3 993 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Marksända kanaler som försvann vid teknikbytet?
Är det flera än jag som haft problemen med att SVT1 och SVT2 försvann vid teknikbytet fastän ni har DVBT2/Mpeg4 kompatibla TV?
Jag har hyfsat ny antenn och antennförstärkare samt fördelning till flera tv-apparater. Har provat att koppla en tv direkt till antennförstärkaren, men det hjälper ej.
På en Tv får jag in SVT1 &2 men bilden försvinner ibland. Övrig tid okay.
Andra ej ok alls.
På en annan TV ställde jag in manuellt då den automatiska sökningen inte hittade MUXen(frekvensen) alls. Signalstyrkan var god, men kvalitén sämre. Dock var bilden trots allt hyfsat bra så det gick att titta. Skumt.
Det finns två sändare med samma frekvens där sändare nr 2 nog kan tas emot lite av min antenn. Teknikproblem?
Ska man bara ge upp och rikta om antennen mot någon annan sändare eller felanmälan till Terracom?
Är det fler än jag som haft detta problem?
Min lösning blev ”FiberTV” från Telia.
Jag har hyfsat ny antenn och antennförstärkare samt fördelning till flera tv-apparater. Har provat att koppla en tv direkt till antennförstärkaren, men det hjälper ej.
På en Tv får jag in SVT1 &2 men bilden försvinner ibland. Övrig tid okay.
Andra ej ok alls.
På en annan TV ställde jag in manuellt då den automatiska sökningen inte hittade MUXen(frekvensen) alls. Signalstyrkan var god, men kvalitén sämre. Dock var bilden trots allt hyfsat bra så det gick att titta. Skumt.
Det finns två sändare med samma frekvens där sändare nr 2 nog kan tas emot lite av min antenn. Teknikproblem?
Ska man bara ge upp och rikta om antennen mot någon annan sändare eller felanmälan till Terracom?
Är det fler än jag som haft detta problem?
Min lösning blev ”FiberTV” från Telia.
Långt under kanal 49 och inte i närheten av 450MHz heller.
Är det bara ena SVT1 (ena lokalkanalen, tex SVT1 HD Stockholm, SVT1 HD Södertälje) eller bägge?blackarrow skrev:
Är det bara SVT 1 & 2, eller är det även SVT24, Kunskapskanalen & SVT Barn?
https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/
Bästa svaret
Sannolikt för dålig signal/kvalité på signalen till mottagarna. Har tre st. installationer med Boxer/marksänd TV och de har alla fungerat OK vid övergången till DVB-T2. Använder både externa gamla Sagem-boxar och kompatibla tv-apparater.
Jag har för mig att signalkvaliten låg på 70% men nivån låg närmre 100% på mux1 med SVT1&2
Har antennförstärkare på masten och sen en uppdelning på två coax från spänningsmatningsmodulen i mediaskåpet, sen splittas dessa till uttagen (1->2 + 1->4).
Koppla förbi splitter hade ingen effekt.
Har antennförstärkare på masten och sen en uppdelning på två coax från spänningsmatningsmodulen i mediaskåpet, sen splittas dessa till uttagen (1->2 + 1->4).
Koppla förbi splitter hade ingen effekt.
Problemen uppstod ju då sändningarna ändrades och på flera TV-apparater samtidigt fast i olika omfattning.
TV-apparaterna olika var olika känsliga för förändringen.
TV-apparaterna olika var olika känsliga för förändringen.
En liten uppdatering. Fint torrt väder gjorde att jag tog mig upp på taket, öppnade plastlåda till antennförstärkaren, pillade loss skärmplåten på förstärkarmodulen. Plåten har några små hål bland annat för trimpottar för justering av förstärkning.E etompau skrev:
Inne i lådan hittade jag en kokong, två mindre spindelnät och två små döda spindlar.
För en tid sedan råkade en kanal(mux) ha mycket dålig mottagning och jag kikade på signalnivå och signalkvalité på en av mina tv med goda inställningsmöjligheter. Signalkvalitén mycket låg (anges i % men minns inte siffran, närmre noll tror jag). Nån gång har den pendlat mellan 70-80%, men nu är den uppe på 99-100% igen.
Dessa spindlar fick mig att ge upp boxer marksänt och ta klivet över till ”fiber-TV” samt sänkt månadskostnad för tv-tittandet…så jag kanske skall tacka spindlarna..
Lite störande dock att jag inte hittade felet då det visade sig första och andra gången.
Titta efter ”spindlar i antennförstärkaren” är dessutom en av mina standardkommentarer vid slumpmässiga problem med störningar/dålig tv-mottagning. Men vem vill gå upp på taket en lördagskväll när det är melodifestivalen eller regn/blöt snö på taket…?
Bra med återkoppling.
Var ganska säker på att det var något med antenn/förstärkarutrustningen.
Hjälpte föräldrarna att flytta antennerna till vinden, det var för +40 år sedan, inte ett fel eller skada på utrustning under denna tid. Även övergång till DVB-T/T2 har gått smärtfritt.
Var ganska säker på att det var något med antenn/förstärkarutrustningen.
Hjälpte föräldrarna att flytta antennerna till vinden, det var för +40 år sedan, inte ett fel eller skada på utrustning under denna tid. Även övergång till DVB-T/T2 har gått smärtfritt.
det liknar mina problem. Jag hade liknande fenomen, med mycket störningar på ett kanalblock med bla TV1 och RV2.
Kröp till korset och mailade teracom..... dom misstänkte störningar från 4G och föreslog att jag skulle skaffa ett 4g-filer.
det löste problemet tack supporten på Teracom
Kröp till korset och mailade teracom..... dom misstänkte störningar från 4G och föreslog att jag skulle skaffa ett 4g-filer.
det löste problemet tack supporten på Teracom
Klicka här för att svara