Ska max framledningstemperatur på radiatorsystemet vara 90c?
Har en begränsning på 60 idag, men det räcker inte riktigt till när det är under -30 ute.
Har en begränsning på 60 idag, men det räcker inte riktigt till när det är under -30 ute.
Huset är byggt med högtempertursystem, det är ofta dimensionerade som ett 80/60-system (80°C på framledningen och 60°C på returen vid lägsta utetemperatur).S Schäfer skrev:
Då får det bara vara ett lågtemperatursystem, 55/45/20ºC.D Dilato skrev:
Fram till början av 1970 gällde 80/60 C. Har för mig att efter oljekrisen på 1970-talet bestämdes att vattenburen värme skulle dimensioneras för 55/45 C. Senare höjdes det till 60/50. Då installerades många ettrörsystem men det var ingen byggnorm. Dessa är svåra att förändra då det kräver beräkningsprogram eller nomogram avpassat för ventilkopplet som använts. Då vattentemperaturen sänks efter varje radiator måste dessa göras större mot slingans slut.S Schäfer skrev:
Man kan själv beräkna Max drifttemp genom att i ett diagram som jag tidigare visat på annan plats, markerar vilken lägsta temperatur man behöver för att få 20 C inne vid viss utetemperatur. Denna bör inte vara högre än 5 C. När det är gjort drar man en rät linje från punkten utetemperatur/framtemp 20/25 upp till lägsta utetemperatur. Då ser man vilken framtemp som behövs vid lägsta utetemperatur.
Redigerat:
Upptäckte de senaste dagarna med lite svalare utomhustemperatur (i snitt -29 i över 4 dygn) att Danfoss glömt att vintertesta ECL100..
"Exakt" vid -30 (min väderstation kan nog visat -31, men inom en felmarginal) öppnar den schunten helt och gärna lite mer (fortsätter försöka öppna - indikerar att framledningstemperaturen är för låg).. Efter att jag tog bort begränsningen på 40 grader (dip på baksidan) så blåste den ut så varmt vatten att radiatorerna blir brännheta (man håller inte handen mer än 10 sek).
Nu när det är hett ute med -21, så skickar den ut runt 40 grader. Kurvan inställd på 0,6 med en liten nedjustering (-2) på förskjutningen för att jag hoppades det skulle ge nån effekt på temperaturen vid -30.
Jag blev iallafall påmind om varför jag begränsat framledningstemperaturen för 10+ år sen, hellre lite kallt i huset än för varmt vatten i värmesystemet (jag kanske har fel, men då vattnet i systemet expanderar ökar trycket, och säkerhetsventilen i fjärrvärmecentralen (eller vad man har) öppnar och släpper ut vatten - sen blir det bubblande och gurglande i värmesystemet när det är varmt ute).
"Exakt" vid -30 (min väderstation kan nog visat -31, men inom en felmarginal) öppnar den schunten helt och gärna lite mer (fortsätter försöka öppna - indikerar att framledningstemperaturen är för låg).. Efter att jag tog bort begränsningen på 40 grader (dip på baksidan) så blåste den ut så varmt vatten att radiatorerna blir brännheta (man håller inte handen mer än 10 sek).
Nu när det är hett ute med -21, så skickar den ut runt 40 grader. Kurvan inställd på 0,6 med en liten nedjustering (-2) på förskjutningen för att jag hoppades det skulle ge nån effekt på temperaturen vid -30.
Jag blev iallafall påmind om varför jag begränsat framledningstemperaturen för 10+ år sen, hellre lite kallt i huset än för varmt vatten i värmesystemet (jag kanske har fel, men då vattnet i systemet expanderar ökar trycket, och säkerhetsventilen i fjärrvärmecentralen (eller vad man har) öppnar och släpper ut vatten - sen blir det bubblande och gurglande i värmesystemet när det är varmt ute).
Om säkerhetsventilen öppnar pga temperaturökningen i systemet så är det fel förtryck i expansionskärlet och/eller för litet expansionskärl i förhållande till systemets vattenmängd.P peo skrev:Jag blev iallafall påmind om varför jag begränsat framledningstemperaturen för 10+ år sen, hellre lite kallt i huset än för varmt vatten i värmesystemet (jag kanske har fel, men då vattnet i systemet expanderar ökar trycket, och säkerhetsventilen i fjärrvärmecentralen (eller vad man har) öppnar och släpper ut vatten - sen blir det bubblande och gurglande i värmesystemet när det är varmt ute).
Kan även vara så att systemet är uppfyllt med för mycket vatten så att "normaltrycket" är högre än det behöver vara, tex om det egentligen räcker med ett tryck på 0,5 bar (enplan med källare) men har 1,5 bar (5 våningar).
Klicka här för att svara
