Jag ska till att måla staketspjälor som sedan ska monteras och har nu fastnat i ett bryderi: Hur kan jag måla alla sidorna (utom ändträt på toppen som kommer skyddas av överliggare) på spjälorna utan att färgen får spjälorna att kladda fast på torkstödet?

En spik i topp och botten sen läggs dom på rad mellan två reglar.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
En spik i topp och botten sen läggs dom på rad mellan två reglar.
Genialiskt! Ingen risk att spiken i botten skadar grundningen så det kommer suga in vatten i ändträt över tid?

Man duttar ju i hålet när det torkat.

Nu har jag penslat en vända och problemet är ju att man fortfarande måste ha ribbor som stöd medan man målar och de lämnar märken efter sig i färgen. Smidigast hade nog varit att sätta en ögla i övre änden och hänga upp alla spjälorna i en ställning för målning och torkning. Nackdelen då är ju att man inte kan lägga ut ett helt gäng och måla med breda penseln. Nästa strykning får bli när spjälorna är monterade på staketet.

Två spikar i en ände, eller i båda.

Har precis målat 100 spjälor själv, olja + 2 strykningar.
Jag laborerade en del men till sist hittade jag en metod som passade mig iaf och när jag fått snits på det så gick det ganska snabbt.
Det är ganska platseffektivt med att kunna torka 100 spjälor på 2x2 meter

Förberedelser:
Jag knackade i en dyckert i ändträet i toppen av varje spjäla och böjde till en ögla med en flacktång.
Tog sedan en gammal klädställning som torkställning.
Bockade bitar av najtråd till en hållare till varje spjäla. En ögla i ena änden och en loop med 'lås' i andra för att fästa runt stången. Allt detta gick ganska snabbt då precisionen kan vara låg.
Gjorde en målarställning av pallbockar över vilka jag lade en stege.

Metod:
Lägg upp spjälorna på stegen.
Måla tre sidor
Haka i fästöglan av najtråd i spiken och ta ett tumgrepp kring öglan och lyft upp spjälan
Vänd spjälan i luften, sätt ned änden på stegen och luta i ca 60 graders vinkel från dig, så att spjälan har bra stöd
Måla sista sidan
Haka på fästöglan på torkställningen och måla ändträet

Det trixigaste momentet är helt klart vändningen, har man otur roterar dyckerten och har man varit för slapp när man bockade öglor kan den hoppa ur här.

När det är dags för nästa strykning så är det bara att haka loss och köra likadant igen.

Har tyvärr ingen bra bild på hela setupen, men här är en på mina torkställningar iaf. Här kan man skymta najtrådsöglorna med.

Nymålade vita spjälor hängande på tork på en modifierad klädställning med hemmagjorda najtrådshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Magnus

• Gilla
LeMonZhello och 1 till
  • Laddar…
En märla i toppen och en ståltråd/vajer att trä igenom. Har man lite utrymme kan är det inga problem att hålla i dom med ena handen och måla med andra, sista "greppet" målar man hängande.

J
...en fundering, vi har staket målat med slamfärg (typ falu rödfärg) som vi målat om en del av. Kräver ju ingen skrapning, bara rengörning och borstning. Men om man målar med "modern" färg, byter man hela staketet när det börjar flagna, eller går det med rimlig insats att måla om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.