Byggahus.se
Är det förresten någon som vet om det är någon prisskillnad mellan slät-, stänk- resp spitputs (dvs beroende på hur knottring ytan är)? Kanske kan man komma ned litet i pris om man väljer stänkputs istället för slätputs, för då slipper man väl arbetsmomentet med ytrivningen?

Till saken hör att jag inte alls gillar den grova spritputs (8 mm!) huset haft sedan 1952. Det är som att bo i ett knottrigt hus täckt med vidriga, smutssamlande vårtor - det liknar rentav en skitig cocosboll! Jag tycker slätputs är det vackraste som finns - tänk att istället få bo i en slät och len marshmallow !

Å andra sidan är det kanske inte är värt det om det ökar priset alltför mycket. Någon som vet om det skiljer? (Fast nu får jag be om ursäkt för att jag kanske är i fel tråd - det handlar ju inte längre om isolering...)

/ Kerstin
 
Problemet ligger kanske i att firmor som arbetar med puts inte är de som målar putsfasader. Jag skulle råda dig att ta kontakt med en målarfirma som har gedigen erfarenhet av putsfasader och få dem att komma och kolla på er fasad. Så länge inte putsen är urlakad, porös och mer eller mindre går att köra en spik igenom med handkraft så borde det gå att endast måla om.

Rätt målare kan avgöra vad huset är målat med, föreslå korrekt åtgärd för rengöring och korrekt färgval. I vårt fall hade vi tur som fick kontakt med en seriös murarfirma som hade goda kontakter med en lika seriös målarfirma. Murarna bedömde putsen som okej (förutom på tillbyggnaden av skäl som jag skrev om tidigare) och målaren kom dit för att ta färgprover.

Det målarna gjorde var att rengöra fasaden med hetvattentvätt som fick bort all smuts och löst sittande färg. Efter det gick murarna över och lagade sprickor som kom fram och en del urslag, främst i nederkant av hörn. Målarna avslutade sedan med tre lager färg av samma typ som vi hade tidigare.
 
Mitt förslag är att du ringer exvis Sverag och ber om tips på murare.
 
Kerstin. Ge tusan i att putsa om. Mitt föräldrahem 1,5-plan 270m2 byggt 1953, putsad hålsten vitt sånär som nedersta metern som är ljust grå. Ommålat 1973 och 2007. Putsen reparerad på en yta av 0,5 m2 under dessa år.
Av detta kan man nog sluta sig till att det räcker med att måla. Kostnaden får jag återkomma till vad gäller senaste ommålningen eftersom det var en firma som utförde det arbetet och det är min syster som bor i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.