39 419 läst ·
9 svar
39k läst
9 svar
Måla direkt på tapeten? lätt att den bubblar sig?
I barnens lekrum är tapen i en hemsk terrakotta färg, ser hemskt ut och känner att jag vill få bort den tapeten på något vis (eller färger rättare sagt), utan att det tar en massa tid.
Är det risk att det blir fult och att tapeten börjar bubbla sig ifall jag målar rakt på den?
Någon som målat rakt på tapet och fått ett bra resultat?
Kan tilläggas att tapeten har lite struktur i sig och har släppt lite lite på något ställe runt fönstret, men inte annars i skarvar.
Vad tror ni? Är det risk att jag ändå får riva ner hela tapeten, spackla och börja om från början pga av att den bubblar sig?
Är det risk att det blir fult och att tapeten börjar bubbla sig ifall jag målar rakt på den?
Någon som målat rakt på tapet och fått ett bra resultat?
Kan tilläggas att tapeten har lite struktur i sig och har släppt lite lite på något ställe runt fönstret, men inte annars i skarvar.
Vad tror ni? Är det risk att jag ändå får riva ner hela tapeten, spackla och börja om från början pga av att den bubblar sig?
Målat på tapet i flera lägenheter och hus och det kan bubbla sig något fruktansvärt efter en stund när man målat, men ta det lugnt och börja inte riva ner tapeten då. Vänta tills det torkat - slätt och snyggt!
Ta det lugnt med spackel också, det blir bara en blank yta där du spacklat och slipat jfrt med övriga ytor. Söta på med rejält med färg istället om det är små skruvhål och ojämnheter.
Ta det lugnt med spackel också, det blir bara en blank yta där du spacklat och slipat jfrt med övriga ytor. Söta på med rejält med färg istället om det är små skruvhål och ojämnheter.
Toppen! Tack för era erfarenheter och råd.
Vi har iallafall bestämt oss för att måla, sen får vi se hur det blir! Det är ju bara ett lekrum än sålänge och det skulle inte förvåna mig ifall någon av ungarna får för sig att måla på väggen någongång i framtiden, då är det bra att vi inte lagt ner hur mycket pengar som helst på nya tapeter, de kan vi förhoppningsvis göra när de blir stora och har sina egna rum där uppe istället.
Skulle de se helt hemskt ut när det är torrt och klart, ja då får vi väl ta tiden att fixa det riktigt isåfall.
Vi har iallafall bestämt oss för att måla, sen får vi se hur det blir! Det är ju bara ett lekrum än sålänge och det skulle inte förvåna mig ifall någon av ungarna får för sig att måla på väggen någongång i framtiden, då är det bra att vi inte lagt ner hur mycket pengar som helst på nya tapeter, de kan vi förhoppningsvis göra när de blir stora och har sina egna rum där uppe istället.
Skulle de se helt hemskt ut när det är torrt och klart, ja då får vi väl ta tiden att fixa det riktigt isåfall.
Medlem
· Hallands län
· 68 inlägg
Om tapeten sitter dåligt kan den bubbla upp och ibland går inte bubblorna tillbaka. I sådana lägen kan man måla med en alkydbaserad grundfärg för att få underlaget att binda sig emot väggen. Annars kan man lätt skära i bubblorna och redan spackla - Riv inte! Lycka till 
Jag har målat fler tapeter än jag kan minnas, och min bestämda erfarenhet är att inget släpper som inte redan satt löst. Kolla tapeterna innan, och ser allt ok ut är det bara att rolla. Det kan som sagt resa sig lite medan färgen torkar men låt det vara så lugnar det sig.
Resultatet blir som om man tapetserat om med den nya färgen. Om man absolut vill ha helt släta väggar måste man spackla, men det är onödigt tycker jag.
Det är också stor skillnad i hur mycket färg det går åt beroende på färgens kvalitet och på underlaget bakom, men det är en annan historia...
Resultatet blir som om man tapetserat om med den nya färgen. Om man absolut vill ha helt släta väggar måste man spackla, men det är onödigt tycker jag.
Det är också stor skillnad i hur mycket färg det går åt beroende på färgens kvalitet och på underlaget bakom, men det är en annan historia...
Har släta fina lättbetongväggar med ett lager tapet. Ska måla vitt till försäljning. Har lite små hål efter hyllor samt TV hur sätter jag igen dessa snyggast? Bara att trycka i latexfog?
Kompisen som är målare säger att rubbet ska bredspacklas för att det ska bli riktigt bra men jag funderar på att rolla allt vitt men blir det verkligen snyggt? Tapetskarver och där bård överst mot taket suttigt kommer väl synas rätt väl eller?
Ska se bra ut på försäljningen.
Kompisen som är målare säger att rubbet ska bredspacklas för att det ska bli riktigt bra men jag funderar på att rolla allt vitt men blir det verkligen snyggt? Tapetskarver och där bård överst mot taket suttigt kommer väl synas rätt väl eller?
Ska se bra ut på försäljningen.
Ja, vill du att det ska vara helt slätt måste du bredspackla rubbet. Färgen kommer inte att fylla några ojämnheter alls, den byter så att säga bara kulör på befintlig tapet.
Har du hål borde det räcka med spackel där också, ev med en plugg i om de är stora.
Har du hål borde det räcka med spackel där också, ev med en plugg i om de är stora.
Klicka här för att svara