Ska måla en jäkla massa, och jag ska maskera. Finns det något lämpligt verktyg som underlättar maskerandet? Eller finns kanske inga genvägar? 🙂🤷🏼‍♂️

Genvägen är väl att lära sig måla utan att maskera, målare brukar vara snåla med tejp.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ja iofs, jag får får jobba lite med att vara stadig på hand. Ska höra med färghandeln om det finns nån mer lämplig och olämplig pensel för just det ändamålet 👍🏻🤠

Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Ja iofs, jag får får jobba lite med att vara stadig på hand. Ska höra med färghandeln om det finns nån mer lämplig och olämplig pensel för just det ändamålet 👍🏻🤠
Sent svar men jag kan verkligen tips om ”Masking Master”. Länk: https://maskingmaster.com/

Jag nyttjar den mycket och när man väl lärt sig den så vinner man väldigt mycket tid. Värt att veta att den kommer lämna ca 1-2 mm från den sidan du maskerar mot. Kolla på diverse videos så förstår du.

Med denna får du raka fina kanter och kommer snabbt framåt 😊

• Wow
Mellanbarn
  • Laddar…
Stort tack för tipset 😍

Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Stort tack för tipset 😍
Ett tips när du använder den också så kan det vara värt att under tiden du matar ut tejp så tryck fast tejpen bakom själva enheten. Även precis där du börjar kan det vara värt att trycka fast tejpen precis i änden efter du klippt av den med den inbyggda kaparen.

Orsaken är att enheten trycker endast fast tejpen ”rakt” så att säga och den skapar en viss friktion i enheten då tejpen är snurrad runt hörn osv (du kommer förstå när du använder den), så ifall du har lite böjt på något vis så kanske inte hela tejpen får kontakt, då är det värt att trycka ner den successivt så den inte lossnar.

Svårt att förklara men har använt den ett bra tag nu och nu har man kommit in i det. Funkar superbra så kommer absolut köpa den igen om den jag har går sönder.

Det är viktigt också att du lägger trycket på rätt sätt när du använder den, så du inte råkar hålla fast tejpen invändigt med friktion, då blir det svårt att få ut tejpen korrekt.

En annan viktig grej är också att du trycker ”alltid” i själva tejphållaren i tejpen, inte tvärtom. Vissa gör fel här att de trycker på tejpen på tejphållaren (en plastcylinder i enheten) detta riskerar att det blir snett och om tejpen hamnar snett i enheten så blir det inte bra, finns stor risk för det i alla fall. De nämner även detta i instruktionerna. Tryck även då på en platt hård yta och tryck med något rakt på tejphållaren, så du vet att allt är rakt.

Finns vissa reviews ute som då är felaktiga för de hanterar inte enheten korrekt i min mening.

Jag kör bara med 25mm tejp, det är största möjliga och det fyller upp den korrekt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.