Hej
Vi köpte en sommarstuga 2016, som ligger i ett stugområde
Första sommaren planerades tomten om en del
Huset ligger lite högre än husen runt om oss
1...1,5 meters nivåskillnad typ
Vi grävde bort och flyttade jordmassor dom låg runt vårt hus, och fyllde upp tomten ist

på stora delar av tomten finns det berg under

nu i år kom en granne (som ligger lägst)
och påstår att våra nyupplaga jordmassor pressar på våran tomt så hans tomt blivit blötare....
Vi har höjt ca 50 cm mot hans tomt
Det var lite slänt tidigare mot honom,

Kan det verkligen stämma att det kan pressa ner vatten ?

Möjligen om massorna ni fyllde upp med var väldigt blöta, men det borde torka upp ganska snabbt. Däremot kan ju era ändringar ha gjort så att det leds mer ytvatten/regnvatten mot grannen än tidigare?

Kolla var ytvattnet tar vägen...

Det kan ju ha runnit någon annanstans tidigare.

åt nåt annat håll?
ni hade en grop på tomten som den vattnet försvann i som en stenkista?
osv
Det blir nog bättre när ni får gräsmatta/träd på er tomt...

/ATW

Vår tomt sluttade lite mot deras redan innan

vår tomt var väldigt igenvuxen
både med sly och träd
Vi tog ner ca 15 träd på tomten åxå, Så den mängden vattenträden blir ju kvar i marken nu
Jag tror isånnafall att de ner kapade träden ställer till mer problem än vad jordmassorna gör

De massor vi flyttade på tomten var inte direkt blöta heller
Det var typ gräsmattejord vi flyttade 25-40 meter
Jag har försökt talat med honom och säger det att den mängden vatten som regnar ner på min tomt går rakt ner i min gräsmatta
Det är ingenting som lutar mot deras tomt nu

Jag kunde förstå hans argument om vi hade gjort en slänt så allt regn vatten rinner ner till honom men så är inte fallet

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Han menar på att våra jordmassor på våran tomt pressas neråt och kommer upp på hans tomt

hade vi haft ett kärr i botten på våran tomt, då kunde jag kanske köpa hans argument inatt vattnet pressas uppåt utan och flyr över till han lite lägre tomt
Men genom med att våra tomter är gamla båda två, så...nej

Oavsett har han väl inte lagligt så mycket att hämta...

Er mark tog nog hand om mer vatten tidigare och kommer väl att glra det igen så småningom.

Har han några rimliga förslag eller vad är det han vill?

/ATW

Han har en idé om att jag ska gräva ner dränering utmed tomtgränsen för att ta han om ”mitt” vatten

det är bara det att vår tomts lägsta punkt är vid tomtgränsen mot denna granne

det är svårt att dränera uppåt har jag påtalat

A ArneTW skrev:
Oavsett har han väl inte lagligt så mycket att hämta...

Er mark tog nog hand om mer vatten tidigare och kommer väl att glra det igen så småningom.

Har han några rimliga förslag eller vad är det han vill?

/ATW

Skaka långsamt på huvudet och gå vidare.

Fullvuxna träd kan suga i sig väldigt mycket vatten (uppåt 200-300 liter) per dygn. Så det är klart att tar ni bort 15 st så blir det ju en del vatten som blir kvar i marken.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fullvuxna träd kan suga i sig väldigt mycket vatten (uppåt 200-300 liter) per dygn. Så det är klart att tar ni bort 15 st så blir det ju en del vatten som blir kvar i marken.
Jag håller med om detta. En riktigt stor björk kan exempelvis dricka uppåt 800 liter om dagen på sommaren. En normalstor runt hälften så mycket.

Som sagt lugnar det nog ner sig med växtligheten som kommer igen...

Vill ni göra nåt... om det inte är berg ivägen är väl en stenkista på lägsta punkten som sprider ut vattnet.

/ATW

En sak till, iom att det i huvudsak är berg som ni fyllt upp på (?) så kan ju inte marktrycket trycka upp vatten på grannens tomt. Berg är stumt och leder inte särskilt mycket vatten heller.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.