4 946 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Mässing rengöring
Har ärvd gammal hamrad tung mässingsbricka med fläckar som inte Häxan biter på. Det blev midsommarbubbel som ockdå gav kemiskt utslag - till det bättre men tog inte de gamla fläckarna. . För att slippa offra bubbelflaska för disk vill jag gärna ha råd från ngn kemiskt kunnig. Vad kan jag putsa med och ändå behålla lystern? Brickan är inte ytbehandlad.
- Lägg aluminiumfolie i botten på en balja eller större form.
- Strö över lite bakpulver.
- Där placerar du de föremål av silver eller koppar som du vill rengöra.
- Täck med mera bakpulver.
- Häll över kokhett vatten. ...
- Vänta tills vattnet har svalnat.
- Lyft upp de nu rena föremålen och skölj dem med vatten.
Jag hade diverse mässingssaker att putsa för ett tag sedan och testade flera "huskurer" av vilka de flesta nämnts ovan. Ingen av dem fungerade speciellt bra.
Det som till slut fungerade var https://glanoldirekt.se/produkt/glanol-metallpolish-med-ytskydd-100-ml/
Spegelblankt med extremt liten ansträngning. Och dessutom drygt. Nästan hela tuben kvar efter att ha putsat fyra rätt rejäla mässingsljusstakar och ett par mellanstora vaser. För 100:- är det ett kap.
Nej, jag har varken personlig eller ekonomisk koppling till produkten
Det som till slut fungerade var https://glanoldirekt.se/produkt/glanol-metallpolish-med-ytskydd-100-ml/
Spegelblankt med extremt liten ansträngning. Och dessutom drygt. Nästan hela tuben kvar efter att ha putsat fyra rätt rejäla mässingsljusstakar och ett par mellanstora vaser. För 100:- är det ett kap.
Nej, jag har varken personlig eller ekonomisk koppling till produkten
Produkter som diskuteras: "ytskydd"
Ytskydd Jape
Skydd för markytor, tak och fasader
299 kr inkl moms
Läs mer
Konstigt. Har också testat de flesta "huskurerna" och tvärtom fått riktigt bra resultat. Dock, om ytan är klarlackad behöver man förstås få bort lacken först (funkar ibland med att lösa med sprit). Likaså om man fått kopparfläckar - då är det bara mekanisk polering som biter.R RoAd skrev:
Två av ljusstakarna var lackade (eller vaxade) så de fick jag jobba med lite extra, har för mig att det till slut löste sig genom att koka dem i ättika och vatten. Inga av sakerna, lackade eller inte, blev speciellt blanka innan jag använde glanolet, då blev det direkt spegelblankt.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden