20 680 läst ·
27 svar
21k läst
27 svar
Måla bredspacklade väggar vita - Får inte till det!?
Tjena Byggahus!
Detta blir mitt första inlägg. Men jag har nytttjat den fantastiska kunskap som finns här sedan tidigare. Stort tack till er som bidrar!
Till min situation... Jag håller på att renovera min bostadsrättslägenhet och befinner mig i arbetsmomentet där jag har bredspacklat mina väggar och nu ska måla vita.
Jag har bredspacklat mina väggar två gånger med slipning(120) emellan och efter med giraff. Därefter har jag grundmålat och spacklat på några ställen som behövde förbättras lite. Tycker att jag har uppnått en jämn och fin väggyta nu. Men! Nu när jag målar blir det inte alls så bra som jag tänkt mig. I släpande dagsljus får jag på något sett en flammig vägg eller nyanser av streck längs väggen...
Jag begriper inte vad jag gör för fel. Jag har målat väggen 5 om inte 6 gånger nu och får ändå inte ett bra resultat. Lägger på ordentligt med färg och har testat att rolla på olika sätt. Men inget verkar fungera.
Nu har jag sett att färgen spruckit på något ställe också :|
Underliggande material består av gammal puts (lgh byggd på -67) sedan rullspackel från byggmax och därefter grundmålat med tak&väggfärg från jula. Nu målar jag med Dulux färg som jag fått av en vän, motsvarande Nordsjö? AkzoNobel som tillverkar den och säljer under namnet Dulux i resten av Europa. Den är matt vit och är en akrylfärg.
Är det något som jag gör fel?
Funderar på om färgen är dålig, finns det något trix för att veta det? Men efter att målat 5 gånger tycker man att det borde fungerar trots att färgen är dålig?!
Går det inte att måla direkt på en bredspacklad vägg? Vad jag läst mig till så ska det vara vanligt.
Här är två bilder
Hoppas att någon kan ge något råd för jag håller på att bli galen..
Tack på förhand!
Detta blir mitt första inlägg. Men jag har nytttjat den fantastiska kunskap som finns här sedan tidigare. Stort tack till er som bidrar!
Till min situation... Jag håller på att renovera min bostadsrättslägenhet och befinner mig i arbetsmomentet där jag har bredspacklat mina väggar och nu ska måla vita.
Jag har bredspacklat mina väggar två gånger med slipning(120) emellan och efter med giraff. Därefter har jag grundmålat och spacklat på några ställen som behövde förbättras lite. Tycker att jag har uppnått en jämn och fin väggyta nu. Men! Nu när jag målar blir det inte alls så bra som jag tänkt mig. I släpande dagsljus får jag på något sett en flammig vägg eller nyanser av streck längs väggen...
Jag begriper inte vad jag gör för fel. Jag har målat väggen 5 om inte 6 gånger nu och får ändå inte ett bra resultat. Lägger på ordentligt med färg och har testat att rolla på olika sätt. Men inget verkar fungera.
Underliggande material består av gammal puts (lgh byggd på -67) sedan rullspackel från byggmax och därefter grundmålat med tak&väggfärg från jula. Nu målar jag med Dulux färg som jag fått av en vän, motsvarande Nordsjö? AkzoNobel som tillverkar den och säljer under namnet Dulux i resten av Europa. Den är matt vit och är en akrylfärg.
Är det något som jag gör fel?
Funderar på om färgen är dålig, finns det något trix för att veta det? Men efter att målat 5 gånger tycker man att det borde fungerar trots att färgen är dålig?!
Går det inte att måla direkt på en bredspacklad vägg? Vad jag läst mig till så ska det vara vanligt.
Här är två bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas att någon kan ge något råd för jag håller på att bli galen..
Tack på förhand!
Har du tillräckligt med färg i rollern? Tänk dig att du målar från vänster till höger. Dra upp ett N över en så stor yta som färgen räcker. Det ska vara lika mycket färg i N:et. Sedan målar du ut färgen som N:et bildat genom att rulla upp och ned med rollern, men nu åt vänster. Avsluta sedan det partiet med en efterslätning där du jämnar ut färgen genom att starta varje rollerdrag uppifrån och går till höger igen med rollern.
Vad har du för gräng på rollern? Om den håller lite färg, byt till en grövre.
Vad har du för gräng på rollern? Om den håller lite färg, byt till en grövre.
Underliggande ojämnheter tar man med sjäpljus från en ficklampa inför sista spacklingen.
