747 läst ·
3 svar
747 läst
3 svar
Måla om badrum
Hej på er!
Jag har nu fått för mig att jag ska måla om badrummet. Det är husets enda badrum, och det är jätte(!)litet. Det behöver verkligen fräschas upp då golvet just nu är svart, och en beige/småblommig plastmatta sitter uppe på väggarna.
I första hand så vill jag måla om väggarna, och jag kommer självklart att använda mig utav ett lämpligt våtrumsspackel för de hål i väggarna som den tidigare husägaren lycka glömma att göra något åt. Ytskiktet är annars i fint skick, så jag tror inte att jag ska behöva göra någonting omfattade åt underlaget.
Är det bara att tvätta med t-röd och köra med våtrumsfärg, eller kommer ni på någonting annat jag måste tänka på?
Som planen ser ut nu så ska jag nog måla de meterlånga rören som går kors och tvärs över väggarna i samma kulör som väggarna. Tror ni att jag kan använda mig av samma färg till det?
Jag är mycket väl medveten om att jag borde kontakta färghandeln för att få rätt info från dem, men då det är söndag em och jag blir väldigt otålig när jag kommer på att jag vill göra någonting så ställer jag även frågorna här, haha. Kanske är det rent av någon av er som målat sitt eget badrum som har koll på hur man går tillväga och har lite tips.
Jag har nu fått för mig att jag ska måla om badrummet. Det är husets enda badrum, och det är jätte(!)litet. Det behöver verkligen fräschas upp då golvet just nu är svart, och en beige/småblommig plastmatta sitter uppe på väggarna.
I första hand så vill jag måla om väggarna, och jag kommer självklart att använda mig utav ett lämpligt våtrumsspackel för de hål i väggarna som den tidigare husägaren lycka glömma att göra något åt. Ytskiktet är annars i fint skick, så jag tror inte att jag ska behöva göra någonting omfattade åt underlaget.
Är det bara att tvätta med t-röd och köra med våtrumsfärg, eller kommer ni på någonting annat jag måste tänka på?
Som planen ser ut nu så ska jag nog måla de meterlånga rören som går kors och tvärs över väggarna i samma kulör som väggarna. Tror ni att jag kan använda mig av samma färg till det?
Jag är mycket väl medveten om att jag borde kontakta färghandeln för att få rätt info från dem, men då det är söndag em och jag blir väldigt otålig när jag kommer på att jag vill göra någonting så ställer jag även frågorna här, haha. Kanske är det rent av någon av er som målat sitt eget badrum som har koll på hur man går tillväga och har lite tips.
Vi målade om vårt badrum för dryga året sen. Då gjorde vi som du skrev. Skrubbade med t-sprit sen tog jag våtslippapper, har för mig att det var 800 papper och riggade lite lätt. Sen t-sprit på nytt och gnugga. Efter det rollade vi med Beckers våtrumsfärg, totalt 3 lager, delvis pga att vi hade såpass gott om färg så det var möjligt men även för att få lite tjocklek på det.
Har hållt bra under det gångna året, inga täcken på att det håller på å släppa
Har hållt bra under det gångna året, inga täcken på att det håller på å släppa
Skönt att höra! Jag tror att jag kör på det faktiskt. En renovering är väl på ögats lm några år, så lyckas jag sjabbla till det så får jag bita i det sura äpplet och stå ut helt enkelt. Dock skönt att höra att det fungerade för er, då känner jag mig säkrare! Tack så mycket!J Jarlsgård skrev:Vi målade om vårt badrum för dryga året sen. Då gjorde vi som du skrev. Skrubbade med t-sprit sen tog jag våtslippapper, har för mig att det var 800 papper och riggade lite lätt. Sen t-sprit på nytt och gnugga. Efter det rollade vi med Beckers våtrumsfärg, totalt 3 lager, delvis pga att vi hade såpass gott om färg så det var möjligt men även för att få lite tjocklek på det.
Har hållt bra under det gångna året, inga täcken på att det håller på å släppa![]()
Det enda stället det har släppt på är under badrumsfronten, men den har metallfötter som vi inte satt tassar på och jag i min klantighet råkade sparka in den så den åkte in. Så där blev ett litet avskav under ena foten.
Annars Ingenting, har klarat av konstant skapande på golvet för att få i vattnet i brunnen så fallet är åt pipsvängen.
Lycka till!

Annars Ingenting, har klarat av konstant skapande på golvet för att få i vattnet i brunnen så fallet är åt pipsvängen.
Lycka till!
Klicka här för att svara