Ber om ursäkt ifall frågan har ställts förut här på forumet, men det känns säkrare att fråga en extra gång eftersom jag aldrig har handskats med rena gipsskivor förut.

Jag har rivit av tapeterna på en gipsvägg (radhus från 1991). Det finns fortfarande rester från tapetklistret jämnt utspritt över väggen, utöver det tror jag att gipsväggarna är "tomma".

Planen är att måla istället för att tapetsera om. Jag är bara osäker på vilken förbehandling av väggen som är lämpligast givet förutsättningarna.

Några bekanta har rekommenderat att man bara slipar bort ojämnheter och bredspacklar över klistret, och sedan målar över som vanligt.

Andra föreslår att man först tvättar bort klisterresterna och att det sedan ska räcka med att grundmåla ett par gånger innan man målar med sin valda färg. Jag är bara lite orolig för att de bruna fläckarna på gipsskivorna kan absorbera fukt om man försöker tvätta ovanpå dem.

Väv är kanske ett alternativ om man vill ha tåligare väggar, men jag vill ha slät yta utan textur och det kanske är för mycket jobb för att kännas lönt.

Som total nybörjare är det ju lite knepigt att identifiera bästa sättet att göra det snyggt och tåligt. Jag vore därför väldigt tacksam för förslag på metod och i så fall förklara de olika stegen för mig.

• En gipsvägg med borttagen tapet visar kvarvarande klisterrester och fläckar. Ett eluttag syns vid golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruna fläckar och rester på en vit gipsvägg efter att tapet och klister har avlägsnats; ytan planeras att målas om.
    Skapa konto
  • Gipsvägg med avskalade tapeter, fläckar och ojämnheter synliga. Förberedd för målning eller behandling i radhus från 1991.
    Skapa konto
Johanox1 Johanox1 skrev:
Frågan har ställts tidigare i forumet av dig själv [länk]
Du har fått svar i den tråden.
Bara delvis fått svar. Jag frågar ju även om det finns risk för fuktskador/vad som är det bästa sättet att handskas med de skadade bitarna av gipsväggen.

I min förra tråd frågade jag specifikt om bredspackling. Nu undrar jag om det finns bättre/enklare tillvägagångssätt som jag inte har tänkt på, som kanske kan innebära mindre arbete än att spackla hela väggen.

Om du vill ha det slätt så är det antingen punktspackla eller bredspackla som gäller. Jag har dock blivit besviken varje gång jag punktspacklat. Är svårt att få till det tycker jag.

Finns ingen risk för fuktskador för att man spacklar. Det torkar.

Stort tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.