas om det tidigare

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Går det såna enorma summor på pappersremsor att drt ens är lönt att räkna på?

För mej som ska köra ett helt hus skulle jag spara några hundralappar, så nej det är marginellt, men montaget kanske går snabbare/ enklare med microlit, då kan det vara värt kanske.

Hade det varit enklare med Microlit så hade det varit det som såldes i butik. Landets alla målare står inte och kämpar med papper för skojs skull.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nja, eller så är hela landets målare vana vid papper och föredrar det.

• Gilla
hoffmania
  • Laddar…
Nej så är det inte. Dom flesta målare tycker det är besvärligare med pappremsor. Men det håller mycket bättre än glasfiberremsor.

Så är det ju, men jag är säker på att många använder material de är vana till också.
Därför tänker jag att microlit ska va bättre, det suger inte ut fukten som papper (dvs inga bubblor) och det är starkare än fiber (kanske lika starkt som papper?)

Inser du hur mycket extrajobb det blir sen att göra om? Det är ju 100ggr lättare och billigare att köra med rätt saker från början.
Prova att ta en bit microlit och sätt mellan händerna och dra dom upp/ner och sen testar du samma med pappremsa.

Jag är medveten om extrajobbet som skulle kunna bli, och det är därför jag inte vågar göra det utan att någon har bra erfarenheter från det.

Ska testa i eftermiddag, inbillar mej att microliten är starkare...

Finns redan remsor av samma material typ mickrolit.

Hej!
Kör pappremsa, det är föreskrivet enligt hus-AMA och det enda som är godkänt i nyproduktion. Beprövat, billigt och smidigt när man väl fått in snitsen.

Varför chansa liksom...
Lycka till!

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.