Har någon erfarenhet av massiva innerdörrar från Leksandsdörren? Leksand 4 i mitt fall.

Det är den enda spegeldörren som ser likadan ut som mina gamla Kungsäter dörrrar.....

Verkar som att det blir svårt att hitta någon utställning i stockholmstrakten som har dessa.

Vit spegeldörr med tre speglar, en överst och två under, av modellen Leksand 4 från Leksandsdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Menar du spegelindelningen eller profilen på speglarna också? Annars finns Diplomat Massiv 4 med denna indelning. Dessa dörrar är... ok. Inte top of the line, väger hälften av en gammal massiv dörr, mycket kvist och så. Men med färg på så är det liksom inte mycket skillnad ändå. Sämsta är gångjärnen, såna "prutt-in"-gångjärn som inte alls passar till dörren.

Leksands dörren har jag ingen erfarenhet av dock.

Är det en eller kanske två dörrar kan det vara värt att leta beggat också, kommer upp fina dörren till liten peng ofta. Nog får man lägga lite timmar på det men kan vara värt för en del i äldre hus.

Indelningen finns från flera, men den är olika gjord.

Diplomat:

Vit innerdörr med asymmetriska speglar och bredare bottendel på ramen, som pekar på en Diplomat-modell med designproblem jämfört med Leksandsdörren.
Skapa konto

Swedoor:

Vit dörr med klassiskt utseende från Swedoor. Dörrens bottendel är bredare än övriga delar och inte symmetrisk i speglarna.
Skapa konto

Båda har samma huvudsakliga problem, bottendelen av ramen är gjord bredare. I Diplomatfallet är inte ens speglarna symetriska pga detta, för Swedoor ser det bara annorlunda ut jämfört med alla dörrar jag har (som ser ut som Leksandsdörren).

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
….beggat är nog inte för mig heller. Mina dörrar är 20 år gamla, så jag ska bara anpassa mig till den klassiska stilen. Beggade dörrar som är äldre skulle inte smälta in bra här.

A
MathiasS MathiasS skrev:
Indelningen finns från flera, men den är olika gjord.

Diplomat:

[bild]

Swedoor:

[bild]

Båda har samma huvudsakliga problem, bottendelen av ramen är gjord bredare. I Diplomatfallet är inte ens speglarna symetriska pga detta, för Swedoor ser det bara annorlunda ut jämfört med alla dörrar jag har (som ser ut som Leksandsdörren).
Skit också, jag som hoppats vara hjälpsam och istället fick jag dig att redovisa alla skillnader. :(

Redigerat av moderator:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
... fast mina diplomater, massiva obehandlade, har inte bredare ovan/nederdel, båda är 95 mm.

Höll på att bryta ihop för jag vet jag vände på en dörr "upp och ned" och tänkte att jag hade en kickboard uppåt nu som alla nära och kära sett och tänkt vilken klåpare som bor här, men inte sagt något.

Diplomatdörren har sett ut så där i iallafall ett par år nu, men det har uppenbarligen ändrat sig. Jag antar att det får bli Leksandsdörren efttersom den ändå ser rätt ut. Dörrarna borde ha likvärdig kvalitet då de kostar ungefär lika mycket och är byggda på liknande sätt. Tyvärr är förstås leksandsdörrarna dyrast.

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
A
Vän av ordning här, mina Diplomat Massiv 4 obehandlade har lika ovan och under-"stile", både årsmodell vår -22 och sommar -24.

Hoppas Leksandsdörren blir bra för dig, återrapportera gärna här dina intryck! :)

Den ofrivillige klåparen skrev:
Vän av ordning här, mina Diplomat Massiv 4 obehandlade har lika ovan och under-"stile", både årsmodell vår -22 och sommar -24.
.....men vänta nu. Jag har ju alltså bara produktbilder att titta på. Har inte hittat någon profilspecifikation med mått. Dina nyköpta Massiv 4 dörrar ser alltså inte ut som på bilden jag la upp tidigare?

Jag bryr mig inte om vilket märke det är, vill bara ha en dörr som är så lik det jag har som möjligt - och det som felar är bottendelen av ramen.

Här en Massiv 4 bild som ser "rätt" ut. Får ringa dem imorgon.

Trädörr av modell Massiv 4 med klassisk paneldesign och träknoppar.
Skapa konto

A
MathiasS MathiasS skrev:
.....men vänta nu. Jag har ju alltså bara produktbilder att titta på. Har inte hittat någon profilspecifikation med mått. Dina nyköpta Massiv 4 dörrar ser alltså inte ut som på bilden jag la upp tidigare?

Jag bryr mig inte om vilket märke det är, vill bara ha en dörr som är så lik det jag har som möjligt - och det som felar är bottendelen av ramen.
Nej precis, dom är lika uppe och nere. 95 mm. Men notera det är obehandlade dörrar jag köpt, den vita andra Massiv 4-dörren är inte samma konstruktion så den vet jag inte hur den är.

Har både höjd 20 och 21, kan måtta lite och ta någon närbild på spegeln om du vill.

Jag får ringa Diplomat imorgon. Det vore ju konstigt om målad och omålad dörr av samma modell ser olika ut. Produktbilderna har dock sett ut som på min första bild sedan 2021, då jag kollade på detta första gången....och det ser likadant ut hos alla som säljer dörrarna.

Det är 8/21 och 9/21 som är aktuellt här, så om dessa dörrar är lika i ramen är jag nöjd....:)

Tur att jag inte la en beställning idag då....

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Pratade just med Diplomat. De säger att skillnaden beror på dörrens höjd. Modul 20 har samma bredd på ramen medans modul 21 har ett bredare ramstycke för att bygga höjd. Man använder således samma speglar i hela produktionen....

Hur det stämmer med dina dörrar @Den ofrivillige klåparen förstår jag inte riktigt, men det är iallafall vad Diplomat svarar mig.

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Pratade just med Diplomat. De säger att skillnaden beror på dörrens höjd. Modul 20 har samma bredd på ramen medans modul 21 har ett bredare ramstycke för att bygga höjd. Man använder således samma speglar i hela produktionen....

Hur det stämmer med dina dörrar @Den ofrivillige klåparen förstår jag inte riktigt, men det är iallafall vad Diplomat svarar mig.
Det var det galnaste jag hört. Jag ska kolla en extra gång.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dörrarna från BR Johansson har lika bred ram runt hela, oavsett modulhöjd. Det har jag nu fått bekräftat från konstruktören själv.....så det lutar väl åt det hållet nu.

I övrigt verkar de tillverkas på liknande vis som övriga tillverkare gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.