Jag bor i en villa med 5st 8X5 fönster på långsidan och 3st 8X7 på kortsidan. De är av trä och ganska murkna, har nog inte gjorts så mycket med sen 1975.
Nu letar jag nya och undrar om källarfönster i regel ska va överkantshängda eller går det bra med dreh-kipp eller bara sidohängd eller tillomed fast? Eventuellt funderade jag på köra de 3 stora 8X7 öppningsbara och de andra fasta.
Hur skulle ni gjort?

Tacksam för svar

• Gilla
kvist1234
  • Laddar…
Åsa Lund
Vill du kunna öppna dem eller ej? Fasta fönster/ partier är ok.
Vill du ha tilluft i rummen går det att lösa med spaltventiler .

Jag har ju en braskamin i källaren och ifall den skulle ryka in kan det va bra o vädra, samt som extra utrymning vid eventuell brand. Fast Jag iofs redan har 2 utvägar.
Men det blev PVC källarfönster från Nordiskafönster.se som dock var ingående men det är skitsamma tänker jag :)

C
Våra källarfönster är sidohängda tvåluft (med stolpe i mitten). Det är väl det att källarfönster ofta har sådana proportioner att det blir snyggast med över/underhängda 1-luft.

Åsa Lund
M MostWanted skrev:
Jag har ju en braskamin i källaren och ifall den skulle ryka in kan det va bra o vädra, samt som extra utrymning vid eventuell brand. Fast Jag iofs redan har 2 utvägar.
Men det blev PVC källarfönster från Nordiskafönster.se som dock var ingående men det är skitsamma tänker jag :)
För att klara krav på utrymningsväg ska öppningen i fönstret vara minst 60 cm på bredden, minst 50 cm på höjden och summan av bredd och höjd minst 150 cm enigt Boverkets krav. Gäller mått i öppningen i fönstret, inte karmyttermått.

Inåtgående har högre risk för att det regnar in men du gör som du vill förstås

Jag har som sagt redan 2 utrymningsvägar , men det skadar ju inte med fler, även om de skulle tangera reglerna för benämningen utrymningsväg.
Och jag har bara öppnat källarfönstrena kanske 2ggr på 5år så jag tar risken med inåtgående :)
Tack för tipsen!

Har du redan köpt dina PVC-fönster är det ju kört.
I de flesta fall har PVC-fönster bredare karm och båge så den fria glasytan och ljusinsläppet blir betydligt mindre än med gamla träfönster.
Inåtgående PVC-fönster är tyskt stuk. Vid god kvalite håller det evigt men om man vill hålla någon stil i en äldre svensk villa ser det ganska fult ut.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
M MostWanted skrev:
Jag har som sagt redan 2 utrymningsvägar , men det skadar ju inte med fler, även om de skulle tangera reglerna för benämningen utrymningsväg.
Och jag har bara öppnat källarfönstrena kanske 2ggr på 5år så jag tar risken med inåtgående :)
Tack för tipsen!
Källarfönster räknas sällan som utrymningsväg då de i regel sitter för långt från golvet alltså för högt.
Ofta är även källarfönster för små och det ofta inte finns utrymme för tillräckligt stora fönster.
Om ni ska sova i källaren bör det finnas andra utrymningsvägar.
8X5 och 8X7 är väldigt stora källarfönster så din källare kanske inte är speciellt mycket under marken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.