Tänkte ta och måla över teglet som finns runt vår öppna spis i någon vit nyans. (Är inte så där väldigt förtjust i just tegelfärg...)
Någon som har testat detta och vet vilken typ av färg som är lämplig?
Hade också en annan tanke, kanske blir det snyggare om man putsar över alltihopa, då slipper man ju strukturen av stenarna, resten av spisen är nämligen slät. Vilken typ av bruk ska man använda då?
Någon som har testat detta och vet vilken typ av färg som är lämplig?
Hade också en annan tanke, kanske blir det snyggare om man putsar över alltihopa, då slipper man ju strukturen av stenarna, resten av spisen är nämligen slät. Vilken typ av bruk ska man använda då?
Vanlig vit (0500-n, EJ 0502-y) takfärg tycker jag är snyggast. Det finns en speciell färg för öppna spisar, men det blir sotigt ändå. Jag har målat en teglad spis hos syrran, och det blev skitbra med takfärg.
Tack för det supersnabba svaret 5.2 racing!
När jag helrenoverade spisen och satte in en Keddy så målade jag på med vanlig takfärg på putsen och det blev hur bra som helst.
Har aldrig varit med om att det skulle flagna. Har du sett det eller har färghandlaren sagt det?
Hej!
Vi använde också vanlig takfärg när vi målade våran spis i förra huset, inga problem. Dock fick vi måla många gånger för att det skulle täcka bra. Vi använde en takfärg med extra mycket pigment dom sista varven, den täckte bättre.
Sotigt kan det nog bli med vilken färg du än använder, men det är ju inte svårt att gå över med en omgång färg per år om man vill.
/Henrik
Vi använde också vanlig takfärg när vi målade våran spis i förra huset, inga problem. Dock fick vi måla många gånger för att det skulle täcka bra. Vi använde en takfärg med extra mycket pigment dom sista varven, den täckte bättre.
Sotigt kan det nog bli med vilken färg du än använder, men det är ju inte svårt att gå över med en omgång färg per år om man vill.
/Henrik
Silikatfärg brukar man rekommendera när spisen inte kommer att användas då fuktvandring kan uppstå i murstocken. Använder man spisen och eldar ganska regelbundet tränger värmen undan fukten och då är vanlig "dömatt" takfärg att föredra.TorpSara skrev:
Räcker det om jag tvättar av teglet med målartvätt innan jag målar, eller behövs det någon annan form av rengöring först?
Jens-H: har du något förslag på vad "mer kraftfullt medel" skulle kunna vara?
*novis*
*novis*