Alltid drömt om ett rött hus på landet med vita knutar... Men rött timmerhus, funkar det verkligen?
Så nu står det still i huvudet.
Vilken kulör hade ni valt?
Kommer på sikt byta taket. Tänker svarta betongpannor, men är öppen.
Så nu står det still i huvudet.
Vilken kulör hade ni valt?
Kommer på sikt byta taket. Tänker svarta betongpannor, men är öppen.
Det är ju någon sorts 80-talsvariant av schweizerstil så att behålla det brunt är nog inte dumt. Helst mörkbrunt. Sen är ju frågan om man vågar bryta med 80-talets vita snickerier, jag skulle i så fall införa schweizerstilens grönt. Men det är ju inte 80-tal. Sen är det ju trist att taket har en så trist urblekt brun färg.
(Jag har sett ett rödmålat Forsgrens timmerhus i trakten. Det försvinner rätt bra i det sörmländska landskapet men nog är det konstigt med ett rödmålat 80-talsschweizerstilpastischhus.)
(Jag har sett ett rödmålat Forsgrens timmerhus i trakten. Det försvinner rätt bra i det sörmländska landskapet men nog är det konstigt med ett rödmålat 80-talsschweizerstilpastischhus.)
Ja, röd slammfärg hade passat fint. Spec med detaljer i andra slamfärger, tex ockragul (som din dörr) eller grön.L Lagomski skrev:
Men jag hade nog inte satt svarta pannor till.. Snarare tegelpannor eller plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag har också tänkt lite på en mörkare brun färg. Svårt att se hur nån annan färg skulle funka.Claes Sörmland skrev:
Det är ju någon sorts 80-talsvariant av schweizerstil så att behålla det brunt är nog inte dumt. Helst mörkbrunt. Sen är ju frågan om man vågar bryta med 80-talets vita snickerier, jag skulle i så fall införa schweizerstilens grönt. Men det är ju inte 80-tal. Sen är det ju trist att taket har en så trist urblekt brun färg.
Så kanske ska labba vidare med den tanken.
Det är ett Forsgrens timmerhus faktiskt.
Man kanske skulle kunna laborera lite med färgskiftningar. Som detta https://forsgrenstimmerhus.se/vara-hus/1-75-planshus/jaktgarden/
Vet inte hur det går till dock?
Varför ens bry sig om att byta färg. Eftersom skönheten sitter i betraktarens öga är det "bara" att bestämma sig för att det är perfekt som det är. En mer praktisk färg är svår att hitta. Måste man måla, vilket man faktiskt inte måste, så funkar färglös/transparent olja utmärkt.
Det går inte att hitta färger på tak & väggar som alla gillar. Men det går alltid att hitta någon som gillar det som det är.
Så är man öppen kan man tycka att det är ett snyggt hus där färgerna på tak och väggar matchar så fint. Sådant är inte lätt att få till.
Det går inte att hitta färger på tak & väggar som alla gillar. Men det går alltid att hitta någon som gillar det som det är.
Byta taket lär inte heller behövas på 100år.L Lagomski skrev:
Så är man öppen kan man tycka att det är ett snyggt hus där färgerna på tak och väggar matchar så fint. Sådant är inte lätt att få till.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Svarta betongpannor går alltid fetbort, utom möjligen om hela huset ändå är så fult att man inte tänker på taket (t ex pulpettak), är så högt att taket inte syns från marken eller om precis hela taket sen ska täckas med solpaneler (hemska tanke).
Redigering: Skulle det vara hela otänkbart (stilmässigt eller byggnadstekniskt) att ta fram favoritsågen och kapa av knutarna och sen sätta på normala knutbrädor?
Redigering: Skulle det vara hela otänkbart (stilmässigt eller byggnadstekniskt) att ta fram favoritsågen och kapa av knutarna och sen sätta på normala knutbrädor?
Klicka här för att svara