Sen är det teknik att rolla. Rätt mycket färg och jobba snabbt så att det flyter i vått i vått hela tiden. Samt titta på - och bilda sig en uppfattning om - hur ens handlag funkar när man lägger på färgen.
Sen är det teknik att rolla. Rätt mycket färg och jobba snabbt så att det flyter i vått i vått hela tiden. Samt titta på - och bilda sig en uppfattning om - hur ens handlag funkar när man lägger på färgen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Sen får man ju komma ihåg att det är nog svårt att uppnå ett 100% resultat också om man inte har vanan inne. Särskilt på vitt och om man har ljus från fönster på det viset. Oftast är det dessutom bara målaren som ser de små defekterna..........
Tack för alla svar, det uppskattas vekligen!
När jag drar rollern kan jag direkt säga att den absolut inte håller så pass mycket färg att jag kan dra ett "N". Men det är just den tekniken jag har försökt använda. dvs.att rolla upp färgen på mitten av väggen för att sedan dra färgen utåt mot alla håll och sedan avsluta med upp och ner rollning (utan tryck).

Tänkte själv bo här ett tag så därför är man väl lite extra petig antar jag.
Jag har plastat in rollern väl mellan målningarna. Dock inte tvättat dem. Kanske det har bidragit till försämring varje gång.
förstår att det kanske inte är så lätt. Men det syntes förvånansvärt mycket i släpande dagsljus. En kompis kom förbi och uppmärksammade också direkt skillnaden i väggen via ljuset men det kanske var just för att fokus var på de målade väggarna.
Jag trodde mer att det kanske hade med underlaget att göra? att det suger olika mycket? men som jag nämnde har jag målat flera gånger så det ska ju inte kunna bli så stor skillnad.
Usch.. funderar på om jag ska försöka mig på en till vända och måla. Skam den som ger sig!
Jag använder mig av Anza Elite medelfin 23cm, http://www.anza.se/sortiment/rollers/medelfina-underlag/elite~p8208. Jag vill uppnå en slät yta och då var det den som färghandeln rekommenderade.Robert63 skrev:
När jag drar rollern kan jag direkt säga att den absolut inte håller så pass mycket färg att jag kan dra ett "N". Men det är just den tekniken jag har försökt använda. dvs.att rolla upp färgen på mitten av väggen för att sedan dra färgen utåt mot alla håll och sedan avsluta med upp och ner rollning (utan tryck).
Är det jag som kanske förväntar mig för mycket? Som ni skriver verkar det lite som detnino skrev:
Haha välplanerathaavard skrev:
Utan tvekan... det har man insett. Men det här med måla vått i vått, enligt min uppfattning har jag just gjort detta. Men det kanske ändå inte varit tillräckligt med färg. Börja kännas som att det kanske är rollern som inte hållt måttet för mitt ändamål. Men hur ska jag göra för att uppnå en slät yta och mycket färg i rollern utan för lång lugg?MagHam skrev:
Jag har plastat in rollern väl mellan målningarna. Dock inte tvättat dem. Kanske det har bidragit till försämring varje gång.
Ett 100% resultat hade varit fantastisktStefan1972 skrev:
Jag trodde mer att det kanske hade med underlaget att göra? att det suger olika mycket? men som jag nämnde har jag målat flera gånger så det ska ju inte kunna bli så stor skillnad.
Usch.. funderar på om jag ska försöka mig på en till vända och måla. Skam den som ger sig!
På översiktsbilden ser jag inget fel? Ja, lite skuggor, men det är väl väggen som inte är 100% slät som en spegel, det är väl betong, med en aning vågighet? Sådant syns ju bara i släpljus när det är omöblerat.
På detaljbilden ser det i mina ögon ut som för lite färg i rollern. Det ska mer vara ett smaskande ljud när du målar snarare än ljudet av att dra loss tejp, och det ska drypa ordentligt av rollern. Ser väldigt lite dropp på golvet. Oftast är det enklare att inte använda tråg, utan doppa direkt i hinken, om rollern passar. Många begår misstaget att "dra av" det mesta av färgen tillbaka i tråget innan de målar.
Att du inte tvättar den emellan gör absolut inget, tvättar man och inte får bort allt vatten blir det inte alls bra, har gjort det misstaget.
