5 361 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Mäklare och fejkade bud?
Vi har hittat drömhuset nu, och ska på visning på Fredag nästa vecka.
Det gäller ett hus i mina hemtrakter, som jag alltid avsett flytta tillbaka till efter några år i Göteborg.
Nu har jag pratat med en del vänner i området, som köpt hus nyligen och har fått veta att just denne mäklaren är hal som en ål, och tydligen inte främmande för att ägna sig åt fekjade bud, för att trissa upp priset.
Frågan är... Vad kan jag göra för att värja mig mot detta?
Det gäller ett hus i mina hemtrakter, som jag alltid avsett flytta tillbaka till efter några år i Göteborg.
Nu har jag pratat med en del vänner i området, som köpt hus nyligen och har fått veta att just denne mäklaren är hal som en ål, och tydligen inte främmande för att ägna sig åt fekjade bud, för att trissa upp priset.
Frågan är... Vad kan jag göra för att värja mig mot detta?
Det finns (väl?) inga legala möjligheter än, även om det är på gång. Det enda är att vara lika hal tillbaka. Man får bestämma från början från början vad som är det högsta man kan tänka sig att betala och sen stå fast vid det. När mäklaren ringer en sen kväll och säger "du skulle fått huset för 2 miljoner som du bjudit, men det har kommit en ny spekulant som bjuder 2,1" så får du kontra med "jaha, jag kom just på att jag inte kan betala mer än 1,9. Skulle din nye köpare hoppa av så är det mitt bud."
Jo...
Men man ska ha så mycket is i magen oxå..
Nån tanke jag hade var att eventuellt bilda någon liten kontaktcirkel mellan de som är på visningen, för att direkt informera varandra om hur man bjuder. Men å andra sidan kan juh mäklaren alltid hitta på någon ny budgivare efter vägen. Man är alltså maktlös mot sådana här företelser?
Men man ska ha så mycket is i magen oxå..
Nån tanke jag hade var att eventuellt bilda någon liten kontaktcirkel mellan de som är på visningen, för att direkt informera varandra om hur man bjuder. Men å andra sidan kan juh mäklaren alltid hitta på någon ny budgivare efter vägen. Man är alltså maktlös mot sådana här företelser?
Jag vet inte om alla gör det, men när jag köpte mitt hus så efter budgivningen fick jag en lista med alla som bjöd, med namn och telefon nr.
På listan så stod det faktisk någonting konstig... "Sven Sven", men jar ringde alldrig till honom och kollade. kanske bör göra det ändå.
På listan så stod det faktisk någonting konstig... "Sven Sven", men jar ringde alldrig till honom och kollade. kanske bör göra det ändå.
Är det så vanligt med en sådan här lista, så att man kan begära det av mäklaren?
Hur ställer sig gemene mäklare, om man helt enkelt är rak, och säger att man tyvärr har för dåliga erfarenheter av hans släkte, och att man skulle vilja ha kontaktuppgifter på budgivaren som sägs ha bjudit över, för att själv verifiera. Det kanske inte är svårare än att vara rak och ärlig.. ?
Hur ställer sig gemene mäklare, om man helt enkelt är rak, och säger att man tyvärr har för dåliga erfarenheter av hans släkte, och att man skulle vilja ha kontaktuppgifter på budgivaren som sägs ha bjudit över, för att själv verifiera. Det kanske inte är svårare än att vara rak och ärlig.. ?
Förteckning över budgivare utlämnas till köpare först sedan bindande köpekontrakt
eller överlåtelseavtal undertecknats.
Jag gjorde det när jag köpte mitt hus. Mäklaren skrattade och fick leta efter den i 2-3 min men sen fick man den.
Sen förklarade han bud för bud och vilka de var och vilka som fick avslag av sin bank o.s.v.
Fick huset till fyndpris (tycker jag
) så jag brydde mig ej att kolla upp dessa.
eller överlåtelseavtal undertecknats.
Jag gjorde det när jag köpte mitt hus. Mäklaren skrattade och fick leta efter den i 2-3 min men sen fick man den.
Sen förklarade han bud för bud och vilka de var och vilka som fick avslag av sin bank o.s.v.
Fick huset till fyndpris (tycker jag
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Du behöver väl inte säga att du misstror just honom - det kan ju skapa lite dålig stämmning.David_Berglund skrev:Är det så vanligt med en sådan här lista, så att man kan begära det av mäklaren?
Begäre ut en lista med budare/säg att du vill ha en efter ev. budgivning, - frågar han varför så säg att du vill vara säker på att inga falska bud har förekommit och att du alltid gör/kommer göra så när du bjuder.
Nekar han - då kan du ju trappa upp lite ev - men att stöta sig med en mäklare är väl inte så bra om du nu vill ha/bjuda på hans objekt ?
/K
Tack för tipsen.
Att vägra lämna en sådan lista borde juh nästan vara som att skriva under bovstämpeln från hans sida, så det borde juh fungera. Får hoppas han inte är så lurig som jag hört
Mvh
David
Att vägra lämna en sådan lista borde juh nästan vara som att skriva under bovstämpeln från hans sida, så det borde juh fungera. Får hoppas han inte är så lurig som jag hört
Mvh
David
Det är bara att ha mycket is i magen dra ut på budgivningen så mycket som möjligt. Ursäkter som jag måste prata med min bank, sambo, fru eller komunen. Höj aldrig ditt bud direkt. Då får mäklaren svettas lite om det skulle vara så att det finns fejkbud. Fråga hela tiden hur många intresenter det finns om de inte informerar dig.
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäklare döljer mitt bud?
Köpa & Sälja hus -
Mäklare uppmanar mig att buda mot mig själv
Köpa & Sälja hus -
Fulspel eller rent sagt olagligt? Mäklare trissar upp budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Kollega till mäklare på Fastighetsbyrån deltog i budgivning på vårt hus.
Köpa & Sälja hus -
Mäklare och återdraget bud
Köpa & Sälja hus