Hej!

Ska måla om vårt ca 8 meter höga hus och har hyrt ställning för att nå upp på gavelsidn. Det kommer vara en himla process att flytta ställningen fram och tillbaka (den står på en grusgång med bl.a. pallkragar i vägen för en smidig förflyttning) för att täcka för fönster, tvätta, maskera, skrapa, måla osv för att jobba med hela gaveln.

Är det helt dumt att göra hela processen från tvätt till färdigmålat på första tredjedelen av gaveln för att sedan ta nästa och sen sista tredjedelen för att slippa dra den otympliga ställningen fram och tillbaka massa gånger.

Någon annan som gjort på detta vis? Eller blir det kanske bara dumt att börja tvätta och skrapa precis intill färg som är helt färdig.

Hoppas på lite tankar kring detta :) tack!

Har man någon naturlig avgränsning som midjebräda, fönsterparti eller liknande så går det kanon.

Att sluta "mitt på" en vägg kommer antagligen att synas sedan. Framför allt då det är nymålat. Med åren så syns det nog mindre.

Jag hade nog gjort åtminstone "slutstrykningen" i över hela samtidigt. Däremot underarbete och ev första lager spelar nog mindre roll hur man gör.

• Gilla
Shebulba
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Har man någon naturlig avgränsning som midjebräda, fönsterparti eller liknande så går det kanon.

Att sluta "mitt på" en vägg kommer antagligen att synas sedan. Framför allt då det är nymålat. Med åren så syns det nog mindre.

Jag hade nog gjort åtminstone "slutstrykningen" i över hela samtidigt. Däremot underarbete och ev första lager spelar nog mindre roll hur man gör.
Tack för svar! Jag tänker att lekten kan bara en bra skiljebräda kanske?

Okej, ja att ta slutstrykningen över hela är nog en god idé trots allt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.