Lukt av gammal människa

25k läst  92 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har ett hus byggt på 1800-talet med torpargrund där hela grunden är utgrävd och fuktsäkrad med avfuktare vilket gjort att fuktlukten försvunnit ur huset. Kvar är en lukt som vi tror är "gammal människa" efter den gubbe som bott i huset i 40 år till hög ålder.
    Det har gjorts en foggning av huset som inte har lyckats få bort lukten så nu får vi riva vidare. Nästa steg blir förmodligen då att byta ytskikt men det går ett rykte om att det renoverats med spånskivor som varit fuktiga vid montering. Kan det vara dessa som släpper den här typen av lukt också? Man vill ju inte byta ut alla ytskikt för att sen få riva bort allt och byta skivorna också :( Det är ju så jädra svårt att leta sig fram till vad det är som luktar.

// Fredrik

2. A
    Husägare Nivå 6
    Kan det finnas råttor i huset?

nissenhj och Ulric gillar
  3. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Ozongenerator som får gå en vecka, borde ta bort all lukt.
    Men det går inte att samtidigt bo där.

Boan gillar
  4. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Gamla människor luktar väl inte på något särskilt sätt?

Lukt i ett hus kan vara väldigt svårt att lokalisera.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Möss som dött har vi haft tidigare och den lukten tar man inte miste på ;) Men det här är något annat.

6. F
    Medlem Nivå 1
    Ljungby fuktkontroll hävdar att ozongenerator inte räcker utan man måste bli av med det som orsakar lukten.

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Till viss del kan jag hålla med, men det fungerar många gånger och är billigare än att riva ned alla ytskikt.

davkar gillar
  8. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 14
    Jo, det gör de! :)

Att det sedan enligt forskningen inte alltid luktar illa, det är en annan sak.

Vårt hus var lite likadant. Jag satte in ventiler och mekanisk frånluft, och det gjorde susen. (Sedan har vi nu rivit bort den sista gamla tretexen och även det gjorde en markant skillnad).

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Det bör ju vara något material som luktar tycker jag. Kan det finnas gamla linoleummattor tex? De kan lukta väldigt obehagligt om de får fukttillskott.

tompaah7503 gillar
  10. A
    Medlem · Nivå 8
    Det är väl bara fortsätta riva. I någon vägg eller skrubb måste väl gubben ligga gömd.

11. Maveric77
    Medlem Nivå 8
    Men om du tror att lukten kommer från han som bodde där innan, så måste jag då fråga... Finns han kvar i huset? :x

jnse, Mats_Andersson, Pen och 8 till gillar
  12. ricebridge
    Husägare Nivå 9
    Precis min tanke också... Kanske inte bara är väggarna som ska rivas upp, utan även golven... :wow:

13. ricebridge
    Husägare Nivå 9
    Vi gamla gubbar både ser, hör och luktar illa...

Enolf, Ulric, Beemaster och 7 till gillar
  14. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Förmodligen för dålig vemtilation och en del lukt i ytskikt, väggar.

15. G
    Medlem Nivå 2
    Otroligt trist syn på gamla människor..

Immobil, -MH-, nissenhj och 5 till gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: