Jag har i hela mitt vuxna liv bott i en region där huspriserna hela tiden har ökat och det har varit svårare att köpa än att sälja.
Jag har aldrig behövt fundera på om det ska gå ihop sig ekonomiskt om jag har rustat en lägenhet för 100 000:-. Det har alltid varit en självklarhet att det har varit en lönsam affär.
Men hur fungerar det om man bor på landsbygden i ett mindre attraktivt område?
Jag tänker att det måste svida att byta tak för 100 000:- och dränera för 100 000:- på en villa som är värd ca 400 000:-. Dessutom svårare att få belåna huset till reparationer.
Och hur är det med mäklararvodet?
Mäklare jag har anlitat i Uppsala har påstått att dom behöver ha minst ca 30 000:- för att det ska gå runt.
Är det likadant på mindre orter eller har mäklarna mindre omkostnader där?
Ta huset nedan som exempel
Jag har aldrig behövt fundera på om det ska gå ihop sig ekonomiskt om jag har rustat en lägenhet för 100 000:-. Det har alltid varit en självklarhet att det har varit en lönsam affär.
Men hur fungerar det om man bor på landsbygden i ett mindre attraktivt område?
Jag tänker att det måste svida att byta tak för 100 000:- och dränera för 100 000:- på en villa som är värd ca 400 000:-. Dessutom svårare att få belåna huset till reparationer.
Och hur är det med mäklararvodet?
Mäklare jag har anlitat i Uppsala har påstått att dom behöver ha minst ca 30 000:- för att det ska gå runt.
Är det likadant på mindre orter eller har mäklarna mindre omkostnader där?
Ta huset nedan som exempel
Kan bara svar för arvodet där det på den orten jag bor och verkar, som klassas som landsbygd, mindre by med ca 12000 invånare. Här är lägsta arvode 45 000 kr vid försäljning av villor med ett utgångspris upp till 900 000 kr. Därefter är det procentbaserat arvode.
Visst svider det att lägga 100 tkr på dränering, men om vi nu tar ett storstadsexempel.
Tänk dig att alla hus kostar 5 miljon och efter en period har priserna ökad med 10 %.
Köper du då en fastighet för 5 miljon och lägger 100 tkr på dräneringen går du fortfarande med vinst om du säljer för 5,5 miljon. Men om du då vill köpa nästa hus för 5,5 miljon, då har du i alla fall förlorad 100 tkr.
För att du ska tjäna tillbaka din investering måste inte bara huspriserna öka, men ditt hus med ny dränering måste öka 100tkr mer i värde än utan ny dränering.
Tänk dig att alla hus kostar 5 miljon och efter en period har priserna ökad med 10 %.
Köper du då en fastighet för 5 miljon och lägger 100 tkr på dräneringen går du fortfarande med vinst om du säljer för 5,5 miljon. Men om du då vill köpa nästa hus för 5,5 miljon, då har du i alla fall förlorad 100 tkr.
För att du ska tjäna tillbaka din investering måste inte bara huspriserna öka, men ditt hus med ny dränering måste öka 100tkr mer i värde än utan ny dränering.
Att belåna huset för att utföra reparationer och renoveringar kan nog bli svårt. Däremot har man nog en väldigt låg boendekostnad varje månad så att man istället kan spara pengar till renovering, eller ta ett privatlån, visserligen med mycket högre ränta men det borde man ha utrymme för om man bor med en lånekostnad på någon tusenlapp i månaden.
Man renoverar ju dessutom inte för att kunna sälja sin bostad till ett högre värde, även om det verkar som det i tätorter med lite högre folkmängd, man renoverar väl (förhopningsvis) för att man själv ska kunna trivas med sitt hem.
Man renoverar ju dessutom inte för att kunna sälja sin bostad till ett högre värde, även om det verkar som det i tätorter med lite högre folkmängd, man renoverar väl (förhopningsvis) för att man själv ska kunna trivas med sitt hem.
Jag upplever att man på dessa orter gör mer själv och hjälps åt i grannbygden, byte av tjänster osv.
Sedan gör man väl inget om man inte är rätt säker på att man ska bo kvar där ett tag.
Min bättre hälfts farfar bor i någon obskyr by ett tag från ramsele och där fanns det kåkar för 50,000 kr i bra skick. Största huset till salu kostade 400,000 kr och det var ett nytt trevåningshus som var stort som bara den... undrar hur förlusten ser ut på det huset. En annan släkting i krockarna där uppe hade en fastighet för 1 miljon och det var i en halvö med ett stort fint hus, båthus, stränder och ett garage med festvåning.
Detta var något år sedan dock!

Sedan gör man väl inget om man inte är rätt säker på att man ska bo kvar där ett tag.
Min bättre hälfts farfar bor i någon obskyr by ett tag från ramsele och där fanns det kåkar för 50,000 kr i bra skick. Största huset till salu kostade 400,000 kr och det var ett nytt trevåningshus som var stort som bara den... undrar hur förlusten ser ut på det huset. En annan släkting i krockarna där uppe hade en fastighet för 1 miljon och det var i en halvö med ett stort fint hus, båthus, stränder och ett garage med festvåning.
Detta var något år sedan dock!
Allt är relativt som man säger och olika från fall till fall.
Vi köpte för 560K, 15 minuter från örebro. Men då var huset rejält nedgånget; otätt tak så det rann efter innerväggar, dålig putsfasad. Precis allt var eftersatt.
Nu har vi rustat upp det mesta så huset går för runt 1.1 i ett område där de mindre husen, mindre renoverade har ett utgångspris för miljonen.
Våran handpenning är ju säkrad, men främst är jag ute efter att trivas i det hus vi bor i nu,med fokus på bra vitvaror och produktval.
Den dagen vi ska sälja kan vi hämta hem insatsen och lite till, men det går ju in i nästa boende.
Vi köpte för 560K, 15 minuter från örebro. Men då var huset rejält nedgånget; otätt tak så det rann efter innerväggar, dålig putsfasad. Precis allt var eftersatt.
Nu har vi rustat upp det mesta så huset går för runt 1.1 i ett område där de mindre husen, mindre renoverade har ett utgångspris för miljonen.
Våran handpenning är ju säkrad, men främst är jag ute efter att trivas i det hus vi bor i nu,med fokus på bra vitvaror och produktval.
Den dagen vi ska sälja kan vi hämta hem insatsen och lite till, men det går ju in i nästa boende.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag begriper hur folk tänker när de tror att värdeökningen på huset som de bor i är nån sorts ekonomisk "vinst". Köper man ett hus för en miljon och säljer det för tre har man inte gjort nån vinst om man bor där själv och värdehöjningen endast beror på inflation.
Såvida man inte tänkt bo i en skokartong så får man punga ut med hela "vinsten" för att få motsvarande hus att flytta in i.
Köper man ett hus endast för spekulation och inte för eget boende kan man tala om avkastning eller vinst. Alternativet är att köpa en lya i Stockholm låta bostadsbubblan göra sitt, sälja och flytta till Norrland där man lever resten av livet på pengarna man fick vid försäljningen av Stockholmslyan. Då kan man också tala om vinst, men hur många gör så?
Såvida man inte tänkt bo i en skokartong så får man punga ut med hela "vinsten" för att få motsvarande hus att flytta in i.
Köper man ett hus endast för spekulation och inte för eget boende kan man tala om avkastning eller vinst. Alternativet är att köpa en lya i Stockholm låta bostadsbubblan göra sitt, sälja och flytta till Norrland där man lever resten av livet på pengarna man fick vid försäljningen av Stockholmslyan. Då kan man också tala om vinst, men hur många gör så?
Klicka här för att svara