Hej!
Funderar på att köpa ett hus. Har tittat på det tre gånger och träffat ägarna, och är mycket intresserad. Huset har varit ute till försäljning i ca 17 månader, och ligger i ett mycket svårsålt område. Då jag träffade ägarna förra veckan sa de att jag absolut skulle ta tid på mig och fundera ordentligt. De var ett jättetrevligt äldre par, som jag genast kände mycket stort förtroende för!

Nu är det så att jag pratade med mäklaren idag och meddelade mitt fortsatta intresse, och då säger hon att det finns en till spekulant som tänker buda OCH ev. skriva kontrakt imorn!!
Låter helt osannolikt i mina ögon!
Ägarna nämnde inget om detta för 7 dar sen, huset har legat ute så länge, och det känns inte så troligt att nån köper en sommarstuga i november.

Ska försöka nå ägarna ikväll och luska lite i om det verkligen finns en till spekulant.

Får mäklare ljuga om dessa saker? Om inte, vad gör man då?
Anmäler nånstans?
Och vad ska jag göra, förutom att prata med säljarna... Är det en bra idé att sitta stilla i båten och vänta på ett ev. första bud från den andra?

Är det förresten vanligt att en budgivning startar och avslutas samma dag?
Låter helgalet i mina öron!

Hoppas någon kan förbarma sig och svara på mina frågor!
Mvh
/Ylva

För att ta den sista frågan först, ja det är inte helt ovanligt att man har en väldigt snabb budgivning, köparen kan ställa ett villkorat bud, kräva att få accept och skriva kontrkat inom ex. 4 timmar.

Det kan vara en bra stategi om man vill köpa ngt. som legat ute länge. Om köparen ex. vill ge ett skambud, men misstänker att det finns fler som skulle kunna tänka sig att lägga ett bud om det blir klart att affären börjar "bli het" till lågt pris. Då kan en stram tidsram göra att säljarna känner sig tvingade att acceptera ett lågt bud, när dte nu äntligen kommer ett bud.

Som köpare behöver man inte ens låta det verka som en utpressning, man kan lägga upp ngt. i stil med att vi har ett annat hus på gång där vi måste skriva i mrogon, men kan vi få det här till detta pris så...

Mäklaren får inte ljuga om att det finns en annan spekulant, men bevisningen är omöjlig, den andre "spekulanten" kan ju ex. vara mäklarens sekreterares bror (som inte har någon som helst tanke på att faktiskt köpa huset).

Lyckas man ändå få fram bevis eller indicier så kan man anmäla till fastighetsmäklarnämnden (googla) där finn även en del intressant att läsa om hur mäklare skall agera, mycket av reglerna bryts det mot rutinmässigt.

Fastighetsmäklarnämnden kan avregistrera en mäklare eller dömma ut en varning. Det är olagligt att jobba som mäklare om man inte är reggad.

Tyvärr det enda sättet är att buda över. Om mäklaren är seriös skall de lämna ut namn o telefonummer till andra budgivare. Så i efterhand kan du kolla......annar får du syna bluffen. Beror väl på vad du är beredd att betala?

Men gå inte på vad de säger, seiösa mäklare redovisar bud på nätet eller åtminstone sms eller epost......

När vi hade vunnit våran budgivning så bad jag tydligt om namn på den andra budgivaren. Mäklaren totalvägrade.
Skall de inte göra det om man frågar enligt mäklarförbundet?

/Janne
(Skickat från min mobil)

är väl lag på att alla budgivare skall vara offentliga? för att bluff bud skulle minimeras?

Ojdå, lag t.om?
Vår mäklare sa t.om att det kommer jag aldrig få reda på...
Finns väl inget o göra åt det nu om man ens skulle orka...

Sry för kapning av tråd...

/Janne
(Skickat från min mobil)

gadu^ skrev:
Ojdå, lag t.om?
Vår mäklare sa t.om att det kommer jag aldrig få reda på...
Finns väl inget o göra åt det nu om man ens skulle orka...

Sry för kapning av tråd...

/Janne
(Skickat från min mobil)
Beror ju på när det var. Är det inom ett halvår typ så tror jag mycket väl det kan vara bra å anmäla till fastighetsmäklarnämnden. Om inte annat så lär sig mäklaren något.

