Ja, hur gör man med färgvalet när man ska måla dörrar och karmar? Foder har samma färg som golvsocklarna men om man ska ha annan färg till dörrar och karmar, ska den vara lika då eller blir det för plottrigt med olika färger?

Jag tycker att karmen antingen ska ha samma färg som fodret eller smma färg som dörren. Tre färger blir lite mycket.

sockel, foder, karmar - samma färg. dörren en annan.

• hall1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Hade uppskattat lite input/omröstning på om vi ska behålla våra foder vita eller måla dem i samma kulör som innerdörrarna.

När vi byggde huset i somras var vi inställda på att måla fodren men när vi nu "bott in" oss lite så upplever vi snarare att det vita blir en bra kontrast mellan dörren och de olika väggfärgerna i huset.

Men - grundtanken var ändå måla i samma kulör.. därav frågan!

• Svart innerdörr med vita dörrfoder mot beige vägg i ett rum med ljust trägolv och beige fåtölj i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
H Hodie skrev:
Hej! Hade uppskattat lite input/omröstning på om vi ska behålla våra foder vita eller måla dem i samma kulör som innerdörrarna.

När vi byggde huset i somras var vi inställda på att måla fodren men när vi nu "bott in" oss lite så upplever vi snarare att det vita blir en bra kontrast mellan dörren och de olika väggfärgerna i huset.

Men - grundtanken var ändå måla i samma kulör.. därav frågan!
Behåll dem vita, lättar upp intrycket av den mörka dörren lite, så att den inte blir så dominerande. Visserligen fin dörr men det finns nog annat som är fint i rummet också.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker tvärtom. Det vita har inget där att göra eftersom du inte har några andra vita lister. Golvsockeln är ju exvis inte vit

• Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
@BirgitS och @Matti75: Ni berör bägge frågetecknet vi har från olika håll. Helt rätt med att vi inte har någonting annat vitt kring dörrarna - men samtidigt är vi lite "rädda" att det blir för dominant om vi målar fodret i samma grå färg som dörrarna. Frågan kvarstår - är lite kontrast bra eller dåligt?

Lättast att avgöra det hela är väl att måla fodren på en dörr. Lätt att måla om ifall ni inte blir nöjda eller byta dom till vita igen.

• Gilla
Hodie
  • Laddar…
Förr var det vanligt att måla karm och foder i en färg och dörren i en annan. Ibland var dörramen och speglarna olika färger. Ofta väldigt färggranna. Jag tycker det är snyggt.

A
Man kan ju måla foder med en nyans som kommer både från dörr och vägg, blir en kontrast men inte lika stor ( och i mitt tycke för stor) som det vita. Hos mig har jag alltid samma färg på golvsocklar som dörrfoder.

Eller måla fodren i samma kulör som väggen.

Jag personligen tycker att det är för mkt på gång i denna bilden.

Handtaget, foderna och tröskeln fångar mina ögon. Där hade jag funderat.

Sen är ju allt en smaksak i vad man själv tycker är rimligt att ändra på.

Hade gått på samma eller något mörkare nyans som väggen, blir lite mjukare.

Måla dem i samma kulör som väggen röstar jag på

K
Lite väl mycket som händer på en gång, tycker jag.

Golv och golvlist matchar, vita foder, tröskel som "poppar" fram, otroligt framträdande dörr (verkligen "in your face") och svarta brytare på beige vägg. Någonting skulle med fördel kunna få ge vika.
Enklast är väl att måla/ersätta det avvikande fodret, men om ni nålar det i samma färg som väggen kommer det se lustigt ut när golvlisten plötsligt ser för kort ut.

• Grå dörr med vita foder, svart brytare på beige vägg, golv och list i matchande trätoner, och en framträdande tröskel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.