5 426 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Luktar illa och bubblar från golvbrunnen
Jag bor i en bostadsrätt och har en gång tätat min golvbrunn i badrummet. Den befintliga golvbrunnen var sprucken så det kom ut illaluktande luft från brunnen. Jag tätade med våtrumssilikon och lukten försvann. Men nu är den tillbaka. Ungefär ett halvåpr efter första tätningen. Grejen är att jag har badkar och från brunnen i badkaret går ett plaströr ca 30 cm till golvbrunnen. Nu när jag kollade efter så ser jag att när vattnet rinner ner i golvbrunnen via röret så bubblar det i brunnen. Inte från läckor i själva plasten utan från röret (som går ner ca en knap decimeter under vattenytan.
Vad jag kan fatta så tyder bubblorna på att allt inte är som det ska, eller ska det bubbla i en govbrunn? Har någon något förslag på vad man kan göra? ska jag täta om och använda i så fall vilket bra tätningsmaterial? ska jag byta plaströret från badkaret?
Tacksam för tips!
Vad jag kan fatta så tyder bubblorna på att allt inte är som det ska, eller ska det bubbla i en govbrunn? Har någon något förslag på vad man kan göra? ska jag täta om och använda i så fall vilket bra tätningsmaterial? ska jag byta plaströret från badkaret?
Tacksam för tips!
Kapa av röret så att det inte sticker ned i vattnet så slipper du det bubblande problemet antagligen.
Det låter lite oroväckande med sprickor i golvbrunnen. är det en plastbrunn eller en gammal gjutjärnsbrunn?
Är sprickorna i brunnens utsida eller är det själv vattenlåset som är sprucket?
Det låter lite oroväckande med sprickor i golvbrunnen. är det en plastbrunn eller en gammal gjutjärnsbrunn?
Är sprickorna i brunnens utsida eller är det själv vattenlåset som är sprucket?
Det är själva golvbrunnen, eller en massa som ligger på golvbrunnen som spruckit. De gjorde ett stambyte för några år sedan då de inte bytte ut stammarna utan gjorde en "invändig renovering" av dem, de sprutar in nån stärkande massa istället, komme rinte ihåg vad det kallas. Hade uppe vicevärden som rekommenderade att jag skulle täta med silikon så det gjorde jag. Men jag borde kanske be dem byta ut golvbrunnen helt enkelt. Men då måste de ju troligtvis rycka upp matta och allting så jag vill helst undvika det. Kapa röret en bit ska jag definitivt testa! ska det fortfarande gå ner i vattnet men inte lika långt eller hur ska jag göra?
Klicka här för att svara