4 497 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Måla på vägg med papptapet och spacklade skarvar/skador?
När vi flyttade in i vår nya hyresrätt såg tapetseringen i sovrummet ut som skit. Man hade inte gjort något underarbete över huvud taget med fula skarvar och annat som syns under den nya tapeten. Den är inte trasig eller smutsig så hyresvärden gör inget åt det. De kunde däremot betala materialet men att vi gör arbetet själva och det kan jag gå med på.
Problemet är att vi gjorde om liknande i förra lägenheten där vi spacklade lite skador som hade uppstått. Underarbetet blev väldigt bra och vi tapetserade en vägg och målade resterande tre. När man vi målade över så syntes det tyvärr skillnad mellan spacklade och tapetserade ytor i och med att tapeten och spacklet har olika struktur och sugförmåga antar jag...
Nu är det lite större ytor som spacklas, bland annat 9 tapetskarvar som ska hyvlas ned och lite skador efter den tidigare bristfälliga tapetseringen.
Hur gör man detta för att det ska bli bra? Alternativet är att väva och måla eller att helt sonika tapetsera med en enfärgad tapet men i nuläget målar jag hellre.
Tack på förhand!
Bilder:
Allt det här lossnade utan ansträngning...

Tapetserat över beslag och lister...

Vill undvika att tapetsera bl a pga. de här rören...

Problemet är att vi gjorde om liknande i förra lägenheten där vi spacklade lite skador som hade uppstått. Underarbetet blev väldigt bra och vi tapetserade en vägg och målade resterande tre. När man vi målade över så syntes det tyvärr skillnad mellan spacklade och tapetserade ytor i och med att tapeten och spacklet har olika struktur och sugförmåga antar jag...
Nu är det lite större ytor som spacklas, bland annat 9 tapetskarvar som ska hyvlas ned och lite skador efter den tidigare bristfälliga tapetseringen.
Hur gör man detta för att det ska bli bra? Alternativet är att väva och måla eller att helt sonika tapetsera med en enfärgad tapet men i nuläget målar jag hellre.
Tack på förhand!
Bilder:
Allt det här lossnade utan ansträngning...

Tapetserat över beslag och lister...

Vill undvika att tapetsera bl a pga. de här rören...

Redigerat:
Du lär få svar att det är bäst att riva kåken från utsidan och tegla upp den igen :=)
Men lite allmänt, riv så mycket du orkar och spackla resten eller spackla på alla lager som är där redan.
Brukar bli snyggt efter 10 lager....
Förarbetet ser alla andra, stämpelkolockan när du gjorde jobbet finns inte kvar
Men lite allmänt, riv så mycket du orkar och spackla resten eller spackla på alla lager som är där redan.
Brukar bli snyggt efter 10 lager....
Förarbetet ser alla andra, stämpelkolockan när du gjorde jobbet finns inte kvar
Ska jag förlja deras råd blir nog de andra hyresgästerna purkna... 
Men jag har rivit allt löst och ska hyvla skarvar och spackla det som behövs. Men för att slippa synlig skillnad mellan spacklat och tapet så måste man alltså måla rätt många gånger? :| Fan att man ska vara så petig...
Men jag har rivit allt löst och ska hyvla skarvar och spackla det som behövs. Men för att slippa synlig skillnad mellan spacklat och tapet så måste man alltså måla rätt många gånger? :| Fan att man ska vara så petig...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Innerväggar av masonit - måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Laga/spackla/måla putsväggar enhetligt
Byggmaterial & Byggteknik -
Skydda tavla målad på vägg, råspont över?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tätskikt toalett, måla väggarna hur?
Badrum -
Bredspackla och måla källarvägg med strukturtapet
Färg, Måla & Tapetsera