Ska den massiva träytan vara synlig? Då blir det väderskydd alt. Slipa ytor som blivit utsatta för regn/UV ljus en stund.

Synligt trä är dessutom rätt drygt att laga om man får skador på det.

Jag jobbar med ett stort limträ/KL-trä projekt. Se till att köpa rätt kvalitet på KL om dy vill att den ska vara synlig. Helst hyvlad efter produktion. Så slipper du limrester + tryckmärken från rullar och valsar.

Tack för svar allihopa! Har varit så upptagen att jag inte har sett svaren här förrän nu.

G Gukken skrev:
Ska den massiva träytan vara synlig? Då blir det väderskydd alt. Slipa ytor som blivit utsatta för regn/UV ljus en stund.
Synligt trä är dessutom rätt drygt att laga om man får skador på det.
Jag är nästan säker på att vi ska välja en ytterbeklädning, helst underhållsfritt. Är fortfarande öppen för olika typ av materialer m.m, men tror vi har lust att köra på något gråaktigt.

Oldboy Oldboy skrev:
Måste rimligtvis vara traditionella timmerhus som avses. KL-element är ju bara en stomme (+ isolering) som kläs med valfri(?) fasad. Så de husen antar jag i allmänhet ser ut som vilket hus som helst?

Du har nog absolut rätt i detta, det verkar vara en väldig ymse definition av det som jag har förstått.. speciellt i Norge när det inte är lika stort som i Sverige!

i build a house like this, you cover the CLT with rain/wind protection fabric and an outerlayer with or without isolation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.