2 203 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Målning av flaggstång
Har den torkat så kan du lika gärna måla med linoljefärg. 3-5 lager för utomhus behövs. I princip ju fler färglager desto tjockare färgskikt desto längre livslängd innan vädrets makter slitit ner färgen så det behöver målas om. Kokt linolja är i att betrakta som klarlack. I linoljefärg finns endast kokt linolja och färgpigment. Ibland ngt lite torksickativ.
Att säga att kokt linolja är som klarlack är fel. Kokt linolja tränger in rejält i trä och ger inte en tät yta om man inte lägger på många lager. Har man däremot redan använt rå olja så tillför den kokta antagligen inte något mer utom mer mättnad.
Jag skulle också se till att oljan hinner oxidera ("torka") ordentligt innan jag börjar måla och om man lägger på mycket på en gång så tar det ett tag. Annars står man kanske med en kladdig yta som måste åtgärdas (t-röd på en trasa har funkat för mig).
Har man redan linoljat behöver färgen inte spädas med lika mycket linolja I första strykningen men det är extra noga att hålla sig till tunna lager då mindre olja sugs in i trät. Annars blir det kladdigt igen.
Jag skulle också se till att oljan hinner oxidera ("torka") ordentligt innan jag börjar måla och om man lägger på mycket på en gång så tar det ett tag. Annars står man kanske med en kladdig yta som måste åtgärdas (t-röd på en trasa har funkat för mig).
Har man redan linoljat behöver färgen inte spädas med lika mycket linolja I första strykningen men det är extra noga att hålla sig till tunna lager då mindre olja sugs in i trät. Annars blir det kladdigt igen.
Uppdate: Har målat den nu efter att ha hyvlat och linoljan den. Funderar på om man kan hantera ojämnheterna på något sätt? Ngn som har en idéer? Det är dels gropar och dels att träet står upp lite. Irriterar mig lite på det. Funderar på om jag kan lägga på kitt i groparna, låta det torka och måla över.J JoBe80 skrev:Har gett mig på att måla om vår 100 år gamla flaggstång i trä. Jag skrapade den innan jag körde igång (men tydligen inte tillräckligt) och sen körde jag på med ett lager oljefärg. Känner att jag slarvade med underarbetet och är i valet och kvalet om jag ska slipa bort färgen och börja om eller hoppas på att det blir bättre med ett lager till av färgen. Tacksam för input!
J JoBe80 skrev:Uppdate: Har målat den nu efter att ha hyvlat och linoljan den. Funderar på om man kan hantera ojämnheterna på något sätt? Ngn som har en idéer? Det är dels gropar och dels att träet står upp lite. Irriterar mig lite på det. Funderar på om jag kan lägga på kitt i groparna, låta det torka och måla över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden