T
Hej,
Jag har ett par gamla järngrindar in till min uppfart som behöver fixas till.
De är snirkliga och trevliga, fattas någon liten bit glädje men det kan ses som en del av grindens levande historia.
De ser dock för jvliga ut och jag tänker måla dom svarta men jobbet att slipa ner och ta bort gammal färg/rost vill jag inte för jag har fullt upp med husfasaden i några år till och behöver lägga mina få semesterdagar där..

Vad tror ni om att gå över dom med roterande stålborste så det mesta lösa åker bort och sedan pensla på hammarlack? Funderar på den släta modellen färg- tror det blir bäst.. den ska ju funka måla på lite ytrost..

P
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag har ett par gamla järngrindar in till min uppfart som behöver fixas till.
De är snirkliga och trevliga, fattas någon liten bit glädje men det kan ses som en del av grindens levande historia.
De ser dock för jvliga ut och jag tänker måla dom svarta men jobbet att slipa ner och ta bort gammal färg/rost vill jag inte för jag har fullt upp med husfasaden i några år till och behöver lägga mina få semesterdagar där..

Vad tror ni om att gå över dom med roterande stålborste så det mesta lösa åker bort och sedan pensla på hammarlack? Funderar på den släta modellen färg- tror det blir bäst.. den ska ju funka måla på lite ytrost..
fungerar kanon, gjort så i många år på gården.
visst kan man få göra om efter ca 10 år men vad gör det?

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
Claes Sörmland
Investera i en burk Isotrol Klarlack Grund så har du produkten för att måla direkt på rost. Det är en alkydgrund för rostiga ytor. Sen nån valfri täckfärg på det.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Investera i en burk Isotrol Klarlack Grund så har du produkten för att måla direkt på rost. Det är en alkydgrund för rostiga ytor. Sen nån valfri täckfärg på det.
Du menar porsta bort det lösa, grunda och sedan din rekommenderade grundfärk och sedan en svart alkydbaserad täckfärg?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T turbo100 skrev:
Du menar porsta bort det lösa, grunda och sedan din rekommenderade grundfärk och sedan en svart alkydbaserad täckfärg?
Japp, jag har ett två gamla plåttak som målats på detta sätt för 15 år sedan men slutfärgen var i mitt fall linoljefärg. Fungerar mycket bra.

Om man kan stryka också akrylatfärger på Isotrol Klarlack Grund vet jag inte. Kolla om tillverkaren medger det. Sen kan det ju fungera utmärkt även om tillverkaren inte har ett färdigt system för det, akrylat går att måla på alkyd.

Det tråkiga med alla dessa plastiga akrylater är att det blir ett litet helvete när det ska målas om nästa gång om 20 år.

P
Går riktigt fint.
Jag köpte zinkblandad grund, sedan blandade jag med förtunning och sprutade på med färgspruta.
hammarlack efteråt.. det sitter än.

• Gilla
Grålle 66
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp, jag har ett två gamla plåttak som målats på detta sätt för 15 år sedan men slutfärgen var i mitt fall linoljefärg. Fungerar mycket bra.

Om man kan stryka också akrylatfärger på Isotrol Klarlack Grund vet jag inte. Kolla om tillverkaren medger det. Sen kan det ju fungera utmärkt även om tillverkaren inte har ett färdigt system för det, akrylat går att måla på alkyd.

Det tråkiga med alla dessa plastiga akrylater är att det blir ett litet helvete när det ska målas om nästa gång om 20 år.
Hej,
Jag tänkte måla med alkydfärg, akrylat använder jag aldrig. Jag kär linolja på fönster dock.
Tack för tipset!

• Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Går riktigt fint.
Jag köpte zinkblandad grund, sedan blandade jag med förtunning och sprutade på med färgspruta.
hammarlack efteråt.. det sitter än.
Jag tänkte penselmåla så då gissar jag att jag kan skippa förtunning.
Något namn på grundfärgen du köpte?

P
T turbo100 skrev:
Jag tänkte penselmåla så då gissar jag att jag kan skippa förtunning.
Något namn på grundfärgen du köpte?
kommer inte ihåg namnet, men det går att googla.
skippa förtunning om det är pensel..
(y)

T
Hej,
Kollat vidare på Isotrol men det verkar som man ska måla med Isotrol Klarlack grund sen Isogard pansar och sedan isotrol finnish.. blir säkert jättebra men det blir nog tusen kronor för färg som jag sen inte har någon nytta av..
Den svarta grundfärgen som kostar 430:-, tror ni den kan målas över med vanlig svart servalack?

Claes Sörmland
T turbo100 skrev:
Hej,
Kollat vidare på Isotrol men det verkar som man ska måla med Isotrol Klarlack grund sen Isogard pansar och sedan isotrol finnish.. blir säkert jättebra men det blir nog tusen kronor för färg som jag sen inte har någon nytta av..
Den svarta grundfärgen som kostar 430:-, tror ni den kan målas över med vanlig svart servalack?
Jag köper bara Isotrol Klarlack Grund. Sen struntar jag i resten av deras färgsystem. Jag har målat linoljefärg på det, i två lager. Har fungerat mycket bra, dels 13 år på ett stort pålåttak och dels på ett mindre i 6 år. Valfri alkydfärg lär fungera lika bra som linoljefärg eftersom Isotrollacken är just en alkyd.

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
Claes Sörmland
T turbo100 skrev:
Är det [länk] som du menar?
Verkar vara absolut billigast åp denna web-shop!
Där har jag också handlat. Bra burk att ha hemma för rostiga trädgårdsredskap också.

G
Efter man slipat bort så mycket rost man orkat kan man behandla med någon fosforsyra produkt innan grundfärg, tex smedens.

Lämna in på blästring/pulverlack? Då håller det länge sen..

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.