Har målat om en vit stolpe på altanen med Beckers vattenburen fönster och snickerifärg.
Har målat en tre fyra gånger och väntat bara ett par tre timmar emellan, färgen kändes torr och klibbfri att ta på men läste sedan att det behöver gå 6-8 timmar innan man målar över.
Antar att det är för att färgen ska bli genomtorr.
Sen var den här färgen jäkligt tjock och trög i konsistensen så det var svårt att stryka ut den fint så jag oroar mig nu för att jag har lagt på för tjockt med för korta mellanrum.
Är det nån fara med detta, att det liksom nu inte torkar igenom ordentligt som det ska och kanske att färgen sedan kan spricka eller hur funkar det?
Visst, jag borde läst på bättre osv osv men nu är det som det är.
Ytan blev ful sista strykningen, tror det är för att färgen är för tjock och inte flyter ut vettigt så kommer testa att späda den lite till nästa gång.
Men funderar på om man bara ska slipa ner lite på den fula ytan så den blir jämnare och snyggare och sedan måla på med lite tunnare färg eller om det måste anses nödvändigt att helst skrapa bort allt jag målat på eftersom det gått för kort tid mellan strykningarna?
Tyvärr känns det som det blev lite väl tjockt särskilt sista gången eftersom det aldrig ville bli snyggt så blev det antagligen att hålla på lite för länge att försöka få till det genom att måla på mer och mer innan jag insåg att det bara blev fulare ju längre jag försökte med den där tröga konsistensen.
Stolpen var delvis trären och de ytorna är målade med grundfärg först och delvis finns det gammal intakt snickerifärg under på andra delar av stolpen.

Det är ju bara färg, vad är det värsta som kan hända?
Det värsta som kan hända, är i princip att färgen spricker/släpper. Då måste du ju slipa ner och måla om.
Du förstår väl själv hur dumt det då låter, att slipa ner och måla om, för att du är rädd att du ska behöva slipa ner och måla om.

A AG A skrev:
Det är ju bara färg, vad är det värsta som kan hända?
Det värsta som kan hända, är i princip att färgen spricker/släpper. Då måste du ju slipa ner och måla om.
Du förstår väl själv hur dumt det då låter, att slipa ner och måla om, för att du är rädd att du ska behöva slipa ner och måla om.
Jo det kan du ha rätt i förstås.
Men att iaf slipa av en del kommer bli nödvändigt för att få en någorlunda snygg och jämn yta utan grova ränder och fula sjok av färg och sedan försöka måla upp det snyggare igen när jag spätt ut färgen så den funkar bättre att stryka på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.