Vad ska man ha, vilket är bäst?:rofl:

Har ett Hultafors 20m jag är nöjd med. Finns även som 10m.

C
Tänkte ha till att kunna kryssmäta regelstomme och sånt där lasermätaren inte är aplicerbar:)

C cpalm skrev:
Men vad skall du använda det till?
Förhoppningsvis så skall han mäta med det ;):cool::thinking:

P
Det beror väl helt på hur det skall användas?

Jag köpte ett Stanley FatMax 10m förra sommaren:
Stanley FatMax 10m måttband utdraget några centimeter på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gav 333kr för det på Amazon då, nu vill de har över 600 för det.
Underbart när man själv skulle sätta upp hängrännor och vindskivor då det går att skicka rakt ut i luften närmare 4m innan det knäcks. Däremot så är det alldeles för stort och klumpigt som allroundmåttband där föredrar jag Boschs blåa 5m band som är lagom stort att ta med.

För att mäta upp tomten köpte jag ett billigt 30m band med vev på byggmax, skulle det visa fel på någon cm så är det inte hela världen med tanke på hur sällan det behövs och vad det skall användas till.

T trojlee skrev:
Tänkte ha till att kunna kryssmäta regelstomme och sånt där lasermätaren inte är aplicerbar:)
Inget svar på din fråga, men ett alternativ.
Är det bara för hemmabruk och enstaka kryssmätningar så använder jag ett plastad stålvajer (har funnits i t.ex. tvättlinor), med en ögla att hänga om en skruv, sedan sätter man två tejpbitar runt vid första mätning. Och då får du rätt avstånd i mitten utan att behöva fundera på måtten.
Tycker det bli krångligare med måttband, så sedan kör jag med ett 5m Hultafors som är gjort för att även mäta innermått.
https://www.hultafors.se/products/tape_measures/H0038-kort-matband-stal-bt/79367

Använder också en Hulta CC med stålband när Talmeterns 3 meter inte räcker till.

Jag använder lasermätare när
Talmeter 6M inte räcker. Kan krävas förnurlighet för att tex korsmäta men det går ofta och inte säkert det blir krångligare än att försöka få ett så långt måttband att inte fastna/lossa (det tenderar att göra det ena, oftast den man inte vill..)

Tajima mätband på 10 meter i gult hölje med utdraget måttband och logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tajima 10M duger bra och inte så dyrt så går att köpa 1-3 reserv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.