Lät sätta upp attefallshus i timmer för 3,5 år sedan. Målat med färg som andas (Falu fasad). Blev paff när jag idag tittade på huset. Sprickor i träet överallt. Förutom gaveln som är på nordsidan, den är fortfarande slät och mer eller mindre utan sprickor.

Är detta ett normalt fenomen?
Eller vad beror det på?
Dåligt virke?

Vad göra?

En bräda kådar dessutom något enormt.

Tacksam för goda råd och er kunskap i ämnet.
 
  • Fasad av ett målat attefallshus i timmer med synliga sprickor i träet och en slät gavel på nordsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprucken timmerbräda med ljusgrå färg och kåda, del av attefallshusfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucken timmerstock i ett attefallshus, visar tydliga sprickor och trästrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucken träfasad på ett attefallshus målat med andningsbar färg, där en bräda visar tecken på kåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråmålad trävägg med sprickor och kåda som rinner nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerfasad av attefallshus med sprickor och kåda som rinner från en bräda. Målning i ljus färg, knut synlig i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt normalt med dessa sprickor, virket torkar och blir mindre mot kärnan.Blir liksom för stora kläder i ytterkant som krymper. Det med kåda är att det är gran och det svettas alltid. Låt det vara och skrapa bort när det torkat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.