Som trådenrubriken nämner så vill jag tilläggsisolera garageporten. Jag vill samtidigt kunna öppna den när jag vill.

Jag experimenterar med stenull förpackat i ångbromsduk och det fungerar riktigt bra men det skapas mycket kondens. Speciellt i det översta bladet som fryser till is längre ner.

Det går ju knappast att öppna porten med så mycket is.

Skulle det fungera bättre med en luftspalt eller är det tätare isolering som gäller ?


 Klimat
inomhus +15 grader
40% luftfuktighet (torrt)
daggpunkt +1 grad
Utomhus -17 Grader


En madrass med mögel och en fingerspets i bildens nedre vänstra hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag testar två olika lösningar just nu.

1. Gardin med ångbroms och 45mm stenull

2. Plåtfack med ångbroms och 45mm stenull. Tanken med plåtfacken är att de blir betydligt tätare

Garageport inuti, halvöppen. Vitt, isolerat. Vertyg på arbetsbänk i förgrunden. Industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådär. Nu har jag fått upp alla 4 blad. Jag ska bara tejpa lite mer

- 16 ute......

Bifogar en templogg. Vi får se om det hjälper nått
 
  • Vit vägg med gröna tejpremsor, kablar ovanför, industri- eller kontorsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar temperatur och luftfuktighet över tid, svensk text, mobilapplikation, interaktivt datumval, mörkt tema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är väl din inomhusluft som kondenserar mot dörren? När du isolerar porten inifrån blir den inte uppvärmd på dom ställena. Då blir det kallt möter varmt och kondensutfällning. Du kan inte isolera utifrån istället?
 
Och vad mäter du rf med?

Är givaren / mätaren kalibrerad?

Jag har liknande port, men aldrig fått frost på insidan. Inte ens om jag kör in snöig eller regnvåt bil eller snöskoter.
Aldrig heller om det varit kallare än - 20 ute.

Borra hål i portbladen och kolla om det finns polyuretan eller annan isolering i bladen.
Min gissning är att de är helt tomma, typ fabrikationsfel.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och vad mäter du rf med?

Är givaren / mätaren kalibrerad?

Jag har liknande port, men aldrig fått frost på insidan. Inte ens om jag kör in snöig eller regnvåt bil eller snöskoter.
Aldrig heller om det varit kallare än - 20 ute.

Borra hål i portbladen och kolla om det finns polyuretan eller annan isolering i bladen.
Min gissning är att de är helt tomma, typ fabrikationsfel.
Jag har inte haft problem med kondens på insidan av portarna före mitt experiment med tilläggsisolering på insidan.

Min grundidé var att isoleringen kunde följa med porten upp. Det går inte att få till ifall den sitter på utsidan 😔

Givarna är inte kalibrerade men jag har två bredvid varandra och de följer varandra bra men de kan förstås va off båda två.

Jag mäter med 2 st. Xiaomi Aqara temp/hum givare

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...z7olcvvVF0_k9y3LSOIWcqddB_xidtehoCCYcQAvD_BwE
 
Redigerat:
Antewallgren Antewallgren skrev:
Det är väl din inomhusluft som kondenserar mot dörren? När du isolerar porten inifrån blir den inte uppvärmd på dom ställena. Då blir det kallt möter varmt och kondensutfällning. Du kan inte isolera utifrån istället?
Det skulle iofs gå att bygga klassiska slagportar på utsidan. Det skulle dock va omständligt att använda porten dagligen. Om man bara visste hur mycket värme som sippra ut.

Jag lånade en värmekamera och då såg man att just i gångjärnen var det en väldigt stor köldbrygga.
 
Aaaaah. Räcker nog att Du har ett draperi hängande på en skena innanför porten.

Men behöver Du verkligen isolera?
Inte brukligt i t ex vinterbonade husvagnar.
 
H Hybro skrev:
Aaaaah. Räcker nog att Du har ett draperi hängande på en skena innanför porten.

Men behöver Du verkligen isolera?
Inte brukligt i t ex vinterbonade husvagnar.
Jag råkade placera innerdelen till luftvärmepump lite dumt. Den skjuter rakt på portarna innan värmen sprider sig till resten av garaget. Jag fick känlsan av att den kyldes ner snabbt av portarna därav väcktes idén med isolering
 
K Knight skrev:
Som trådenrubriken nämner så vill jag tilläggsisolera garageporten. Jag vill samtidigt kunna öppna den när jag vill.

Jag experimenterar med stenull förpackat i ångbromsduk och det fungerar riktigt bra men det skapas mycket kondens. Speciellt i det översta bladet som fryser till is längre ner.

Det går ju knappast att öppna porten med så mycket is.

Skulle det fungera bättre med en luftspalt eller är det tätare isolering som gäller ?


 Klimat
inomhus +15 grader
40% luftfuktighet (torrt)
daggpunkt +1 grad
Utomhus -17 Grader


[bild]
Rullportar tätar inte helt utan luft tränger igenom skarvar. Kör man in en bil i snötid i garaget blir det fukt av snö från bilens hjul och undersida.
Jag har tilläggsisolerat ett FTX-aggregat på vissa ytor med Biltemas ljudisolering. Den isolerar även värme bra. Insidan har blank aluminiumfolie som minskar värmestrålning. Den blanka ytan motsvarar ca 1 cm isolering utöver skivans 3 cm. Skarvarna kan tejpas men aluminiumtape.
 
Du får fixa en luftriktare som skickar luftströmmen åt sidan, inte mot porten, så är problemet löst.

Skär upp ett 1/4 fat för t ex olja.. i två delar. Riktar luftströmmen fint åt sidan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.