Har just köpt en beggad fin gashäll (BOSCH PPP616B21E) som är inställd för Gasol. Jag fick med dysor för Stadsgasen i stockholm (G110/8mbar). Jag har nu några frågor.

1. Dysorna för G110 passade inte eftersom de var för tunna för gängorna i respektive brännare (fattar å inte varför de fick med dem initialt egentligen men men). Vet nån vart jag hittar dysor för BOSCH gashällen och stadsgas (G1108mbar)?

2. Idag sitter det en regulator på min nuvarande gasspis och gas ugn från gasledningen. Den är märkt med 8Mbar. Behövs verkligen en regulator till den nya hällen (efter man bytt dysor) eller var det bara nödvändigt förr i världen (min gamla gasspis är väldigt gammal) ? Antar att det inte ska vara några problem att montera av regulatorn på den gamla spisen till den nya hällen om en 8mbars regulator måste finnas.

3. Eftersom nyinköpta gashällen har använts med gasol finns en regulator till den, den är märkt med 29Mbar / 0.8kg/h. Kan denna användas om fråga 2 = "Ja". ?

Worst case för mig är om jag måste ha en regulator (och den gamla nuvarande inte passar den nya spisen) och det är svårt att få tag på dysor. Jag hoppas på positiva svar :)

Och ja jag vet att en auktoriserad snubbe ska göra själva "installationen" men jag vill först veta vad som gäller innan han börjar berätta hur svårt och hur mycket det kommer att kosta ;)

Natti!

Göran.W
Installationen kostar i runda slängar 1500-2000 kr
När dom ändå installerar den kan dom fixa den så den går på stadsgas istället för gasol.
Tryck regulatorn som varit till gasol funkar inte att använda till stadsgas.

Behåll din gamla regulator. Passande dysor kan Bosch skaffa fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.