4 534 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Måla lister som förvarats i kallgarage
Ny golvsockel, taklist och foder är inhandlat.
Dessa har legat ute i garaget som är isolerat men inte uppvärmt (än) sen i onsdags, en knapp vecka alltså.
Temperaturen har legat på plus-sidan hela tiden, +2 till +7 grader enligt den min/max termometer jag har där ute.
Frågan är hur länge dessa bör ligga inomhus i rumstemperatur innan målning kan påbörjas?
Och bör jag vänta lika lång tid innan ev. kvistlack penslas på - den torkar ju väldigt fort så det fördröjer ju inte själva målningen men..
Dessa har legat ute i garaget som är isolerat men inte uppvärmt (än) sen i onsdags, en knapp vecka alltså.
Temperaturen har legat på plus-sidan hela tiden, +2 till +7 grader enligt den min/max termometer jag har där ute.
Frågan är hur länge dessa bör ligga inomhus i rumstemperatur innan målning kan påbörjas?
Och bör jag vänta lika lång tid innan ev. kvistlack penslas på - den torkar ju väldigt fort så det fördröjer ju inte själva målningen men..
Vill också veta!FredrikR skrev:
Och bör jag vänta lika lång tid innan ev. kvistlack penslas på - den torkar ju väldigt fort så det fördröjer ju inte själva målningen men..![]()
frågan är väl mera hur blöta listerna är. vilket torktiden är beroende påFredrikR skrev:
Och bör jag vänta lika lång tid innan ev. kvistlack penslas på - den torkar ju väldigt fort så det fördröjer ju inte själva målningen men..![]()
Jag ser inte målningen som ett problem, har tagit lister som legat i kallvind eller i garage flera ggr och målat ganska omgående. Problemet kommer när dem är uppspikade och träet torkar och krymper. Måla dem klart och låt ligga en tid inne.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa manuellt eller slipmaskin, täta lister, grundmåla
Färg, Måla & Tapetsera -
Omålade lister
Byggmaterial & Byggteknik -
Grundmåla lister, foder och dörrsocklar - även på baksidan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ventilation övermålade samt lister ivägen nyinflyttad lägenhet
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur