Hej!

För cirka två månader sedan ansökte jag om marklov för trädfällning på vår tomt. Vid ansökan var bygglov och marklov i ett dokument, så jag hade lite svårt att veta vad som skulle fyllas i då detta inte framgick jättetydligt. Vi visste att en slags karta skulle skickas med där vi ritat ut de träd som önskas fällas, men var osäkra på hur detta skulle göras, alltså om man kunde rita själv till exempel. Jag skrev även i ansökningen att handläggaren fick höra av sig om det var något som behövdes kompletteras. Vi fick sedan svar från kommunen att en karta/detaljplan måste skickas in, vilket vi egentligen visste. Men med detta svar fick vi även en nybyggnadskarta typ A bifogad. Vi detta tillfälle hade varken jag eller min sambo någon aning om vad detta var för karta, eller att den ens kostade något. Vi tänkte mer "ja men va bra, då har de skickat med en karta där vi kan rita ut våra träd som ska fällas". Med facit i hand hade man väl kunnat tänka ett steg längre, men vi har precis flyttat till hus, och har aldrig ansökt om marklov tidigare. Sagt och gjort, skickades denna karta in till kommunen och marklovet blev beviljat. Vi väntade en månad ifall grannar skulle ha några invändningar och påbörjade sedan arbetet. Vi fick en faktura hem på 1.800 kr som marklovet kostar, vilket vi var införstådda i då detta står på hemsidan.

Nu är träden fällda och vi ska snart skicka in slutbesketet till kommunen. Allt var frid och fröjd tills igår då vi fick en faktura från komunen med benämningen "nybyggnadskarta typ A" på.... 9.000 kr?!

Finns det NÅGON möjlighet att man ens kan skicka hem en nybyggnadskarta till en sökande som:
1. Inte beställt någon, eller inte ens vet vad en nybyggnadskarta är?
2. Utan att informera att den kostar 9.000 kr?

Vad jag förstår det som ska en nybyggnadskarta beställas aktivit från kommunen, och i vår kommun måste du till och med kontakta ytterligare en byggavdelning för att ta reda på kartans exakta pris beroende på vart du bor. Jag har gått igenom våra ansökningar och den information vi har fått ta del av, och det finns ingen chans att jag "råkat" besälla denna karta. Detta innebär att sammanlagt med marklovet + nybyggnadskartan blir slutpriset 11.000 kr för att få fälla TRE träd på vår egna tomt. Och detta är ju inte ens inklusive själva arbetet.... Har försökt få kontakt med kommunen och ska fortsätta under dagen, men ville ändå lyfta frågan här. Liknande erfarenheter? Detta känns jäkligt märkligt.

Vanessa

Redigerat:
Hej Vanessa, välkommen till Bygga hus-forumet!

Detta låter ju horribelt, att betala så mycket för att "få lov" att fälla några träd på sin egen tomt.

Men jag förstår inte varför ni över huvud taget sökte marklov för att fälla tre av era egna träd.
Hur fick ni reda på att ni skulle ansöka om lov?
"Alla" fäller ju ett träd då och då, men inte söker vi kommunens tillstånd, för det.

Men om ni nu har använt nybyggnadskartan lär det bli svårt att slingra sig ifrån betalningen för den.
Det är min amatörmässiga uppfattning, även om jag tycker att priset är åt h-vete!

Hej och tack för svar. I vår kommun måste man ansöka om marklov vid trädfällning. Vi fick reda på denna information via kommunens hemsida. Detta på grund av "bevara skog och natur" så de vill väl ha koll på vilka träd och vad för sort man fäller. 9.000 kr känns som rena rånet, speciellt när man inte ens vet vad en nybyggnadskarta är eller att man blivit informerad om det. :(

Kan hålla med om att nu när vi använt den så är "skadan" skedd men man kan väl inte skicka ut en karta som kostar 9.000 utan att meddela det?

En handläggare på kommunen ska återkomma till oss under dagen eller morgondagen.

Det är inte helt ovanligt att en detaljplan föreskriver att man inte får fälla hur som helst.

Där min mamma hade sommarstuga fanns en regel om att det krävdes marklov för att fälla träd där stammen var grövre än 8cm (kommer inte ihåg exakt mått), och det stod också att en förutsättning för att få lov, var att man samtidigt återplanterade ett träd med satm på minst 8cm diameter.

Regeln var för övrigt inte i detaljplanen, utan ngn. sorts områdesplan, detaljplanen gick igenom några år efter att vi sålde, då hade planearbetet pågått i ca 20 år.

Nej, om ni inte bett om kartan och inte blivit informerade om att den kostar så bör man inte kunna ta betalt.

Det brukar funka bra att protestera hos kommunen, när vi byggde fick vi med en "prislista" från kommunen, som i ett senare skede visade sig vara en gammal utgåva, samma låg även uppe på kommunens hemsida, vi ringde och klagade över att det står ett pris med vi blir debiterade ett annat, det tog 1 minut i telefon för att spara 1500kr.

Så ring och jaga kommunen!

Personligen hade jag bara sett till att såga ner träden när så lite folk som möjligt var hemma och snabbt som ögat transporterat bort allt, utan att prata med kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.