Efter alltför många år är det nu äntligen dags att fönstren på den (inte längre så nybyggda) verandan ska bli färdigmålade. Huset är gult som synes, med grå fönsterfoder och gröna fönsterkarmar, -ramar och spröjs men jag har en luddig tanke om att verandafönstrena ska få skilja sig mot husets övriga fönster och vill måla dem i mer än en färg. Men, jag blir inte klok på vilka delar som i såfall ska få vilken färg. Ska tex ramarna få vara vita, och resten målas grönt? Eller blir det plottrigt med en fjärde färg (vitt) på huset, och det blir bättre om jag håller mig till grått och grönt på fönstren? Hur kan jag då spexa till det: måla kittet grått och resten grönt? Jag söker därför tips, gärna med bild från ni som har målat era fönster i mer än en färg. Alla förslag mottages tacksamt!
 
  • Gult trähus med rött tak, gröna fönsterluckor och dörr, trädäck framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvånings trähus med beige panel, vita fönster, gräsmatta, skymning, skorsten, stenfot och utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten
Det är fint med färg, så jag tycker du gör helt rätt att fundera och utmana tankarna om hur det kan bli!

Det finns ju redan ganska mycket färg på huset, och risken är att det kan bli för mycket färgkombinationer med ytterligare en färg. Vita verandafönster som det är nu tycker jag inte fyller någon funktion. Era verandafönster skiljer sig redan i form från husets övriga fönster, och genom att ha samma färgsättning på alla fönster så får verandafönstrena ändå en relation till övriga huset, men är ändå annorlunda.

För skojs skull åkte jag en tur (i fåtöljen) och tittade på 522 st glasverandor för att se om jag kunde hitta något exempel med olika färgsättning för verandafönstrena. Ett hus hade vita bostadsfönster med verandafönsterbågar i guldockra. Ett par hus hade vita verandafönster med annan färg på övriga fönster. Annars var det tunt med uppslag.

Vit trävilla med glasveranda, katter, grönska, bokomslag för "Glasverandor" av Christina Falkengård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ kan vara att måla verandafönstrena som övriga fönster, men ha ytterdörren i annan färg, vilket är ganska vanligt. Eller släng in ett foto på huset i Photoshop (eller gratisalternativet Gimp) och testa lite olika färger! Hur blir det att fånga upp takets röda färg till verandafönstrena? 😃
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det är fint med färg, så jag tycker du gör helt rätt att fundera och utmana tankarna om hur det kan bli!

Det finns ju redan ganska mycket färg på huset, och risken är att det kan bli för mycket färgkombinationer med ytterligare en färg. Vita verandafönster som det är nu tycker jag inte fyller någon funktion. Era verandafönster skiljer sig redan i form från husets övriga fönster, och genom att ha samma färgsättning på alla fönster så får verandafönstrena ändå en relation till övriga huset, men är ändå annorlunda.

För skojs skull åkte jag en tur (i fåtöljen) och tittade på 522 st glasverandor för att se om jag kunde hitta något exempel med olika färgsättning för verandafönstrena. Ett hus hade vita bostadsfönster med verandafönsterbågar i guldockra. Ett par hus hade vita verandafönster med annan färg på övriga fönster. Annars var det tunt med uppslag.

[bild]

Ett alternativ kan vara att måla verandafönstrena som övriga fönster, men ha ytterdörren i annan färg, vilket är ganska vanligt. Eller släng in ett foto på huset i Photoshop (eller gratisalternativet Gimp) och testa lite olika färger! Hur blir det att fånga upp takets röda färg till verandafönstrena? 😃
Tack för dina tankar!

Jag har nu kommit så långt som att 8 av 11 lufter är helt grönmålade, och frågar nu mig själv varför detta fick ta en massa år att komma så långt... vitt var verkligen inget att dröja kvar vid så här länge.
Ev så får hela fönsterna fortsätta vara gröna, eller så blir det någon av husets andra färger till kittet för att ljusa upp. Jag plockade ett gammalt fönster som stod o skräpade i lagårn som jag ska leka med lite olika färger på för att testa.
 
  • Gult hus, gröna fönster, renovering pågår, ställning, ofärdig trätrappa, gräsmatta, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul träfasad, gröna fönster, veranda, husentré, lantligt, krukväxter i fönstret, lugn atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.