På detaljbilden ser det i mina ögon ut som för lite färg i rollern. Det ska mer vara ett smaskande ljud när du målar snarare än ljudet av att dra loss tejp, och det ska drypa ordentligt av rollern. Ser väldigt lite dropp på golvet. Oftast är det enklare att inte använda tråg, utan doppa direkt i hinken, om rollern passar. Många begår misstaget att "dra av" det mesta av färgen tillbaka i tråget innan de målar.
Att du inte tvättar den emellan gör absolut inget, tvättar man och inte får bort allt vatten blir det inte alls bra, har gjort det misstaget.
Det här tror* jag är ganska viktigt för att inte ska bli flammigt, att avsluta varja målad sektion med ett jämnt drag konsekvent åt samma håll över hela väggen / taket. Först lägga på färgen på kanske 1m vägg, dra av uppifrån och ned på den målade sektionen utan att trycka för hårt, lägga på färg nästa meter, dra av med överlappning från den närmast föregående målade ytan osv.Robert63 skrev:
Slutavdragningen ska inte vara för att jämna till färgen, mer att strukturen i färgen ska bli likartad.
*Tror - för jag har inte experimenterat med någon annan variant efter jag fått lära mig det, gör samma sak med alla lagren färg fast det kanske är onödigt.
Jag gör sista dragningen åt samma håll, uppifrån och ner lyft upp ner lyft
Men det gäller att få på färg också, släng trågen, bred roller ner i 10l hinken rulla runt med den, lyft snurra och på väggen, sen om man duttar ut färgen som jag gör eller i ett N spelar nog ingen roll bara man inte tar för stor yta, sen efterdra och samma procedur igen
Men det gäller att få på färg också, släng trågen, bred roller ner i 10l hinken rulla runt med den, lyft snurra och på väggen, sen om man duttar ut färgen som jag gör eller i ett N spelar nog ingen roll bara man inte tar för stor yta, sen efterdra och samma procedur igen
Tack för svar återigen!
1 grundstrykning, Jula vägg o takfärg
3 strykningar, Dulux acryl matt (ska motsvara Nordsjö)
1 strykning, Jula vägg o takfärg - tänkte att väggen suger färgen så testa med jula igen för att jämföra.
1 strykning, Dulux acryl matt.
Vill minnas att det var i denna ordningen. Översiktbilden är tagen vid 4e strykningen och närbilden vid 6e strykningen. Jag har använt 2 rollers sammanlagt, båda av anza som jag tidigare länkat till.
Började fundera på om det kanske var dåligt i sig att endast doppa i hinken eftersom rollern kanske inte "suger upp" färg utan färgen endast lägger sig runt rollern och inte sugs in som när man trycker in färgen vid användning av tråg.
Jag ska göra ett nytt försök här i helgen med en ny roller. Ska svänga förbi på en färgavdelning och se vad de säger om vilken roller jag bör använda. Återkommer med resultat
(förhoppningsvis bra
)
Jag har funderat på om det faktiskt är för lite färg fast än jag verkligen försökt att ösa på. Verkar som kanske rollern kan vara en del av problematiken? Eller brukar rollern slitas fort så att de inte håller färg?Anna_H skrev:På översiktsbilden ser jag inget fel? Ja, lite skuggor, men det är väl väggen som inte är 100% slät som en spegel, det är väl betong, med en aning vågighet? Sådant syns ju bara i släpljus när det är omöblerat.
Jag har gjort enligt följande:SBH skrev:
1 grundstrykning, Jula vägg o takfärg
3 strykningar, Dulux acryl matt (ska motsvara Nordsjö)
1 strykning, Jula vägg o takfärg - tänkte att väggen suger färgen så testa med jula igen för att jämföra.
1 strykning, Dulux acryl matt.
Vill minnas att det var i denna ordningen. Översiktbilden är tagen vid 4e strykningen och närbilden vid 6e strykningen. Jag har använt 2 rollers sammanlagt, båda av anza som jag tidigare länkat till.
De senaste 3 strykningarna har jag faktiskt doppat rollern rakt in färghinken som du säger eftersom det ändå ska på så pass mycket färg och för att spara tid.nino skrev:Jag gör sista dragningen åt samma håll, uppifrån och ner lyft upp ner lyft
Började fundera på om det kanske var dåligt i sig att endast doppa i hinken eftersom rollern kanske inte "suger upp" färg utan färgen endast lägger sig runt rollern och inte sugs in som när man trycker in färgen vid användning av tråg.
Jag ska göra ett nytt försök här i helgen med en ny roller. Ska svänga förbi på en färgavdelning och se vad de säger om vilken roller jag bör använda. Återkommer med resultat