Att man har rätt att få ut budlista är ett ganska nytt påfund så om det är 5 år sen så är det inte lönt.

Edit:

får ändr amig här.

Så här står det på Fastighetsmäklarnämndens hemsida:

Överlämnande av budgivningslista

(Mars 2010)
För att undvika misstroende i samband med budgivning rekommenderar Fastighetsmäklarnämnden att mäklaren tillämpar en så stor öppenhet som möjligt vid budgivningen. En sådan öppenhet kan exempelvis uppnås genom en redovisning av samtliga budgivare och bud i en så kallad budgivningslista som i samband med kontraktskrivning överlämnas till säljaren och köparen. Listan bör uppta samtliga budgivares namn, telefonnummer och bud. Syftet är att såväl köparen som säljaren skall känna sig trygg och ges tillfälle att kontrollera budgivningens gång. Med beaktande av att budgivningen utgör ett av de viktigare momenten i en fastighetsmäklares förmedlingstjänst får det anses vara av stor vikt att såväl säljare som köpare skyndsamt får ta del av spekulantlistan.
(Anm. För att dessa uppgifter skall kunna lämnas ut till köparen krävs dock godkännande av budgivarna, varför dessa i samband med budstarten dels skall upplysas om formerna, dels ge sitt godkännande till att uppgifterna lämnas ut till köparen, vilket lämpligen sker skriftligt. Om en budgivare inte vill ge ett dylikt medgivande måste mäklaren, med beaktande av personuppgiftslagens (1998:204) regler om behandling av personuppgifter, respektera detta.)

Redigerat:
bränski skrev:
är väl lag på att alla budgivare skall vara offentliga? för att bluff bud skulle minimeras?
Från Fastighetsbyråns sida:

Får de andra budgivarna veta vem jag är?
Nej, en spekulant har inte rätt att få veta vilka de övriga budgivarna är, vilka bud de har lämnat eller vilka villkor som diskuterats med andra spekulanter.
Får jag veta mer när köpet är avslutat?
Nej, en spekulant har inte rätt att få annan information än att han eller hon inte fått köpa. Men om du känner osäkerhet och har frågor efter en avslutad budgivning, kan du vända dig till Fastighetsbyråns oberoende budgivningkontrollant som i efterhand kan kontrollera budhistoriken.

När vi kollade på hus på landet för närmare 8-9 år sedan så sade mäklaren att det fanns ett bud på 2 240 000 (utgångspris 2 250 000). Vi sade då att vi bjuder 1 900 000 kr, ifall andra köparen backar ur. Dagen efter ringde mäklaren och sa att vi fick det för 1 900 000.

Tror inte heller att det är lag på offentliga bud och även en mäklarfirma som påstår sig arbeta för öppenhet skriver trots det in följande förbehåll (Mäklarhusets hemsida):

"Väl framme vid kontraktsskrivningen får köparen och säljaren ta del av budgivningslistan. Där framkommer bud, tid för bud namn samt eventuella förbehåll för buden. Undantagna är de budgivare som av olika skäl vill vara anonyma. Vi arbetar hårt på att få alla budgivare att samtycka till en helt öppen budgivning. Dessutom arbetar vi hårt för en lagstiftning som garanterar budgivningar med full insyn."

(Min kursivering)

Så mao kan en mäklare hävda att (bluff-)buden vill vara anonyma?

Betrakta alla andra bud än era egna som motbud från säljaren.

• Gilla
Linda Mar
  • Laddar…
Tack för svaren!
Det känns som en djungel, och det är oerhört stressande att man inte kan utgå från att mäklaren är öppen och ärlig. :(

Dessutom känns det tungt att hon förvarnade om att det kunde gå så snabbt från budgivning till kontraktskrivning. Vill ju gärna kunna tänka till ordentligt när man gör så stora affärer.

Om ni redan varit i kontakt med säljarna så kan ni ju alltid ta kontakt med dom igen för att höra hur intresserade de är av det lagda budet och om de har intresse av att skriva snabbt.

Säljaren är inte heller tvingade att sälja till den som har högsta budet, får de förtroende för er så kan de mycket väl sälja till er fast ni har ett lägre bud.

Prata med säljaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.