Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Har ett Hultafors 20m jag är nöjd med. Finns även som 10m.
Är också nöjd med Hultafors CC som har ett slutet hus med vev.
Finns med glasfiber- eller stålband.
Men vad skall du använda det till?
https://www.hultafors.se/products/tape_measures
Finns med glasfiber- eller stålband.
Men vad skall du använda det till?
https://www.hultafors.se/products/tape_measures
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Det beror väl helt på hur det skall användas?
Jag köpte ett Stanley FatMax 10m förra sommaren:
Gav 333kr för det på Amazon då, nu vill de har över 600 för det.
Underbart när man själv skulle sätta upp hängrännor och vindskivor då det går att skicka rakt ut i luften närmare 4m innan det knäcks. Däremot så är det alldeles för stort och klumpigt som allroundmåttband där föredrar jag Boschs blåa 5m band som är lagom stort att ta med.
För att mäta upp tomten köpte jag ett billigt 30m band med vev på byggmax, skulle det visa fel på någon cm så är det inte hela världen med tanke på hur sällan det behövs och vad det skall användas till.
Jag köpte ett Stanley FatMax 10m förra sommaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gav 333kr för det på Amazon då, nu vill de har över 600 för det.
Underbart när man själv skulle sätta upp hängrännor och vindskivor då det går att skicka rakt ut i luften närmare 4m innan det knäcks. Däremot så är det alldeles för stort och klumpigt som allroundmåttband där föredrar jag Boschs blåa 5m band som är lagom stort att ta med.
För att mäta upp tomten köpte jag ett billigt 30m band med vev på byggmax, skulle det visa fel på någon cm så är det inte hela världen med tanke på hur sällan det behövs och vad det skall användas till.
Inget svar på din fråga, men ett alternativ.T trojlee skrev:
Är det bara för hemmabruk och enstaka kryssmätningar så använder jag ett plastad stålvajer (har funnits i t.ex. tvättlinor), med en ögla att hänga om en skruv, sedan sätter man två tejpbitar runt vid första mätning. Och då får du rätt avstånd i mitten utan att behöva fundera på måtten.
Tycker det bli krångligare med måttband, så sedan kör jag med ett 5m Hultafors som är gjort för att även mäta innermått.
https://www.hultafors.se/products/tape_measures/H0038-kort-matband-stal-bt/79367
Jag använder lasermätare när
Talmeter 6M inte räcker. Kan krävas förnurlighet för att tex korsmäta men det går ofta och inte säkert det blir krångligare än att försöka få ett så långt måttband att inte fastna/lossa (det tenderar att göra det ena, oftast den man inte vill..)
Talmeter 6M inte räcker. Kan krävas förnurlighet för att tex korsmäta men det går ofta och inte säkert det blir krångligare än att försöka få ett så långt måttband att inte fastna/lossa (det tenderar att göra det ena, oftast den man inte vill..)
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden