Hej
Har svårt att bestämma mig mellan marmor, kvarts eller annan komposit-skiva. Originaltanken var att ha en marmorskiva i med gersågad front och pålimmad 40mm kant. Ville ha en lite äldre och lantligare look. Men sen är jag så petig och haft svårt att hitta ljus marmor nog med fint mönster (alla skivor är ju individer). Plus att alla renodlade kökssäljare målar upp mardrömsscenarier med marmorskivor och hur de mer eller mindre exploderar i ett moln av bajs och marmor om man tappar en droppe citron på de.
Och när det kommer till alternativa material så tycker jag istället att de inte ser så naturliga ut. Och inte hittat någon som är exakt som jag föreställt mig i huvudet. silestone eternal statuario är väl den jag hittat som är närmast det jag föreställt mig. Men den känns nästan för vit istället.
plus att det är ngt med ytan på de som gör att de inte känns riktigt lika varma/naturlig som marmor.
Hur har andra som velat här tänkt och vad landade ni i?
Tack
Har svårt att bestämma mig mellan marmor, kvarts eller annan komposit-skiva. Originaltanken var att ha en marmorskiva i med gersågad front och pålimmad 40mm kant. Ville ha en lite äldre och lantligare look. Men sen är jag så petig och haft svårt att hitta ljus marmor nog med fint mönster (alla skivor är ju individer). Plus att alla renodlade kökssäljare målar upp mardrömsscenarier med marmorskivor och hur de mer eller mindre exploderar i ett moln av bajs och marmor om man tappar en droppe citron på de.
Och när det kommer till alternativa material så tycker jag istället att de inte ser så naturliga ut. Och inte hittat någon som är exakt som jag föreställt mig i huvudet. silestone eternal statuario är väl den jag hittat som är närmast det jag föreställt mig. Men den känns nästan för vit istället.
Hur har andra som velat här tänkt och vad landade ni i?
Tack
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du måste nog fråga dig hur du ställer dig till de fläckar som det blir på marmor, en del kallar det fin patina medan andra tycker det bara ser fult ut. Vilken grupp hör du till?
Ingen marmor för mig för jag vill inte ha fläckar.
Ingen marmor för mig för jag vill inte ha fläckar.
Ja, det är väl det som är den stora frågan och vad jag inte kommit fram till.BirgitS skrev:
Har aldrig haft marmor så har inte sett hur "patinan" ser ut. En av kökssäljarna hade en provbit som han lagt en halv citron på ett tag och det såg ju såklart inte roligt ut.
Corian!
Marmor är nog vackrast men jag skulle alltid vara orolig över att något skulle spillas som gav märken. Skulle det sedan bli något märke så skulle i alla fall jag ständigt se det och bli irriterad. Därför valde vi Silestone. Kanske inte lika snyggt men vi kan slappna av 
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Silestone eller Corian etc. Dessa kompositer är mycket mer praktisk.
Va inne på detta men när jag fick offerten på 5,5m skivan blev det laminat. Väldigt nöjd med den också.
Va inne på detta men när jag fick offerten på 5,5m skivan blev det laminat. Väldigt nöjd med den också.
Det beror ju lite på hur man arbetar i köket. Vi har haft marmorskiva i drygt 2 år nu och jag är nöjd med det valet. Jag var också orolig över att få fläckar men om man håller lite ordning i köket så är det inga problem. Visst, man kan inte låta delade citroner ligga på skivan. Inte ens glas med mjölk eller äppeljuice som runnit längs kanten kan man låta stå på skivan. Det blir ringar. Vi syltar och saftar, tar hand om rödbetorna från köksodlingen, mm och vi har inga bestående fläckar kvar efter det. Men då torkar vi upp efter oss också och använder skärbrädor när vi hanterar mat på bänken.
Ett intressant fenomen är att fläckar försvinner efter ett tag. De slits bort.
Så om ni vill ha marmor, kör på det. Men torka upp efter er så kommer ni ha en snygg skiva i många år.
Ett intressant fenomen är att fläckar försvinner efter ett tag. De slits bort.
Så om ni vill ha marmor, kör på det. Men torka upp efter er så kommer ni ha en snygg skiva i många år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Troligen innehåller sånt en del ämnen som är olämpliga ihop med mat, man vill ju inte att om man tappar någon ingrediens på bänken så måste det slängas för att det har blivit olämpligt att äta. För dem som har träskivor så är det ju bara en del oljor/vax som är godkända för bänkskivor i kök just p.g.a. det.NEO_AMiGA skrev:
Marmor är urfint. Men inte helt tåligt då. Vill man ändå ha den stilen och en len och tålig yta så visst finns ju numer bra alternativ, i granitkeramiken.
