Jag har lagat några småsprickor i hussockeln med husfix och vill nu dölja lagningarna och måla grafitgrått bara för utseendets skull. Betongen är aldrig målad tidigare, från 1974 i bra skick, ca 15cm hög runt huset.

Det måste ju vara en öppen färg som andas. Sockelfärg i akrylat går bort enligt mig och färghandlaren, den andas visserligen men inte lika mycket som silikat o silikon. Efter 40 år börjar betongen vittra sönder och risk att färgen flagar sa färghandlaren som rekommenderade silikonfärg. Jag har inte hört så mycket om silikonfärg, silikat känns mer beprövet så jag tror jag bestämt mig för silikat.

Hur är arbetsgången?

Ska man tvätta först? Grunda? Hur många strykningar?

Tvätta med alg & mögeltvätt först, bleker lite men ska du måla om allt så gör det ju inget. Så länge färgen sitter ordentligt är det bara att köra på, annars måste du avlägsna det lösa. Det kan vara bra att "binda" betongen innan du kör på med färgen på de kala delarna. Beckers har en produkt som heter Silikatbinder. Normalt sett så klarar du dig på två strykningar färg, men tänk på att färgen är allt annat än dryg. Om din färg måste brytas, kontrollera då att butiken använder brytpastor som är speciellt avsedda för silikatfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.