Hej alla kloka bygggubbar och gummor!

Vi tänker bygga en friggebod på ett ställe där det tidigare funnits en stor fiskdamm... (Och nej, finns ingen annan bättre plats på tomten att ha boden på.)

Men som under några decennier fyllts med trädgårdsavfall. Var bara att gräva bort, vilket tog bara en dryg timme med grävmaskin.

Nästa steg är att fylla gropen med - vad?

Byggföretaget som ska sätta upp friggeboden ville fylla med anläggningsjord (en typ av mer komprimerad planteringsjord om jag förstått det rätt). Rätt dyrt, då går bara jorden på 15 000 kr. Kan man inte fylla med fyllningsmassor? Mycket billigare... Marken runtomkring där friggeboden ska stå är ändå ren och mycket tung lerjord, säkert legat där sedan istiden...

Nästa fråga - hur lång tid ska det egentligen ta att fylla gropen på 15 kubikmeter med jord och padda den? Byggföretaget räknar med två dagars arbete för två män... För det vill de ha 30 000 kr. (Jaja, vitt alltihopa och ingen ROT....)

Gångavstånd för minidumper från där högen med fyllnadsmassa (eller annat) kan dumpas till gropen som ska fyllas är cirka 20 meter.

Som ni säkert redan förstått försöker jag få ner kostnaden. Kostnaderna för markarbeten räknade vi liksom inte med när vi beställde stugan, som var rätt billig. I alla fall jämfört med vad markarbeten verkar gå på..

Stort tack!

Bara lastbilstransporter är dyrt så det beror lite på avstånd, men självklart bottnar ni med billigt fyllnadsmaterial och sen 10 cm finare gräsmatte jord. Under boden kan ni ju köra fulle ända upp om ni vill (antar den ska stå på plintar?). Du bör nog komma ner i knappt hälften för fylle+jord i alla fall. Men det gäller att det går att få tag i fylle och att det är i vettigt material. Det kan vara allt från lervälling till jättestenar och grässvål. Man brukar få ha lite timing och tur.

Tidsåtgång är svårare men mycket mer än en dag tycker jag låter i överkant, men en seriös entreprenör säger hellre någon timme för mycket än att man sen måste säga att det blev dyrare… Men enklast och mest rättvist är att ni betalar på timme. Dvs den faktiska tid de lägger ner.

Nu har de ju redan varit där och grävt så ni har ju bra uppfattning om de är effektiva.

30 låter inte alls orimligt

Etableringskostnader är dyra. Maskiner är dyra per timme

Transport med fyllnadsmassa/annan jord ordnar vi själva..... Mitt försök att få det billigare.

mexitegel mexitegel skrev:
Bara lastbilstransporter är dyrt så det beror lite på avstånd, men självklart bottnar ni med billigt fyllnadsmaterial och sen 10 cm finare gräsmatte jord. Under boden kan ni ju köra fulle ända upp om ni vill (antar den ska stå på plintar?). Du bör nog komma ner i knappt hälften för fylle+jord i alla fall. Men det gäller att det går att få tag i fylle och att det är i vettigt material. Det kan vara allt från lervälling till jättestenar och grässvål. Man brukar få ha lite timing och tur.

Tidsåtgång är svårare men mycket mer än en dag tycker jag låter i överkant, men en seriös entreprenör säger hellre någon timme för mycket än att man sen måste säga att det blev dyrare… Men enklast och mest rättvist är att ni betalar på timme. Dvs den faktiska tid de lägger ner.

Nu har de ju redan varit där och grävt så ni har ju bra uppfattning om de är effektiva.
Tack, det var ungefär vad jag tänkte - först fyllnadsmassa och sedan överst finare jord

.Har hittat flera företag som säljer fyllnadsmassa, fast det är klart, där varierar priset också.... På bilderna ser de också ut att variera från mer grusliknande fyllnadsmassa till sådan som nästan ser ut som jord. Suck..

Du kan ju ringa och kolla med dem om de kan ordna lite finare fylle utifrån era förutsättningar. För någon annan spelar kanske några jättestenar mindre roll.

B Byggarlotta skrev:
Nästa steg är att fylla gropen med - vad?
Bergkross 0/100

B Byggarlotta skrev:
Tack, det var ungefär vad jag tänkte - först fyllnadsmassa och sedan överst finare jord
Varför jord under friggan, det brukar man ju ha till gräsmattor och trädgårdsland där man vill att det ska växa nått.

Appendix Appendix skrev:
30 låter inte alls orimligt

Etableringskostnader är dyra. Maskiner är dyra per t
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan ju ringa och kolla med dem om de kan ordna lite finare fylle utifrån era förutsättningar. För någon annan spelar kanske några jättestenar mindre roll.
Tack, bra idé!

F fribygg skrev:
Bergkross 0/100
Det var väldigt exakt - tack😀

B Byggarlotta skrev:
Det var väldigt exakt - tack😀
0/150 går ju oxå bra

Betongkross är oftast mycket billigare om det finns lokalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.