Har du exv. sett Bricmates nya keramiska bänkskiva? - Ett material att alla gånger överväga kan jag tycka.. om man vill lägga ner de extra pengar det kostar.. såväl estetiskt som i användning lyckat för hela stora ytor. Fin materialkänsla, snyggt, dessutom outslitligt och enligt uppgift ska dessa vara helt omöjliga att fläcka ner eller göra märken i. Det perfekta valet för "pedanten", kanske..
eller barnfamiljen. Inga fläckar, ingen lukt.
Jag själv väljer gärna bort fläckarna, och tycker verkligen om materialkänslan som i denna typ av skiva ger. Finns i en klassisk vit (Carrara Pure silk).. Men själv dras jag till denna varmare beige yta i kalkstenston, som på bild: styling Pella Hedeby; foto Ömarsson.
Har du exv. sett Bricmates nya keramiska bänkskiva? - Ett material att alla gånger överväga kan jag tycka.. om man vill lägga ner de extra pengar det kostar.. såväl estetiskt som i användning lyckat för hela stora ytor. Fin materialkänsla, snyggt, dessutom outslitligt och enligt uppgift ska dessa vara helt omöjliga att fläcka ner eller göra märken i. Det perfekta valet för "pedanten", kanske..
Jag själv väljer gärna bort fläckarna, och tycker verkligen om materialkänslan som i denna typ av skiva ger. Finns i en klassisk vit (Carrara Pure silk).. Men själv dras jag till denna varmare beige yta i kalkstenston, som på bild: styling Pella Hedeby; foto Ömarsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför limma på 40mm när det finns marmor i 40mm redan, och är inte mycket dyrare än 30mm?
Har själv marmor i köket, känslig är den men man ser inte skavaknerna på avstånd.. klart dom syns när jag står i köket men det är bara första fläcken som svider, sen tycker jag det har lite charm i sig, man ser att det används!
Sen att folk säger att det är dyrt för en produkt som inte tål syror, men kan köpa en bil för 500k som inte tål stenskott men kör med den året runt..
Har själv marmor i köket, känslig är den men man ser inte skavaknerna på avstånd.. klart dom syns när jag står i köket men det är bara första fläcken som svider, sen tycker jag det har lite charm i sig, man ser att det används!
Sen att folk säger att det är dyrt för en produkt som inte tål syror, men kan köpa en bil för 500k som inte tål stenskott men kör med den året runt..
Beroende på leverantör så kan det bli en 40mm då den firman inte kan gersåga den. Mycket har att göra med vikten, kommer skilja mycket på hela skivan. Och gersågar man kan man gå ner på 20mm dessutom.
L Lopex skrev:Varför limma på 40mm när det finns marmor i 40mm redan, och är inte mycket dyrare än 30mm?
Ska undersöka Bricmate en sväng till. Hade missat just de skivorna och när jag kollade på deras plattor till golv sa säljaren att de inte hade bänkskivor. Men antingen hade han fel eller så har de där kommit efter att jag var där. =)
RACS skrev:
Marmor är urfint. Men inte helt tåligt då. Vill man ändå ha den stilen och en len och tålig yta så visst finns ju numer bra alternativ, i granitkeramiken.
Har du exv. sett Bricmates nya keramiska bänkskiva? - Ett material att alla gånger överväga kan jag tycka.. om man vill lägga ner de extra pengar det kostar.. såväl estetiskt som i användning lyckat för hela stora ytor. Fin materialkänsla, snyggt, dessutom outslitligt och enligt uppgift ska dessa vara helt omöjliga att fläcka ner eller göra märken i. Det perfekta valet för "pedanten", kanske..eller barnfamiljen. Inga fläckar, ingen lukt.
[bild]
Han kanske inte var helt uppdaterad. Bänkskivorna är relativt nya. Länk till den vita Carrara Pure silk, kan användas till bl.a. bänkskivor och stänkskydd m.m. https://bricmate.se/produkter/serie/carrara-pure-silk/NEO_AMiGA skrev:
Helt klart! Hur tjock vill du att skivan ska vara med 45fasen? Jag kanske läste fel, fick det till att du ville att det skulle bli 40mm totalt?NEO_AMiGA skrev: