Alltid drömt om ett rött hus på landet med vita knutar... Men rött timmerhus, funkar det verkligen?
Så nu står det still i huvudet.
Vilken kulör hade ni valt?

Kommer på sikt byta taket. Tänker svarta betongpannor, men är öppen.

• Brunt timmerhus på landet med vita detaljer och brunt tak, omgiven av grönska, med trädgårdsmöbler och svensk flagga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är ju någon sorts 80-talsvariant av schweizerstil så att behålla det brunt är nog inte dumt. Helst mörkbrunt. Sen är ju frågan om man vågar bryta med 80-talets vita snickerier, jag skulle i så fall införa schweizerstilens grönt. Men det är ju inte 80-tal. Sen är det ju trist att taket har en så trist urblekt brun färg.

(Jag har sett ett rödmålat Forsgrens timmerhus i trakten. Det försvinner rätt bra i det sörmländska landskapet men nog är det konstigt med ett rödmålat 80-talsschweizerstilpastischhus.)

L Lagomski skrev:
Alltid drömt om ett rött hus på landet med vita knutar... Men rött timmerhus, funkar det verkligen?
Så nu står det still i huvudet.
Vilken kulör hade ni valt?

Ja, röd slammfärg hade passat fint. Spec med detaljer i andra slamfärger, tex ockragul (som din dörr) eller grön.
Men jag hade nog inte satt svarta pannor till.. Snarare tegelpannor eller plåt.
Färgprover på slamfärger, inklusive rött, ockragult och grönt, monterade på en vägg.
Skapa konto

Rött hus med vita fönster och detaljer, omgiven av grönska. Terakottafärgade takpannor och en ockragul dörr är synliga.
Skapa konto

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju någon sorts 80-talsvariant av schweizerstil så att behålla det brunt är nog inte dumt. Helst mörkbrunt. Sen är ju frågan om man vågar bryta med 80-talets vita snickerier, jag skulle i så fall införa schweizerstilens grönt. Men det är ju inte 80-tal. Sen är det ju trist att taket har en så trist urblekt brun färg.

(Jag har sett ett rödmålat Forsgrens timmerhus i trakten. Det försvinner rätt bra i det sörmländska landskapet men nog är det konstigt med ett rödmålat 80-talsschweizerstilpastischhus.)
Ja jag har också tänkt lite på en mörkare brun färg. Svårt att se hur nån annan färg skulle funka.
Så kanske ska labba vidare med den tanken.

Det är ett Forsgrens timmerhus faktiskt.
Man kanske skulle kunna laborera lite med färgskiftningar. Som detta https://forsgrenstimmerhus.se/vara-hus/1-75-planshus/jaktgarden/
Vet inte hur det går till dock?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Brunt passar väl hustypen, men är ju rätt trist egentligen.
Jag kör förbi ett hus i liknande stil som är målat i mörkblå nyans, det
tycker jag är snyggt.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Brunt passar väl hustypen, men är ju rätt trist egentligen.
Jag kör förbi ett hus i liknande stil som är målat i mörkblå nyans, det
tycker jag är snyggt.
Håll med om första raden...
Blått och sånt är nog lite opassande då det ligger på landet

Discoman Discoman skrev:
Ja, röd slammfärg hade passat fint. Spec med detaljer i andra slamfärger, tex ockragul (som din dörr) eller grön.
Men jag hade nog inte satt svarta pannor till.. Snarare tegelpannor eller plåt.
[bild]

[bild]
Vill gärna ha röd. Men funkar det verkligen med timmerknutarna?

Claes Sörmland
Fördelen med röda småhus i vårt land är ju att ingen tänker på dem eller ifrågasätter dem. Alla hus kan målas röda oavsett årtal och stil. I alla fall om fasaden är trä.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
L Lagomski skrev:
Absolut, de flesta svenska timmerhus som är målade lär vara faluröda..

L Lagomski skrev:
Du målar inte den typen av knutar vita eller snarare så brukar ingen göra det.

Intet Intet skrev:
Men vad tusan, Karl.
Köp några provburkar och prova själv vilken kulör du skall gilla.
Eller så skickar du bilder på din dam så vi kan bedöma henne med. 😀

.
Haha. Blir ju klokare av att läsa vad folk skriver ;)

Z z_bumbi skrev:
Du målar inte den typen av knutar vita eller snarare så brukar ingen göra det.
Nej jag håller med, men tycker det är just dom knutarna som känns främmande röda

L Lagomski skrev:
Haha. Blir ju klokare av att läsa vad folk skriver ;)
Skönheten sitter I betraktarens ögon.

Varför ens bry sig om att byta färg. Eftersom skönheten sitter i betraktarens öga är det "bara" att bestämma sig för att det är perfekt som det är. En mer praktisk färg är svår att hitta. Måste man måla, vilket man faktiskt inte måste, så funkar färglös/transparent olja utmärkt.

Det går inte att hitta färger på tak & väggar som alla gillar. Men det går alltid att hitta någon som gillar det som det är.
L Lagomski skrev:
Byta taket lär inte heller behövas på 100år.

Så är man öppen kan man tycka att det är ett snyggt hus där färgerna på tak och väggar matchar så fint. Sådant är inte lätt att få till.

Magnus E K
Svarta betongpannor går alltid fetbort, utom möjligen om hela huset ändå är så fult att man inte tänker på taket (t ex pulpettak), är så högt att taket inte syns från marken eller om precis hela taket sen ska täckas med solpaneler (hemska tanke).

Redigering: Skulle det vara hela otänkbart (stilmässigt eller byggnadstekniskt) att ta fram favoritsågen och kapa av knutarna och sen sätta på normala knutbrädor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.